kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۲۸۰
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۷

رئیس‌سیاست خارجی اتحادیه اروپا: دوره ابر قدرتی آمریکا به سر آمده است

رئیس‌سیاست خارجی اتحادیه اروپا با‌اشاره به افزایش قدرت روز افزون برخی از کشورهای آسیایی، گفت که تحولات نشان می‌دهد دوره ابرقدرتی آمریکا به سر رسیده است.



«جوزپ بورل» گفت: ما در دنیایی بدون رهبری زندگی می‌کنیم که در آن، آسیا به‌طور فزاینده‌ای از نظر اقتصادی، امنیتی و فن‌آوری اهمیت پیدا خواهد کرد. او افزود: تحلیلگران مدت‌هاست درباره پایان سیستم تحت رهبری آمریکا و ورود به عصر آسیا صحبت می‌کنند. این اکنون در مقابل چشمان ما اتفاق می‌افتد.
مسئول دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا، تأکید کرد که اگر قرن بیست و یکم، به یک قرن آسیایی چرخش پیدا کند، همان طور که قرن بیستم، قرن آمریکایی بود، ممکن است از این بیماری همه‌گیر (کرونا) به‌عنوان نقطه عطف این روند یاد شود.  این مسئول اروپایی پیش‌بینی کرد که در شرایط جاری چین قدرتمندتر و جسورتر می‌شود. وی گفت: شکوفایی چین تحسین برانگیز و قابل احترام می‌شود، اما همزمان‌، سؤال‌ها و نگرانی‌های زیادی وجود دارند. روابط ما باید بر پایه اعتماد، شفافیت و عمل متقابل باشد. این موضوع همیشه رخ نمی‌دهد. ما تنها زمانی این شانس را خواهیم داشت که با چین در چارچوب نظم جمعی به توافق برسیم. وی سپس، به وجود تفرقه در اروپا اعتراف کرد وگفت: « اختلاف‌های عمیقی بین کشورهای عضو درباره بسیاری از مسائل وجود دارد، ما فاقد یک فرهنگ استراتژیک مشترک هستیم و تمایل به سازش کمتر از حدی است که باید باشد.