kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۰۵۰
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۸
در روز جهانی قدس اتفاق افتاد

تأکید یکپارچه مقاومت بر نابودی اسرائیل از فلسطین و یمن تا عراق و سوریه

همزمان با روز جهانی قدس، مردم در کشورهای مختلف اسلامی، کمپین نابودی و آتش زدن پرچم اسرائیل به راه انداخته و بر مقاومت با این رژیم جعلی تاکید کردند.




دیروز متفاوت‌ترین روز قدس در چند دهه گذشته بود، چرا که به دلیل شیوع ویروس کرونا، مردم در کشورهای مختلف از طریق فضای مجازی مخالفت خود را با اشغالگری رژیم صهیونیستی اعلام کردند. فعالان فضای مجازی در کشورهای مختلف با انتشار عکس‌ها و ویدیوهایی، بر حمایت از فلسطین تاکید و سرنوشت نهایی اسرائیل را نابودی اعلام کردند. البته در برخی از کشورها به صورت محدود در کنار فضای مجازی، در خیابان‌ها نیز اقداماتی با هدف حمایت از فلسطین صورت گرفت.
خبرگزاری فلسطینی «صفا» گزارش داد، به دلیل اهمیت روز قدس در جهان عرب و اسلام و جایگاه قدس نزد مسلمانان، چندین پایگاه اینترنتی و تریبون برای مشارکت در «راهپیمایی مجازی» اختصاص داده شد. در ادامه این گزارش آمده است: «کمپین روز جهانی قدس» تمام آزادگان جهان و وفاداران به قدس و اهالی آن را به مشارکت در «کمپین توئیت» برای گرامیداشت این روز فراخواند. کاربران مختلف با دست‌نوشته و تصاویر مختلف در این کمپین شرکت کردند. در همین زمینه «حازم قاسم» سخنگوی حماس اعلام کرد، این کمپین به دلیل شرایط جهان در سایه شروع کرونا به راه افتاد زیرا همیشه راهپیمایی‌های مردمی در روز قدس برگزار می‌شد که امسال به دلیل کرونا لغو شده است. قاسم افزود، روز قدس عینیت‌بخشی به آرمان فلسطین در وجدان امت اسلام است و علیرغم مشغولیت امت به مسایل ملی و داخلی، موضوع فلسطین همیشه در صدر توجهات قرار دارد. وی ضمن تأکید بر لزوم کنار گذاشتن اختلافات و تحقق وحدت، افزود، محور مقاومت باید گسترش پیدا کند تا شامل تمام امت اسلام شود زیرا تمام امت از سوی پروژه صهیونیستی هدف گرفته شده و روز قدس تأکیدی بر توانایی امت برای مقابله با این پروژه است.
نصرالله: مردم فلسطین با آمریکا می‌جنگند
سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان، عصر دیروز طی سخنانی به مناسبت روز جهانی قدس، تاکید کرد: رژیم صهیونیستی جرثومه فساد، شر مطلق و غده سرطانی است و باید این رژیم زایل شود.
سید حسن نصرالله گفت که مسئولیت آزاد‌سازی فلسطین و قدس در درجه اول مسئولیت فلسطینی‌هاست، ولی بقیه مسلمانان نیز در این باره وظیفه و مسئولیت دارند و باید به این وظیفه عمل کنند. چرا که در پیشگاه خداوند در روز قیامت و حساب، باید جواب پس بدهیم.
سید مقاومت گفت، هیچ کسی چه فلسطینی باشد چه عرب و یا غیر عرب باشد، حق ندارد بخشی از فلسطین را به غیر اهل آن ببخشد.
سید حسن نصرالله در ادامه راه خلاص و آزادی فلسطین را مقاومت مسلحانه دانست و گفت: مقاومت با همه اشکال، تنها راه آزاد‌سازی سرزمین فلسطین و مقدسات است و همه راه‌های غیر از این، وقت تلف کردن است.
دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: مردم فلسطین، مقاومت و مبارزه می‌کنند و در ظاهر آنها با ارتش و دولت اسرائیل می‌جنگند، ولی در باطن، این نبرد و مقابله با آمریکا است.
راهپیمایی خودرویی در دمشق
در سوریه مردم با وجود شیوع ویروس کرونا در خیابان‌ها نیز به حمایت از فلسطین پرداختند. ده‌ها خودرو دیروز به مناسبت روز جهانی قدس در شهر دمشق با شعار «قدس دروازه شهدا» اقدام به راهپیمایی کردند. به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) شهروندان سوری در حالی که پرچم‌های سوریه و فلسطین را در دست داشتند، با خودروهای خود از میدان «الامویین» به سمت اتوبان «المزه» و سپس دانشگاه «الاکرم» راهپیمایی کرده و بار دیگر به سمت میدان «الامویین» بازگشتند. مسیر راهپیمایی نیز با پارچه‌نوشته‌ها و بنرهای مختلف آزین شده بود که روی آنها عبارت «قدس پایتخت ابدی فلسطینیان» و «مقاومت تنها راه آزادی» نوشته شده بود. رزمندگان مقاومت در منطقه عملیاتی سراقب در شمال غرب سوریه نیز با سردادن شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل، پرچم‌های این دو رژیم را به آتش کشیدند. تصویر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در این راهپیمایی به گفته رزمندگان، پیام روشن محور مقاومت به رژیم صهیونیستی بود. در برخی دیگر از کشورها، پرچم‌های فلسطین به نشانه حمایت از این کشور به اهتزاز درآمد.
راهپیمایی روز قدس در بغداد
در عراق نیز مردم این کشور پویشی با عنوان آتش زدن پرچم رژیم صهیونیستی به راه‌انداختند. مردم عراق در شهرهای مختلف اقدام به آتش زدن پرچم رژیم صهیوینستی کرده و تصاویر آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند. نیروهای الحشد‌الشعبی و مردم عراق نیز دیروز برای بزرگداشت روز جهانی قدس در بغداد به خیابان‌ها آمدند. پایگاه خبری المعلومه با «انبوه» توصیف کردن جمعیت حاضر در این راهپیمایی، گفت که نیروهای امنیتی عراق از صبح جمعه خیابان‌های اصلی پایتخت عراق را برای برگزاری راهپیمایی به روی خودروها بستند. شبکه «السومریه»، نیز گزارش داد که با توجه به شیوع ویروس کرونا و در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پرچم‌های رژیم صهیونیستی بر خیابان‌های بغداد ترسیم شده است تا مردم آنها را لگدمال کنند. بر یکی از پل‌های بغداد تصاویر امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، آیت‌الله خامنه‌ای
(مد ظله العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، شهید «ابومهدی المهندس» فرمانده شهید سازمان حشد‌الشعبی و سردار شهید حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده سابق نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نصب شده بود و در زیر آن جمله معروف رهبر انقلاب به زبان عربی نوشته شده است
«به زودی در قدس نماز جماعت خواهیم خواند».
واکنش مقامات جهان اسلام
در کنار فعالیت‌های مجازی در مورد روز قدس، مقامات کشورهای اسلامی نیز به حمایت از فلسطین پرداختند. عبدالملک بدر الدین الحوثی رهبر جنبش انصار‌الله یمن تعیین آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به روز جهانی قدس را به منظور یادآوری مسئولیت بزرگ امت اسلامی نسبت به مسئله فلسطین دانست. الحوثی تاکید کرد: «دشمن صهیونیستی خطری برای همه امت اسلامی است و خطر آن هم صرفا نظامی و امنیتی نیست.» رهبر انصار‌الله گفت: «مسئله قدس از ابتدا تا به امروز به نسبت خطری که آن را تهدید می‌کند مورد توجه قرار نگرفته است و بیش‌تر نظام‌ها و ملت‌های منطقه اهتمام جدی در این خصوص نشان نداده‌اند.» دولت نجات ملی یمن هم تاکید کرد که ما تأکید می‌کنیم که آرمان فلسطین، جزو اولویت‌های اصلی یمنی‌ها بوده و آن را مسئله اول خود می‌دانیم و کاملا از برادران فلسطینی خود حمایت و جانبداری می‌کنیم.
«خالد القدومی» نماینده جنبش حماس در تهران هم با اعلام اینکه «مقاومت فراگیر ملت فلسطین توانست هزینه‌های بالایی را بر اشغالگران تحمیل کند» خواستار اجرای همین مدل در سراسر فلسطین از جمله کرانه باختری برای مقابله با اشغالگران شد. وی تاکید کرد که طرح معامله قرن برای این است که رژیم صهیونیستی را که در طول بیش از یک قرن نتوانسته خود را به بخشی از منطقه تبدیل کند، به بخشی طبیعی از آن تبدیل کنند. «نبیه بری» رئیس‌پارلمان لبنان هم تاکید کرد: «انتخاب آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس به منظور یادآوری مظلومیت مقدسات اسلامی و مسیحی ما در برابر تجاوز و خصومت‌گری اسرائیل است.» بری با محکومیت طرح موسوم به «معامله قرن» که از سوی آمریکا که برای نابودی مسئله فلسطین ارائه شده است، گفت: «چهره فلسطین مانند همه چهره‌های اعراب امروز با معامله قرن در حال سیلی خوردن است».او معامله قرن را نسخه تجزیه و فروپاشی بیشتر منطقه خواند و افزود: «نه گرسنگی و نه هیچ چیز دیگری نمی‌تواند ما را تسلیم پروژه‌های اسرائیل کند. وحدت ما، قدرت ما و راز قدرت ماست تا از تمامیت ارضی خود و فلسطین و آرمان عادلانه امت اسلامی یعنی آرمان فلسطین دفاع کنیم».«نبیل قاووق» عضو شورای اجرایی جنبش حزب‌الله لبنان نیز اعلام کرد، روز قدس امسال پس از شهادت سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه ایران حاوی چالش‌هایی اساسی است. وی تأکید کرد، قدس «تنها و غریب» نیست، اگر عدم یاری عربی یا خیانت برخی کشورهای عربی وجود دارد اما این شهر مورد توجه امت اسلام است. وی افزود، شهید سلیمانی فرماندهی نیروی قدس را قبل از آزاد‌سازی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ برعهده گرفت و وی شریکی اساسی در این دستاورد تاریخی بود. وی در پایان گفت، تحریم‌های سیاسی، مالی و اقتصادی آمریکا ناتوان از ضربه زدن به مقاومت است و مقاومت امروز آماده‌تر است. «عبد الامیر قبلان» رئیس‌مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان نیز بر لزوم آزاد‌سازی فلسطین تأکید کرد. قبلان در جریان سخنرانی در روز جهانی قدس گفت: «قدس همچنان در درون و باطن تمامی بی‌گناهان و آزادگان جهان جای گرفته است».قبلان با تأکید بر اینکه، مقاومت تنها مسیر الزامی برای بیرون راندن رژیم صهیونیستی است، خاطر نشان کرد، عرب‌ها و مسلمانان و تمامی کسانی که وجدان زنده دارند، باید در روز قدس با ملت فلسطین، تجدید همبستگی کنند.
انجمن و شوراهای اسلامی یمن، نیز در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی قدس بر لزوم جنبش جهادی در راه آزاد‌سازی فلسطین اشغالی تأکید کردند. انجمن اسلامی در این بیانیه خود ضمن توصیف مسئله قدس به مسئله مادر و حقی که دست کشیدن از آن جایز نیست، بر محوریت این مسئله برای تمام کشورهای عربی و مسلمانان تأ‌کید کرد. جمعیت الوفاق بحرین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که فلسطین مسئله نخست امت عربی و اسلامی باقی خواهد ماند و هیچ چشم‌پوشی و کوتاهی از این مسئله در کار نخواهد بود. علی عبدالکریم علی سفیر سوریه در لبنان نیز تاکید کرد که این کشور 9 سال است که بهای ایستادن در مقابل رژیم صهیونیستی را می‌پردازد و هیچ زمانی دست از آرمان فلسطین برنخواهد داشت.