kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۸۷۶۲
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹
در ماه مبارک رمضان!

22 کشتی مواد غذایی و سوخت مردم یمن همچنان در توقیف ائتلاف سعودی قرار دارد

ائتلاف سعودی در شرایط شیوع کرونا و روزه‌داری مردم یمن هم 22 کشتی حامل سوخت و مواد غذایی این کشور را همچنان در توقیف خود نگه داشته است.

شروع ماه مبارک رمضان و شیوع ویروس کشنده کرونا نیز باعث نشده تا آل‌سعود از حجم حملات خود به یمن بکاهد و یا محاصره ظالمانه این کشور را پایان دهد. مردم یمن در شرایط طبیعی نیز به دلیل فقر توان تامین مایحتاج اولیه خود را ندارند. شروع جنگ و تجاوز عربستان به این کشور اوضاع را بسیار وخیم کرده و اکنون شیوع ویروس کرونا نیز مزید بر علت شده است. اما پادشاه سعودی که خود را خادمین حرمین شریفین می‌داند، حتی به دلیل ماه مبارک رمضان نیز حاضر به کاهش محاصره خود علیه مردم یمن نشده است!
یک مقام دولت یمن در استان الحدیده خبر داده نیروهای متجاوز ائتلاف سعودی همچنان 22 کشتی حامل مشتقات نفتی و مواد غذایی را در بندر «جیزان» (غرب یمن) در توقیف نگاه داشته‌اند. این منبع در گفت‌وگو با شبکه المسیره گفته‌که کشتی‌های توقیفی حامل بیش از نیم میلیون تن بنزین، دیزل و مازوت و بیش از هشت هزار تن گاز و 10 هزار تن آرد و
9 هزار تن برنج هستند.
از سوی دیگر، شبکه المسیره یمن از حملات موشکی و توپخانه‌ای سنگین ائتلاف سعودی به چند روستا در منطقه الظاهر در استان صعده در این کشور خبر داده است. هنوز جزئیات بیشتری درباره تعداد تلفات این حملات گزارش نشده است. این درحالی است که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز یکشنبه پیشروی و حمله گسترده شبه‌نظامیان ائتلاف متجاوز سعودی در دو جبهه «الضباب» و «بیر باشا» در استان تعز در جنوب غرب یمن را ناکام گذاشتند.
خبر دیگر اینکه، یک هفته پس از آغاز موج جدیدی از درگیری نظامی میان متحدان عربستان و متحدان امارات در جنوب یمن،‌ ریاض اعلام کرده تهدید دریایی در خلیج عدن هنوز وجود دارد. ائتلاف سعودی به جزئیات بیشتری ‌اشاره نکرده ‌اما روز یکشنبه منابع خبری گزارش کردند که شورای انتقالی جنوب تعدادی از قایق‌های نیروهای وابسته به دولت‌ هادی را در ساحل عدن توقیف کرده‌ و حتی درخواست عربستان برای آزاد کردن این قایق‌ها را رد کرده‌اند.
از یک هفته گذشته شبه‌نظامیان وابسته به گروه «شورای انتقالی جنوب» (متحد امارات) به مواضع نیروهای دولت «عبدربه منصور‌هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن که مقیم ریاض است، در جزیره سقطری و قبل از آن در استان عدن حمله کرده بودند. یکشنبه شب تلویزیون الاخباریه عربستان به نقل از ائتلاف سعودی اعلام کرد که شورای انتقالی مانع فعالیت گارد مرزی یمن و انجام مأموریت‌های آن شده و به درخواست‌ها برای ادامه یافتن کار گارد ساحلی پاسخ نداده است.