kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۸۴۴۳
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸
پایان حمایت ائتلاف سعودی-آمریکایی از رئیس‌جمهور فراری یمن

تاریخ مصرف «منصور‌هادی» هم تمام شد

ظاهرا به دلیل مشکلات شدید مالی عربستان اما احتمالا، به دلیل «پایان تاریخ مصرف»، خبر رسیده ائتلاف سعودی و آمریکایی، توقف حمایت‌ها از «منصور‌هادی» رئیس‌جمهور فراری یمن را به وی ابلاغ کرده‌اند. دلیل اعلامیِ عربستان برای مداخله نظامی در یمن «حمایت از دولت منصور‌هادی» بود!



سرویس خارجی-

انقلابیون یمن همچنان به پیشروی خود در مناطق مختلف این کشور ادامه می‌دهند و شهرها و مراکز بیشتری را از دست اشغالگران سعودی آزاد می‌کنند. در جدیدترین عملیات خبر رسیده‌، چند موضع استراتژیک در مرکز یمن به دست انقلابیون آزاد شده است. مرکز اطلاع‌رسانی «الاعلام الحربی» یمن بامداد دیروز اعلام کرد ارتش یمن و کمیته‌های مردمی این کشور چند موضع نظامی استراتژیک مشرف بر «سوق قانیه» (بازار قانیه) را در شرق استان «البیضا» (مرکز یمن) آزاد کرده‌اند. شبکه «المیادین» نیز با انتشار فیلمی از کاربران یمنی گزارش کرده که ارتش یمن موفق شده، در این اقدام، اسلحه‌‌ها و مهمات نیروهای دولت مستعفی را به غنیمت بگیرد، چندین خودروی نیروهای وابسته به «عبد ربه منصور‌هادی» رئیس‌دولت مستعفی را از کار بیندازد و چند پایگاه نظامی آنها را به آتش بکشد.
پایان حمایت عربستان از منصور‌هادی
همزمان با لنتشار اخبار این شکست‌های پی‌در‌پیِ سعودی و متحدانش، خبر رسیده که عربستان پشت منصور‌هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن را خالی کرد. این خبر پس از آن منتشر می‌شود بین نیروهای وابسته به امارات و عربستان در جنوب یمن درگیری‌های گسترده‌ای به وجود آمد. برخی منابع می‌گویند بحران مالی عربستان باعث شده تا ریاض به دنبال پایان حمایت از دولت فراری منصور‌هادی باشد. روزنامه مصری «عربی ۲۱» به نقل از یک مقام مسئول یمنی گزارش داده که، مقامات عربستان پایان حمایت از مقامات دولت مستعفی یمن را که مقیم این کشور هستند، ابلاغ کرده‌اند. بر اساس این گزارش، مقامات سعودی، مسئولان و کارمندان در ریاست‌جمهوری، نخست‌وزیری و تعدادی از وزارتخانه‌های دولت مستعفی را در جریان این تصمیم قرار‌داده است. در ادامه این گزارش آمده:« در سندی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده به اطلاع مقامات و کارمندان یمنی (وابسته به دولت مستعفی) مقیم در ریاض رسیده شده که آخرین موعد حمایت مالی عربستان از آنها پایان ماه جاری میلادی خواهد بود و هر کسی قصد ادامه سکونت در ریاض را پس از این تاریخ دارد باید با هزینه شخصی خود این کار را انجام دهد». این تصمیم عربستان پس از آن اتخاذ شده که این کشور اخیرا و به دنبال کاهش شدید قیمت نفت، به یک سلسله اقداماتی ریاضتی برای جبران کسری بودجه دست زده است. برخی کارشناسان نیز معتقدند، شکست‌های پی‌در‌پی منصور‌هادی، ادامه حمایت‌ها از او برای ائتلاف آمریکایی-سعودی را مقرون به صرفه نکرده و در واقع، تاریخ مصرف او نیز به شکلی پایان یافته است.