kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۸۱۴۳
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸
تیر بن سلمان به سنگ خورد

افزایش 3 برابری مالیات در عربستان برای جبران کسری بودجه

جنگ نفتی عربستان با روسیه، جنگ یمن، باج‌هایی که به ترامپ داده شد و...کاهش کم سابقه قیمت نفت، در کنار برخی ‌اشتباهات دیگر بن سلمان این کشور را به چنان وضع اقتصادی بدی مواجه کرده که، ریاض تصمیم گرفت، کسری بودجه خود را از جیب مردم جبران کند، آن هم با 3 برابر کردن مالیات.


سرویس خارجی-

«محمد بن سلمان»، ولیعهدی سعودی در سال‌های اخیر با اقدامات خود باعث شده عربستان همواره با کسری بودجه مواجه شود. جنگ یمن، حمایت از تروریست‌ها، خرید کاخ‌ها و تابلوهای گران قیمت و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خارجی، باج‌های کلان به ترامپ و... بخشی از اقداماتی است که منتقدان آن را باعث کسری بودجه عربستان می‌دانند. اما مهم‌ترین عامل کسری بودجه در شرایط کنونی، جنگ نفتی ریاض است که باعث شده قیمت نفت تا زیر 20 دلار کاهش یابد. این مسئله باعث شده تا آل‌سعود برای جبران کسری شدید بودجه به شهروندان خود فشار وارد کند.
خبرگزاری رویترز در این باره اعلام کرده عربستان که از کاهش بهای نفت و شیوع ویروس کرونا آسیب دیده است، در صدد تعلیق کمک‌هزینه‌های معیشتی و افزایش سه برابری مالیات بر ارزش افزوده در این کشور برآمده است. خبرگزاری دولتی عربستان روز دوشنبه اعلام کرد، کمک‌هزینه‌های معیشتی از ابتدای ماه ژوئن (خرداد) به حال تعلیق درخواهد آمد و مالیات بر ارزش افزوده از اوایل ماه ژوئیه (تیر) از پنج درصد به ۱۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.
پیشتر هم «محمد الجدعان»، وزیر دارایی عربستان گفته بود، اینکه شیوع ویروس جدید کرونا چقدر بر اقتصاد تاثیر گذاشته است زودتر از سه ماه دوم سال جاری میلادی مشخص نمی‌شود. او این را هم گفته بود که ریاض برای جبران کاهش درآمد‌ها به دریافت وام از نهاد‌های بین‌المللی فکر می‌کند و در نظر دارد امسال وام بیشتری دریافت کند.
واکنش انقلابیون یمن
«محمد علی الحوثی» رئیس‌کمیته عالی انقلابی یمن در واکنش به تصمیم آل‌سعود برای افزایش مالیات‌ها در توئیتر خود نوشت: «اقدامات عربستان از قبیل افزایش مالیات، توقف برخی پروژه‌ها، کاهش بودجه‌ها و لغو کمک معیشتی تنها معادل ۲۵ درصد از هزینه یک سال تجاوز به یمن است پس بهتر است به جای تحمیل کردن اقدامات ریاضتی به شهروندان، بودجه جنگ به یمن متوقف شود و اینگونه کسری بودجه تأمین خواهد شد».
سه شوک به اقتصاد عربستان
از سوی دیگر، «محمد بن عبدالله الجدعان»، وزیر دارایی و اقتصاد و برنامه‌ریزی عربستان اعلام کرده، بحران جهانی ویروس کرونا سه شوک به اقتصاد عربستان وارد کرده است: «اگر دولت این شوک‌ها را مهار نکند، هریک از این شوک‌ها به تنهایی می‌تواند باعث تغییر موثر عملکرد عمومی مالی کشور و ثبات آن شود».
وزیر اقتصاد عربستان حتی تاکید کرده، «اولین شوک وارده شده به اقتصاد عربستان به خاطر کاهش بی‌سابقه تقاضای نفت در بازار است که به نوبه خود تاثیر منفی بر قیمت این کالا گذاشته و کاهش شدید درآمدهای نفتی را به همراه داشته است که منبع بزرگ تامین بودجه است... دومین شوک وارد شده به اقتصاد نیز ناشی از تدابیر پیشگیرانه لازم برای مقابله با شیوع ویروس کرونا است که به نوبه خود باعث کاهش شدید فعالیت‌های تجاری و اقتصادی داخلی و در نتیجه تاثیر منفی بر میزان صادرات غیرنفتی و رشد اقتصادی شده است.» وی سومین شوک وارده به بخش مالی عربستان را نیز «نیازهای ضروری و هزینه‌های برنامه‌ریزی نشده ناشی از ویروس کرونا و دخالت دولت برای افزایش اعتبار بخش بهداشت» عنوان کرد و نتیجه گرفت: «این چالش‌ها باعث کاهش درآمدهای دولت و فشار مالی شده است».