kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۸۱۳۹
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۷

امارات در حال نابودی جزایر استراتژیک و زیبای سقطری

بنابر اعلام دولت مستعفی یمن(تحت حمایت عربستان) امارات مناطق وسیعی از جزایر مهم و زیبای سقطری را به طور غیرقانونی تصاحب و جاذبه‌های طبیعی آن را نابود کرده است.


  سرویس خارجی-

جزیره سقطری مجمع‌الجزایری در جنوب یمن است که در غرب اقیانوس هند، در دهانه تنگه عدن و بین دو قاره آسیا و آفریقا قرار دارد. این جزیره نه تنها استراتژیک است بلکه به دلیل گونه‌های خاص گیاهی و جاذبه‌های طبیعی منحصر به فردش بسیار معروف است. حالا خبر رسیده که امارات با ‌اشغال بخش‌هایی از این جزیره در حال نابود کردن آن
است.
یک مقام دولت مستعفی یمن گفته امارات از زمان حضور خود در سقطری اقدام به تخریب محیط زیست و آثار و جاذبه‌های طبیعی این منطقه کرده است. او که با شبکه الجزیره مصاحبه می‌کرد تاکید کرده: «مناطق وسیعی در سواحل مجمع الجزایر سقطری را امارات با قراردادهای فروش غیرقانونی به کنترل خود درآورده است...خلفان المزروعی یک شخصیت اماراتی است که با قطع ده‌ها اصله از درخت‌های کم نظیر در سقطری یک ویلای بزرگ برای خود در سقطری بنا کرده است...فضاهای وسیعی در سقطری به استراحتگاه مخصوص اماراتی‌ها مبدل شده است».
گفتنی است دولت امارات از اردیبهشت 1397 سقطری را‌اشغال کرده است.‌اشغال جزیره سقطری از سوی امارات در شرایطی است که کنترل آن در اختیار دولت مستعفی و فراری یمن به ریاست منصور‌هادی بود و کشور امارات هم به عنوان یکی از اعضای ائتلاف سعودی ظاهرا از این دولت حمایت می‌کرد. اقدامات امارات از زمان‌اشغال این جزیره انگیزه‌ توسعه‌طلبانه و چشم‌داشت اقتصادی این کشور به این جزیره استراتژیک را نشان
می‌دهد.
مجمع‌الجزایر سقطری، در برگیرنده جزیره‌های مرجانی «سقطری، عبدالکوری، سمهه، درسه» و چندین جزیره کوچک‌تر است که روی هم رفته 3 هزار و 625 کیلومتر مربع وسعت دارند. جزایر سقطری، زیست‌بومی بسته ‌است، به همین دلیل گونه‌های جانوری و گیاهی منحصر به فردی دارد. نزدیک به یک سوم جانداران این جزایر، تنها در همان‌جا یافت می‌شوند. گونه‌ای درخت که به «خون اژدها» مشهور است، در این منطقه فراوان دیده می‌شود. این جزیره حدود 50 هزار سکنه دارد. امارات بسیاری از درخت‌های منحصر به فرد این جزیره را غارت کرده است.