kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۸۰۳۳
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۵
شبکه تلویزیونی آمریکا:

برنده اصلی جنگ نفتی آمریکا و عربستان ایران است

یک شبکه تلویزیونی آمریکایی تصمیم وزارت دفاع این کشور برای کاهش نیروها و تجهیزات نظامی خود در عربستان را به نفع ایران دانسته و نوشته، دونالد ترامپ در تهدید خود علیه بن سلمان جدی است.


سرویس خارجی-

روابط آل سعود و آمریکا در چند هفته گذشته همانند سال های گذشته دوستانه نبوده و مقامات آمریکایی به صورت مرتب و بعضا حتی بی سابقه، عربستان را تهدید کرده اند. ماجرا از آنجا اغاز شد که عربستان با افزایش شدید تولید نفت و با هدف مقابله با روس ها،  باعث شد تا قیمت نفت به زیر 20 دلار سقوط کند و ضربه ای اساسی به اقتصاد آمریکا وارد شود. در ادامه رئیس جمهور عصبانی آمریکا نیز طی یک گفت و گوی تلفنی با «بن سلمان»، ولیعهد سعودی تهدید کرد در صورت تدوام این وضعیت حمایت های نظامی از عربستان به روال سابق ادامه نخواهد داشت. روزنامه «وال استریت ژورنال» هم چند روز بعد نوشت، آمریکا به دنبال خارج کردن سامانه های دفاعی پاتریوت  به همراه تعدادی از نظامیان خود از عربستان است. حالا یک شبکه تلویزیونی و عرب زبان آمریکایی این مسئله را بررسی و تاکید کرده، «جنگ بین ریاض و واشنگتن به نفع ایران است».
شبکه عربی «الحُره» که متعلق به دولت آمریکاست، یادداشتی منتشر کرده که در آن، خارج کردن سامانه های دفاعی آمریکا از عربستان، «تجلی بارز تفکر و دیدگاه دونالد ترامپ در مسائل سیاسی خارجی» دانسته شده است؛ تفکری که مبتنی بر ایجاد ائتلاف‌ها یا تعهدات دائمی نبوده بلکه اهداف امنیتی در تضاد با اهداف اقتصادی آمریکاست. این شبکه آمریکایی تاکید کرده مقامات نظامی آمریکا در توجیه این اقدام واشنگتن گفته‌اند «ایران دیگر تهدید فوری برای منافع آمریکا به شمار نمی‌رود».
نویسنده این یادداشت در ادامه با اشاره به اظهارات ترامپ که گفته بود «کشورهای ثروتمندی هستند که ما در مقابل هیچ از آن‌ها حمایت می‌کنیم. آن‌ها اگر حمایت ما را می خواهند، باید به ما احترام بگذارند»، نوشت، ترامپ در مقایسه با فرماندهان نظامی در ارائه تفسیر برای خروج نیروها و تجهیزات از عربستان صریح‌تر بوده است.
بر اساس این یادداشت، «جنگ نفتی (بین عربستان و آمریکا) و کاهش شدید قیمت نفت خام، باعث شد که ترامپ علیه ریاض اقدام کند....احترام مورد نظر ترامپ ربطی به معاهدات و تفاهم‌نامه‌های دفاعی بین عربستان و آمریکا ندارد بلکه مربوط به قیمت نفت است؛ چرا که تماس تلفنی ترامپ با محمد بن‌سلمان، حامل تهدیدی علیه ریاض بود به این مضمون که اگر عربستان به غرق کردن بازار نفت ادامه دهد، خبری از حمایت آمریکا نخواهد بود».
طبق گزارش این شبکه آمریکایی، با کاهش قیمت نفت و متضرر شدن آمریکا، دیگر این کشور منفعتی در حمایت از تأسیسات نفتی سعودی جهت مقابله با هرگونه نوسانات در بازار طلای سیاه ندارد و خارج کردن پاتریوت‌ها از عربستان یک اقدام نمادین و پیامی به ریاض است مبنی بر این که ترامپ در تهدید خود جدی است. براساس دیدگاه نویسنده الحره، ایران بیش از همه از این اقدام آمریکا منتفع خواهد بود و این اقدام در تضاد با سیاست «فشار حداکثری» علیه تهران نیز هست.