kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۸۰۳۱
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۵

وحشت نماینده ویژه سازمان ملل از میزان دروغگویی غرب درباره رعایت حقوق بشر

گزارشگر ویژه سازمان ملل می‌گوید، کار روی پرونده آسانژ او را از بیشتر دانستن درباره دموکراسی‌های بالغِ غربی ترسانده است و «رفتار غیر انسانی این دموکراسی‌ها با بنیان‌گذار ویکی‌لیکس تصادفی نیست».

«نیلز ملرز»، گزارشگر ویژه سازمان ملل می‌گوید کار بر روی پرونده «جولیان آسانژ»، بنیان‌گذار سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» که اکنون در یکی از ترسناکترین زندان‌های دولت انگلیس است، باعث شده او از بیشتر دانستن درباره «دموکراسی ما» [در غرب] دچار ترس شود. او در پستی توئیتری به مناسبت سالگرد ملاقاتش با بنیان‌گذار این سایت نوشته: «اینکه با این افشاگر رفتار غیرانسانی شده، تصادفی نیست.»
فارس در این باره به نقل از «اسپوتنیک» نوشته، بعد از اینکه گزارشگر ویژه تحقیقات خود را انجام داد، تحقیقات سوئد علیه آسانژ را سوءاستفاده از فرایند خواند و اتهامات آمریکا را کیفری کردن روزنامه‌نگاری تحقیقی توصیف کرد. نیلرز ملرز همچنین پس از ملاقات با بنیان‌گذار ویکی‌لیکس در زندان، مقامات انگلیسی را به شکنجه آسانژ متهم کرد، اتهامی که آنها رد کردند.
این گزارشگر ویژه می‌گوید: «هرگز گروهی از کشورهای دموکراتیک را ندیده بودم که باند تشکیل بدهند و یک فرد را عمداً برای مدتی طولانی و بدون کمترین توجه به عزت انسانی و حاکمیت قانون، به انزوا بکشانند، از او دیو بسازند و مورد سوءاستفاده قرار دهند. این آزار جمعی آسانژ باید همین‌جا و هم‌اکنون پایان
یابد.»
گفتنی است، ۱۲ آوریل سال ۲۰۱۹ (23 فروردین 1398) آسانژ به دست پلیس انگلیس از سفارت اکوادور خارج شد، در حالی که ۷ سال پیش از آن را به عنوان پناهنده در سفارت اکوادور زندگی کرده بود. او سال ۲۰۱۰ درست در زمانی که سایتش اسناد طبقه‌بندی شده را درباره جزئیات جنایات جنگیِ نیروهای آمریکایی در افغانستان و عراق منتشر کرد، متهم به تجاوز جنسی
شد!
همچنین، دولت آمریکا خواستار استرداد این افشاگر استرالیایی الاصل است و امکان دارد او در خاک آمریکا به اتهام نقض قوانین جاسوسی این کشور به ۱۷۰ سال حبس محکوم شود! برخی حتی معتقدند، آمریکا شاید آسانژ را اعدام کند.