kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۷۶۷۵
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۸
یک مقام یمنی تشریح کرد

علاقه وافر آل‌سعود به «سیاست اره» از تکه تکه کردن خاشقجی تا تلاش برای تجزیه یمن

یکی از مسئولان کنگره مردمی یمن با‌اشاره تلاش‌های امارات و عربستان برای تجزیه یمن این سیاست را «سیاست اره ای» نامید گفت این دو کشور همان‌طور که «جمال خاشقجی» را با اره تکه تکه کردند، به دنبال تکه تکه کردن یمن هم هستند.


سرویس خارجی-

عربستان و امارات از سال 94 با تشکیل ائتلافی به یمن حمله کرده و همچنان مردم بیگناه این کشور را قتل عام می‌کنند. این کشورها هدف از حملات خود را «حمایت از دولت منصور‌هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن اعلام کرده‌اند. اما گذشت زمان نشان داد واقعیت امر و هدف اصلی، تجزیه یمن است. کارشناسان مختلف بارها نسبت به وقوع این مسئله هشدار داده و واقعیت‌های میدانی در جنوب یمن مانند اعلام خودمختاری شورای انتقالی جنوب نیز این مسئله را تایید می‌کند.
در این ارتباط، «یاسر الیمانی»، یکی از مسئولان کنگره مردمی یمن هشدار داد، عربستان و امارات به دنبال تکه‌تکه کردن یمن هستند. وی درباره اقدام شورای انتقالی جنوب در اعلام خودمختاری در جنوب یمن نیز گفت: «وارد ششمین سال از آنچه که عملیات طوفان قاطعیت و ائتلاف سعودی- اماراتی خوانده می‌شود، شدیم. همه ما در داخل و خارج یمن می‌دانیم که عربستان در یمن حسن نیت ندارد... محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، از «سیاست اره» استفاده می‌کنند، همان‌طور که جمال خاشقجی را با اره تکه‌تکه کردند می‌خواهند جمهوری یمن را هم نیز تکه‌تکه کنند. به نظر می‌رسد که آل‌سعود به «سیاست اره» بسیار علاقه مند شده و به دنبال آن است که این سیاست را هم در مورد مخالفان و هم در خاک کشورهای دیگر اجرا کند».
او در ادامه یادآور شد: «ملت یمن در استان‌های جنوب که در کنترل ائتلاف سعودی-اماراتی قرار دارد با نسل‌کشی، بیماری، کشتار و محاصره روبه رو هستند. سعودی‌ها اگر راست می‌گویند باید اهالی یمن را از شیوع بیماری نجات می‌دادند، اما آنچه رخ می‌دهد تقسیم نقش بین عربستان و امارات است. عربستان برنامه‌های خود را در استان المهره و امارات هم برنامه‌هایش را در سقطری دنبال
می‌کند».
ازسوی دیگر، عبدالوهاب المحبشی، عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن به شبکه خبری المیادین گفته:« امارات کینه‌های قدیمی در جنوب یمن را بیدار کرد. جنوب یمن اکنون در دست‌اشغالگران خارجی است و تنها گزینه ما بیرون راندن آن‌هاست. بعد از بیرون کردن آنها همگان می‌توانند مذاکره و گفت وگو کنند.» وی تاکید کرده که یمن تنها به دلیل حضور‌اشغالگران در معرض تجزیه قرار دارد.