kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۷۶۷۳
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۷
مرکز تحقیقاتی در آمریکا:

فعالیت کره شمالی در حوزه موشک‌های قاره‌پیما بی‌وقفه ادامه دارد

یک پژوهشکده آمریکایی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای گزارش داده، تأسیسات تازه‌ای که در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی پیونگ یانگ بنا شده، به احتمال زیاد برای گسترش طرح موشک‌های بالستیک کره شمالی است.

«مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی» آمریکا با استناد به آنچه «تصاویر ماهواره‌ای» عنوان داشته اعلام کرده که، «این تصاویر نشان می‌دهند تأسیسات و سازه‌ای زیرزمینی که در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی پیونگ یانگ قرار گرفته‌، ظرفیت جا دادن بزرگترین موشک‌های بالستیک قاره پیمای کره شمالی را دارد».
به گزارش ایسنا از «رویترز»، طبق گزارش این پژوهشکده، ساخت این تأسیسات از سال ۲۰۱۶ آغاز شده و شامل یک پایانه ریلی مستتر است که به طرز غیرمعمولی بزرگ است و ساختمان‌هایی در آن وجود دارد که می‌توان با خودرو میان آنها تردد داشت. این تأسیسات تقریباً در نزدیکی کارخانه‌های تولید اجزای موشک‌های بالستیک در منطقه پیونگ یانگ قرار دارد.
در این گزارش همچنین آمده: «این تأسیسات در کنار تأسیساتی زیرزمینی بنا شده که احتمالاً ابعاد آن به‌اندازه‌ای بزرگ است که بتوان به راحتی همه موشک‌های بالستیک شناخته شده کره شمالی و پرتاب‌کننده‌ها و خودروهای پشتیبان آنها را در خود جای دهد».
لازم به یادآوری است که نشست هسته‌ای کره شمالی و آمریکا صبح روز سه‌شنبه ۱۲ ژوئن ۲۰۱۸ (22 خرداد 97) با دیدار رهبران دو کشور، یعنی «دونالد ترامپ» و «کیم جونگ اون» در سنگاپور برگزار شد. دیداری که بسیار تبلیغ شد و در تحلیلی شتاب‌زده حتی‌ مطلعی در تاریخ سیاسی معاصر خوانده شد.
برای ترامپ این مذاکرات ارزش تبلیغاتی زیادی داشت. او که توافق هسته‌ای کشورش با ایران را زیرپا گذاشته بود و آن را نتیجه ضعف دموکرات‌ها در مذاکره می‌خواند، قصد داشت با این مذاکرات الگوی درست مذاکره را تعلیم دهد. اما نتیجه این «مذاکراتِ درست» -که فقط امتیاز گرفتن دارد، نه امتیاز دادن- این شد که سال بعد مذکرات به بن‌بست کامل خورد و پیونگ یانگ هم با همان فرمان سابق مشغولِ گسترش توانایی‌های موشکی و هسته‌ای خود است.