kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۷۵۵۵
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۴
بلومبرگ گزارش می‌دهد

بن بست در روابط عربستان و آمریکا پس از 75 سال

خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» هم در گزارشی با تحلیل جنگ نفتی ریاض-مسکو و تبعات سنگین آن برای غرب، به شکاف بی‌سابقه حاکم بر روابط آمریکا و رژیم سعودی پرداخته و نوشته دوران ائتلاف راهبردی 75 ساله میان ریاض و واشنگتن به سر آمده است.



سرویس خارجی-

آل‌سعود و آمریکا روابط دیپلماتیک خود را در سال ۱۹۴۰ و در اوایل جنگ جهانی دوم آغاز کردند و در سال ۱۹۴۵ شراکت آنان با دیداری مهم میان «ملک عبدالعزیز»، بنیانگذار پادشاهی سعودی و «فرانکلین روزولت»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در یک کشتی آمریکایی در کانال سوئز مستحکم‌ شد. طبق توافق این دو در این دیدار، آمریکا محافظت نظامی از عربستان را در ازای دسترسی ویژه به ذخایر نفتی این کشور تضمین می‌کرد. از آن زمان این روابط نه تنها تضعیف نشده بلکه روز به روز مستحکم‌تر شده و دلیل آن نیز دلارهای نفتی رژیم سعودی بوده است. اما شروع جنگ نفتی اخیر عربستان علیه روسیه باعث کاهش کم سابقه قیمت نفت شد و خسارت سنگینی هم به عربستان و هم به آمریکا وارد کرد. این مسئله باعث شد تا دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی بی‌سابقه، ریاض را تهدید کند که در صورت پایان نیافتن جنگ نفتی، حمایت‌های نظامی از عربستان متوقف خواهد شد! رسانه‌های سایر کشورهای غربی نیز مواضع مشابهی علیه ریاض گرفته و به عنوان مثال در انگلیس، از دولت خواستند در روابط خود با سعودی‌ها تجدید نظر کند. این تحولات بسیاری را به این باور رسانده که روابط ریاض و واشنگتن به تهِ خط رسیده است.
مثلا «بابی گوش» روزنامه نگار آمریکایی با انتشار مقاله‌ای در خبرگزاری «بلومبرگ» تاکید کرده که رابطه ولیعهد سعودی با دولت آمریکا به بن بست خورده است. این رسانه آمریکایی دلیل این بن بست را «سرسپردگی» ولیعهد سعودی به کاخ سفید دانسته و نوشته چنین وابستگی باعث شده بن سلمان در معرض برخورد سخت و خشن دولت آمریکا قرار بگیرد.
در این مقاله همچنین می‌خوانیم: «یکی از روش‌هایی که دونالد ترامپ برای تحت کنترل درآوردن بن سلمان به کار گرفته تهدیدات اخیر وی درخصوص خارج کردن تمام نظامیان آمریکایی از عربستان در صورت عدم کاهش تولید نفت به شمار می‌رود...این تهدیدات تلفنی به قدری شدید بود که بن سلمان در شوک فرو رفت و از معاونان خود خواست اتاقش را ترک کنند. بن سلمان نمی‌تواند نسبت به پیامدهای وخیم این تهدیدات علیه خود و خانواده‌اش بی‌تفاوت باشد».
«بلومبرگ» در ادامه تاکید کرده «هنوز ۱۰ روز از این تهدیدات نگذشته بود که عربستان و روسیه بر سر پایان دادن به جنگ قیمت‌ها توافق کردند، بن سلمان در حال حاضر تبدیل به شاهزاده‌ای شده که تقریباً از سوی خاندان حاکم طرد شده و این مسئله برای هیچ یک از اعضای خاندان سعودی از زمان آغاز ائتلاف با آمریکا در ۷۵ سال گذشته رخ نداده است...بن سلمان از سوی تمام محافل در آمریکا به دلیل چند پرونده از جمله جنگ یمن و بازداشت فعالان زن سعودی و ترور جمال خاشقجی مورد هدف قرار گرفته است».
گفتنی است، ترامپ پیش از این تحولات نیز ولیعهد سعودی و پدرش را، گاوهای شیرده خوانده و حسابی مشغول دوشیدن آنها شده است. اکنون و با این تحولات به نظر می‌رسد، وقت ذبح این گاوهای شیرده فرا رسیده است!