kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۷۲۷۵
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۱
رئیس‌جمهور اسبق لبنان:

رفیق حریری را آمریکا و اسرائیل کشتند

«امیل لحود» تاکید کرد آمریکا و رژیم صهیونیستی به دست تکفیری‌ها رفیق حریری را کشتند. رژیم صهیونیستی و آمریکا همواره حزب‌الله لبنان را عامل این ترور معرفی کرده است!

 «آمریکا و رژیم صهیونیستی به دست تکفیری‌ها رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان را ترور کردند. آمریکا به طور دائم در امور لبنان دخالت می‌کند. ارتش میهن‌پرست ما مانع عملی شدن توطئه‌ها برای نابودی کشور شده است....شاهد آن هستیم که رژیم صهیونیستی به طور پیوسته می‌کوشد ثبات لبنان را به خطر بیاندازد». این بخشی از اظهارات جدید امیل لحود، رئیس‌جمهور پیشین لبنان است که صراحتا عاملین قتل رفیق حریری را معرفی می‌کند.
«سعد حریری» پسر رفیق حریری اما مثل رژیم صهیونیستی و آمریکا، (به طرفداری از قاتلان پدرش) نوک پیکان حملاتش را به سمت مقاومت لبنان گرفته است.
«امیل لحود» که از ۲۴ نوامبر ۱۹۹۸ (۳ آذر 1377) تا ۲۳ نوامبر ۲۰۰۷ (2 آذر 1388) ریاست جمهوری لبنان را بر عده داشته، در گفت‌وگو با شبکه «المیادین» به مسائل امروز این کشور نیز‌اشاره کرده و گفته، برای اولین بار در تاریخ کشور ما یک طرح اقتصادی از سوی «حسان دیاب»، نخست‌وزیر لبنان، در حال تدوین است. دیاب نباید در مبارزه با فساد ترسی داشته باشد.
او افزوده، برخی از احزاب برای ترساندن دیاب تلاش می‌کنند، اما آنها شکست خواهند خورد. به گفته لحود، اگر نخست‌وزیر تصمیم بگیرد در برابر این احزاب ایستادگی کند سرنگونی حکومت دیاب غیرممکن است و او قادر به چنین کاری است، زیرا فرد شایسته‌ای است.
«میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان، نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری «اسپوتنیک» اعلام کرد، این کشور حق آزادی بیان و تظاهرات را محفوظ می‌داند اما اجازه بی‌ثباتی را نمی‌دهد. او گفته، نمی‌توانیم از دولتی که عمرش از 100 روز تجاوز نمی‌کند انتظار معجزه داشته باشیم... درمان پیامدهای 30 ساله گذشته یک شبه نمی‌شود.
گفتنی است، اعتراضات خیابانی که مدتی تحت شعاع بیماری کرونا تعطیل شده بود، چند روزی است دوباره در برخی از شهرهای لبنان از جمله طرابلس بالا گرفته. به نظر می‌رسد، «سعد حریری» و «ولید جنبلاط» از جمله کسانی هستند که در تحریک مردم نقش داشته‌اند.