kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۷۱۸۲
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۵
ایندیپندنت با اشاره با اختلافات شدید آل سعود و آل نهیان:

عربستان و امارات در آستانه طلاق سیاسی‌اند

روزنامه‌ انگلیسی با تحلیل درگیری‌ نیروهای نیابتی عربستان و امارات در جنوب یمن به این نتیجه رسیده که این درگیری‌ها می‌تواند مقدمه طلاق سیاسی و قطع روابط این دو کشور باشد.





تشدید درگیری بین نیروهای وابسته به امارات و عربستان در یمن باعث شده تا بسیاری از پایان ائتلاف سعودی در یمن خبر دهند. شورای انتقالی جنوب که مورد حمایت امارات است اخیرا در استان‌های جنوبی یمن اعلام خودمختاری کرد و با این اقدام بر نامشروع بودن دولت مستعفی منصورهادی که مورد حمایت عربستان است تاکید کرد. این مسئله در کنار درگیری‌های‌های دو طرف در مناطق مختلف یمن باعث شده تا بسیاری آینده روابط ریاض و ابوظبی را سیاه ببینند.
در همین رابطه، روزنامه ایندیپندنت انگلیس در مطلبی به درگیری‌ها بین نیروهای مورد حمایت امارات از یک طرف و نیروهای مورد حمایت عربستان در این کشور پرداخته و آن را «جنگ سرد ریاض و ابوظبی» دانست.
ایندیپندنت نوشته، جنگ سرد عربستان و امارات در یمن بعد از آن آغاز شد که شورای انتقالی جنوب یمن در شهر عدن علیه نیروهای تحت الحمایه ریاض شورش کرد. براساس این گزارش، به رغم اینکه امارات و عربستان هر دو عضو ائتلاف در جنگ یمن هستند، ولی آنها در مورد آینده شورای انتقالی جنوب اختلاف دارند...تنش در روابط امارات و عربستان در یمن بدین معناست که توافق ریاض (توافق بین نیروهای متخاصم در جنوب یمن برسر آتش‌بس) فرصت چندانی برای اجرایی شدن کامل در میدان ندارد. یک دیپلمات عرب به ما در این باره گفته درگیری نمایندگان سعودی و اماراتی در جنوب یمن نشانه این است که تار موی روابط ریاض و ابوظبی در یمن قطع شده است.»
ایندیپندنت در ادامه به «طمع توسعه‌طلبانه امارات برای سیطره بر آبراه‌ها در جنوب یمن و بندر راهبردی الحُدیده (غرب یمن)، تنگه باب‌المَندَب»‌اشاره می‌کند: «ابوظبی در تلاش است با سیطره بر این مناطق مهم، به صادرات کالا‌ها و نفت بپردازد و منافع را با عربستان در این منطقه از یمن تقسیم کند. «هلن لاکنر»، یکی از اعضای شورای روابط خارجی اروپا و کارشناس امور یمن در این باره می‌گوید از نطر امارات، جنگ یمن راهی برای حفظ روابط طولانی‌مدت در مواقعی است که این روابط به دلایلی با عربستان متوقف شده است». ایندیپندنت در پایان با بیان اینکه «طلاق سیاسی بین ریاض و ابوظبی خطرناک خواهد بود» نتیجه گرفته که، « عربستان و امارات به رغم داشتن پیوندهای مشترک در‌باره آینده یمن، اختلافاتی بر سر راهبردها دارند و گذر زمان می‌تواند منجر به تشدید این اختلافات شود».
اعلام نامشروع بودن دولت‌هادی
از سوی دیگر، شورای انتقالی جنوب، در بیانیه‌ای دولت مستعفی یمن را فاقد مشروعیت اعلام و تأکید کرده که این دولت با هماهنگی عناصر تندرو، اقدامات نظامی علیه شورا را تشدید کرده است. به گزارش «المیادین»،‌ شورای انتقالی جنوب که مورد حمایت امارات است، در این بیانیه بار دیگر بر خودمختاری خود در جنوب یمن تأکید کرده است. این شورا با رد فاجعه‌بار بودن اوضاع در جنوب یمن،‌ در عین حال، دولت‌هادی را مسئول نابسامانی استان‌های جنوبی دانسته و گفته دولت‌هادی اخیرا سیاست مجازات جمعی را علیه مردم در پیش گرفته است. در مقابل،‌ وزیر خارجه دولت مستعفی یمن نیز شورا را مرتبط با خارج یمن دانسته و گفته، دلیل اعلام خودمختاری شورای انتقالی و «ادامه شورش مسلحانه علیه کشور»، «وابستگی شورا به خارج» است. البته باید تاکید کرد که دولت مستعفی نیز کاملا وابسته به عربستان است و بدون اجازه ریاض هیچ اقدامی نمی‌کند!
از سوی دیگر، درگیری‌ها میان عناصر مزدور تحت حمایت دولت عبد ربه منصور‌هادی رئیس‌جمهور فراری یمن و شورای انتقالی جنوب در جزیره سقطری شدت گرفت. این درگیری‌ها مشخصا در مرکز جزیره سقطری به وقوع پیوسته است. رسانه‌های یمنی گفته‌اند، شبه‌نظامیان تحت امر امارات حمله به شهر «حدیبو»، مرکز استان سُقُطْری (جنوب غربی یمن) را آغاز کرده و برخی از ورودی‌های این شهر را به کنترل خود درآورده‌اند. طی روزهای گذشته نیز درگیری‌ها میان مزدوران عربستان و امارات در جزیره سقطری یمن شدت گرفته بود. جزیره سقطری در ۳۸۰ کیلومتری سواحل جنوبی یمن واقع شده است. این جزیره در فاصله ۲۴۰ کیلومتر از شرق سومالی قرار دارد و علاوه‌بر اهمیت راهبردی آن، به دلیل چشم‌انداز بی‌نظیر انواع گیاهان منحصر به فرد خود از سوی بازدیدکنندگان به عنوان «بهشت روی زمین» توصیف می‌شود. امارات درتلاش است تا این جزیره را‌اشغال کند.