kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۹۸۶
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۳
دادستان کل کشور:

برخی دستگاه‌های پشت صحنه مبارزه با مواد مخدر اهتمام لازم را ندارند

دادستان کل کشور گفت: باید ستاد مبارزه با مواد مخدر وظایف هر دستگاه را مشخص کند و اگر افراد و دستگاه‌ها به وظایفشان عمل نکردند، به ما بگویند که با آنها برخورد قضایی کنیم.




به گزارش مهر، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری روز گذشته در نشست ویدیو کنفرانسی معاونان و مدیران کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور اظهار داشت: طبق گزارش‌ها در سال ۹۸ هم در کشفیات و هم در کاهش تعداد شهدا، افزایش شناسایی و مصادره اموال و همچنین استرداد اموال قاچاقچیان، اقدامات مناسبی صورت گرفته است.
منتظری ادامه داد: قانونی که چند سال قبل برای مبارزه با مواد مخدر تصویب شده است، امروز نمی‌تواند نیاز ما را برطرف کند و باید با توجه به مجموعه مؤلفه‌هایی که در جامعه وجود دارد، قانون اصلاح شود.
خطر اعتیاد کمتر از کرونا نیست
وی با تأکید بر مبارزه همه‌جانبه با این معضل اظهار داشت: چرا ما نسبت به این بلای خانمان‌سوز اعتیاد اهتمام لازم را نداریم؟ خطر اعتیاد کمتر از کرونا نیست و این بلا دامن‌گیر بسیاری از افراد جامعه شده و امروزه تعداد معتادان زیبنده ایران نیست.
دادستان کل کشور افزود: اغلب مبتلایان به بیماری کرونا، افراد میانسال به بالا هستند و کل جهان درگیر این موضوع شده‌اند اما اغلب افرادی که اعتیاد دارند، جوانان هستند. چرا برای این مسئله یک همت جمعی ایجاد نمی‌شود تا جوانانمان را از این بلای خانمان‌سوز نجات دهیم؟
منتظری گفت: چرا باید از مرزهای ما این مقدار مواد مخدر رد شود؟ طبق آمار ۹۵۰ تن مواد مخدر در ایران کشف شده است. این سوال مطرح می‌شود که چه مقدار مواد مخدر وارد و چه مقدار توزیع شده که در حال حاضر ۹۵۰ تن آن کشف شده است؟
وی با گلایه از دستگاه‌های مختلف مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: برخی دستگاه‌هایی که در پشت صحنه باید با مواد مخدر مبارزه کنند، اهتمام لازم را ندارند ولی در عوض آنهایی که در ظاهر با مواد مخدر مبارزه کرده، به وظایفشان به درستی عمل می‌کنند و باید بررسی شود چرا این روال به این صورت است؟ باید ستاد مبارزه با مواد مخدر وظایف هر دستگاه را مشخص کند و اگر افراد و دستگاه‌ها به وظایفشان عمل نکردند، به ما بگویند که ما با آنها برخورد قضایی کنیم.
دادستان کل کشور با گلایه از کم بودن تعداد مراکز نگهداری معتادان متجاهر افزود: دولت باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد. سوال من این است که چند جلسه از جلسات مبارزه با مواد مخدر که در سال برگزار می‌شود، با حضور رئیس این ستاد (رئیس‌جمهور) برگزار می‌شود؟ می‌خواهم بدانم این مسئله چقدر برای دولت اهمیت دارد؟
 کشف 950 تن مواد مخدر در سال گذشته
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این نشست با بیان اینکه در سال گذشته، دستاوردهای بسیار بزرگی را در عرصه مبارزه با مواد مخدر شاهد بودیم، اظهار داشت: در ایران سالانه بین سه تا چهار هزار نفر بر اثر سوء  مصرف موادمخدر جان خود را از دست می‌دهند.
اسکندر مؤمنی با بیان اینکه هیئت بین‌المللی کنترل مواد مخدر، رسماً از ایران بابت اقداماتش در حوزه درمان و نگهداری معتادان و ایجاد سرپناه تشکر کرده است، افزود: مردادماه سال گذشته، به دستور رئیس‌جمهور بیمه معتادان تصویب شد و بودجه‌ای بالغ بر 500 میلیارد ریال به این امر اختصاص یافت.
مؤمنی با اشاره به حوزه مقابله با عرضه نیز گفت: 950 تن مواد مخدر در سال گذشته در کشور کشف شد که در تاریخ ایران و دنیا بی‌سابقه بوده است، این رقم نسبت به سال قبل از آن20 درصد افزایش داشته و این در حالی است که در افغانستان کمتر از 300 تن مواد مخدر کشف شده است.
وی ادامه داد: از 950 تن کشفیات مواد مخدر، 800 تن توسط نیروی انتظامی، 107 تن توسط وزارت اطلاعات، 29 تن توسط بسیج و مابقی کشفیات نیز توسط دیگر ارگان‌ها کشف شده است.
به گفته دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر،  سال گذشته تعداد شهدای کشور 56 درصد نسبت به سال 97 کاهش و عملیات و درگیری‌ها افزایش پیدا کرد و تلفات اشرار نیز افزایش یافت.
نگهداری معتادین متجاهر یکساله می‌شود
مؤمنی با اشاره به تعطیلی و فعالیت مجدد مراکز نگهداری معتادان متجاهر گفت: طبق مذاکرات انجام شده با ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوب شد که 6 ماه دیگر به نگهداری معتادین متجاهر اضافه شود که از این پس نگهداری معتادین متجاهر یکساله می‌شود. به گفته وی، در حال حاضر دو میلیون و 800 هزار معتاد در کشور داریم که حدود یکصد هزار نفر از آنان معتاد متجاهر هستند.