kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۸۷۲
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۸

تلاش امارات برای کودتا در جنوب یمن به روایت شبکه تلویزیونی الجزیره

تلویزیون قطر به نقل از یک مقام دولت مستعفی یمن گزارش داده که امارات با آموزش صدها شبه نظامی و تامین تجهیزات درصدد ترتیب دادن شورش در استان راهبردی سقطری به منظور کودتا علیه دولت مستعفی است.


  سرویس خارجی-

شکاف در ائتلاف سعودی در یمن آن‌قدر زیاد شده که از ائتلاف، جز یک نام باقی نمانده است. اخیرا شورای انتقالی جنوب یمن وابسته به امارات اعلام کرد که در مناطق جنوبی این کشور اعلام خودگردانی کرده است. این مسئله با واکنش‌های مختلفی مواجه شد و دولت مستعفی منصور‌هادی که مورد حمایت عربستان است آن را «شورش مسلحانه» نامید. حالا خبر رسیده که امارات در مناطق دیگری از جنوب یمن نیز به دنبال کودتا است.
آن گونه که فارس خبر داده، یک مقام دولت مستعفی یمن، امارات را در پشت پرده شورش برخی یگان‌های نظامی در استان سقطری در جنوب یمن و در راستای کودتا علیه این دولت مستعفی دانسته. این مقام دولت مستعفی به شبکه تلویزیونی الجزیره گفته: «امارات درصدد بی‌ثبات کردن سقطری و ایجاد کشمکشی خونبار در این استان همزمان با شورش شورای انتقالی جنوب است...این کشور قصد داشت 13 افسر ارتش منصور‌هادی را برای کودتا علیه دولت وی با پول بخرد، اما در این کار ناکام ماند... امارات بیش از 270
شبه نظامی را هم که در ابوظبی آموزش داده بود برای شورش در سقطری به کار گرفت و یک کشتی و چند قایق و بالگرد را برای انجام یک عملیات کماندویی در سقطری آماده کرده بود.....». به گفته این مقام دولت مستعفی، «۵۴ نفر هم برای خلبانی بالگردها در ابوظبی آموزش دیده بودند تا کودتایی را در سقطری مرتکب شوند...امارات از یک پرواز هفتگی غیرنظامی که ادعا می‌کند برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به سقطری انجام می‌شود برای انتقال عناصر خود به سقطری استفاده کرد». تنش‌های امنیتی در سقطری بین نیروهای دولت مستعفی یمن به ریاست «عبدربه منصور‌هادی» و نیروهای شورای انتقالی جنوبی تحت حمایت امارات شدت گرفته است و سه‌شنبه گذشته گردان‌های نظامی علیه دولت منصور‌هادی شورش کردند.
واکنش‌ها به شورش شورای انتقالی
شورای انتقالی جنوب یمن که مورد حمایت امارات است به دنبال تشدید اختلافش با دولت مستعفی بامداد یکشنبه از اعلام حالت فوق‌العاده و وضعیت خودمختاری بر جنوب یمن خبر داد. این مسئله واکنش‌های  مختلفی را به دنبال داشته است. ائتلاف سعودی در واکنش به این موضوع بیانیه‌ای صادر و از شورای انتقالی خواست از تصمیم خود صرف‌نظر کند. ائتلاف متجاوز خواستار لغو اعلام خودمختاری در جنوب یمن شد و آن را در تناقض با توافق ریاض خواند. «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع عربستان نیز در واکنش به این موضوع گفت: تسریع در اجرای توافق ریاض مسئولیتی ملی بر دوش دو طرف است. «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان هم بر اجرای توافق ریاض تأکید کرد و گفت، این توافق که مورد استقبال جامعه بین‌الملل و سازمان ملل قرار گرفته فرصتی برای تحقق امنیت و ثبات است. هیئت‌رئیسه پارلمان وابسته به دولت مستعفی یمن نیز در بیانیه‌ای نسبت به اعلام خودمختاری توسط شورای انتقالی جنوب یمن واکنش نشان داد. پارلمان یمن این اقدام را به منزله خروج از توافقنامه ریاض و تضعیف تلاش‌های سعودی و بین‌المللی برای پایه‌گذاری امنیت و صلح در یمن خواند.
«انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات عربی متحده در امور خارجی، نیز به بیانیه ائتلاف سعودی درخصوص توافق ریاض واکنش نشان داد و گفت که این موضوع حساسیت سعودی در مسئله یمن و توافق ریاض را نشان می‌دهد. وزیر مشاور در امور خارجه امارات از مخالفت کشورش با اعلام خودمختاری توسط شورای انتقالی جنوب یمن خبر داد. این در حالی است که شورای انتقالی جنوب یمن مورد حمایت ابوظبی است!