kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۸۶۹
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۷
آخرین گمانه‌زنی‌ها از سرنوشت رهبر کره شمالی

رئیس کیم زنده است منتظر غافلگیری باشید!

شایعات فراوان و سرگیجه‌آور در مورد وضعیت رهبر کره شمالی همچنان ادامه دارد. سئول می‌گوید او زنده است، چین می‌گوید از وضعیت او خبر ندارد، برخی نیز پیش‌بینی کرده‌اند او با حضور مجدد در یک مثلا آزمایش اتمی جدید، همه را غافلگیر خواهد کرد. برخی هم همچنان بر حال وخیم یا مرگ او تأکید دارند.


سرویس خارجی-

«چانگ این مون» مشاور سیاست خارجی رئیس‌جمهور کره جنوبی یکشنبه شب به شبکه خبری «فاکس نیوز» آمریکا گفت «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی، زنده است و در تفرجگاهش حضور دارد: «موضع دولت ما استوار است. کیم زنده و خوب است. وی از 13 آوریل (دوشنبه 25 فروردین) در منطقه وونسان است. تا این لحظه هیچ مورد مشکوکی از او گزارش نشده است». این آخرین خبر متناقضی نیست که طی این روزها از کره شمالی مخابره شده است. و همین امر باعث سردرگمی بسیاری از افرادی شده است که اخبار شبه جزیره کره را دنبال می‌کنند.
روزنامه «نیویورک تایمز» طی مقاله‌ای نوشته: «مقامات کره جنوبی در محافل خصوصی می‌گویند حضور کیم در یک آزمایش هسته‌ای می‌تواند به پایان این گمانه‌زنی‌ها کمک کند. کره شمالی پیش از این نیز از چنین کارهایی برای وادار کردن دشمنان خارجی‌اش برای ادامه گمانه‌زنی‌هایش درباره این کشور استفاده کرده است.»  اما وزارت خارجه چین آنطور که «رویترز» گزارش داده، در واکنش به اخبار ضد و نقیض درباره وضع جسمانی رئیس‌کیم گفته بی‌اطلاع است: «هیچ اطلاعاتی درخصوص کیم جونگ نداریم تا ارائه دهیم». پیشتر، منبعی در اداره روابط بین‌الملل حزب حاکم چین گفته بود گمان می‌رود رهبر کره شمالی، به طور جدی بیمار نباشد. البته شایعات بیش از این حرف‌هاست. برخی می‌گویند کیم در حال بهبود از یک عمل جراحی ساده بر روی مچ پا است و برخی دیگر می‌گویند او پس از عمل جراحی ناموفق قلب حالش وخیم است. کسانی می‌گویند پس از عمل جراحی ناموفق او به دست یک جراح از کره شمالی یا یکی از پزشکان تیم چینی اعزام شده به کره، کیم دچار مرگ مغزی شده است برخی نیز می‌گویند او مدتی است که مرده است. البته این موضوع که وی به کرونا مبتلا شده نیز مطرح است!
برخی از این شایعات در خود کره شمالی هم منتشر شده. گرچه به گزارش «یونهاپ»، رسانه‌های این کشور روز دوشنبه اعلام کردند، کیم از کارگرانی که در حال ساخت منطقه‌ای گردشگری در وونسان هستند تشکر کرده است؛ اما ساکنان پایتخت کره شمالی، آن‌طور که «واشنگتن پست» نوشته، در بحبوحه این شایعات «خرید وحشت‌زده» را آغاز کرده‌اند.
این نوع غایب شدن‌ها در کره شمالی مسبوق به سابقه است، اما با توجه به فضای کاملاً بسته کره قرائنی چندانی در دست نیست تا ما بخواهیم با جمع‌بندی سوابق و شایعات کنونی به داوری مشخصی برسیم، از این رو همچنان باید منتظر باشیم تا شاید اطلاعات قابل اتکایی منتشر شود.
محاکمه دیکتاتور پیشین کره جنوبی
در میان این شایعات، اتفاقات تازه‌ای نیز در کره جنوبی افتاده است. «چون دو هوان»فردی است که در سال ۱۹۷۹ قدرت را با یک کودتای نظامی در این کشور به دست گرفت و تا ۱۹۸۸ که معترضان انبوه او را به پذیرش ترمیم دموکراسی وادار ساختند، حکمرانی مستبدانه‌ای در کره جنوبی داشت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، او حالا به اتهام افترا زنی به یک کشیش فعال علیه سرکوب وحشیانه نیروهای او، دادگاهی شده است!