kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۷۸۱
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۳
واشنگتن پست:

عامل مرگ تدریجی ماندلای عربستان رژیم سعودی است

پژوهشگر ارشد دانشگاه «جرج تاون» واشنگتن با انتشار مقاله‌ای در روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست»، آل سعود را عامل مستقیم مرگ «عبدالله الحامد»، زندانی آرام سیاسی عربستانی معرفی کرد و او را «ماندلای عربستان» نامید.




«عبدالله العوده» فرزند «سلمان العوده» مبلغ سعودی که هم اکنون در زندان های سعودی گرفتار است، با انتشار گزارشی در روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» نوشته، عربستان عامل مرگ تدریجی «عبدالله الحامد» فعال برجسته این کشور است... الحامد ۲ هفته پیش از مرگش در داخل زندان‌های عربستان ناپدید شد و این در حالی است که در طول مدت زمانی که زندانی بود از هر گونه رسیدگی پزشکی محروم بود».
عبدالله العوده که فعال مرکز تفاهم اسلامی و مسیحی در دانشگاه جرج تاون نیز هست، در ادامه به نقل از «شاهدان عینی» یادآور شده، «زمانی که حال عبدالله الحامد رو به وخامت نهاد، پیش از آنکه به بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان الشمیسی در ریاض منتقل شود، ساعت‌ها در زندان روی زمین افتاده بود و نظامیان عربستان کوچک‌ترین توجهی به او نمی‌کردند».
به گزارش مهر، در گزارش این استاد دانشگاه در روزنامه واشنگتن پست همچنین آمده: «در واقع الحامد از جمله برجسته‌ترین شخصیت‌های اصلاح‌گر در عربستان محسوب می‌شد و یک فعال برجسته بود. او یکی از بنیانگذاران جنبش حقوق بشری و مدنی در عربستان به شمار می‌رفت که خواستار تدوین قانون اساسی و انتقال به دموکراسی در این کشور بود». العوده حتی تاکید می کند، در یکی از گفت وگوهایی که با جمال خاشقجی(روزنامه نگاری که توسط آل سعود سلاخی شد) داشتم، او الحامد را «ماندلای عربستان» توصیف کرد. حتی خاقشجی ابراز تأسف کرد که پرونده الحامد آنگونه که شایسته است مورد اهتمام جهانی قرار نگرفته است.
العوده در ادامه نوشته، الحامد برای یک عربستان آزاد جنگید. وی در سال ۲۰۰۳ با تعدادی از روشنفکران و فعالان برجسته عربستانی در امضای طوماری موسوم به چشم انداز واقعیت و آینده ملت شرکت کرد و خواستار قانون اساسی و اصلاحات سیاسی مانند انتخابات، تفکیک قوا و پایان دادن به دستگیری‌های خودسرانه بود.
گفتنی است «بن سلمان»، ولیعهد سعودی با هدف هموار کردن راه پادشاهی خود، زندان های این رژیم را از هر جنبنده ای که احتمال برود، با این پادشاهی مخالف است، پر کرده است. او دهها شاهزاده، استاد دانشگاه، معلم، مبلغ، شاعر، پیش نماز و... را دستگیر و حبس کرده و تعدادی از آنها را در ازای دریافت مبالغ کلان و تحت شرایطی سخت، آزاد کرده است.