kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۷۷۸
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲
فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق تاکید کرد

اخراج آمریکا از عراق جدی است /مذاکرات از خرداد ماه شروع می‌شود

سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق می‌گوید، دولت این کشور در اخراج نظامیان آمریکایی جدی است و مذاکرات در این باره قرار است از ماه ژوئن (خرداد ماه) آغاز شود.




پس از ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس معاون حشد‌الشعبی، میلیون‌ها نفر از مردم عراق با برپایی راهپیمایی خواستار اخراج آمریکایی‌ها از کشورشان شدند. پارلمان عراق نیز در مصوبه‌ای خواستار اخراج نظامیان آمریکایی شد. به نظر می‌رسد به رغم تلاش‌ها و شیطنت‌های آمریکا، طرح اخراج نظامیان آمریکایی به تدریج جدی‌تر شده و طبق خبرهایی که از راه می‌رسد، مذاکرات در این مورد نیز به زودی آغاز خواهد شد.
در همین رابطه این بار، سرتیپ «عبدالکریم خلف» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق، دیروز اعلام کرده دولت کشورش در اجرای مصوبه پارلمان مبنی بر عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از کشور، جدی است. به نوشته خبرگزاری فارس، وی این را هم گفته که نامه‌ای که سفیر آمریکا در بغداد در این‌باره به «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر داده، کاملا مثبت بود. وی سپس توضیح داده که، عراق موضوع عقب‌نشینی نیروهای خارجی را به طور کاملا جدی و تفصیلی با آمریکا بررسی خواهد کرد، آمریکا با موافقت دولت عراق برای نشان دادن حسن نیت خود، به میزان زیادی از شمار نیروهای خود در کشورمان کاسته است.
به گفته سرتیپ خلف، دو کشور طی مذاکراتی که در ماه ژوئن آینده(خرداد) برگزار خواهد شد، تدوین برنامه و جدول زمان‌بندی شده برای عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از کشور به طور کامل و مستند به مصوبات پارلمان عراق را بررسی خواهند کرد.
توقف حقوق کارمندان منطقه کردستان
از سوی دیگر خبر رسیده که، دولت پیشبرد امور عراق طی سندی به وزارت امور مالی این کشور دستور داده تا پرداخت حقوق کارمندان منطقه کردستان این کشور را متوقف کند. هیئت وزرای دولت پیشبرد امور عراق در این سند که شامل چندین مورد بوده، دستور داده تا اختصاص بودجه برای پرداخت حقوق کارمندان منطقه کردستان عراق را متوقف کرده تا بدین ترتیب دولت این منطقه را مجبور کند تا درآمدهای حاصل از صادرات ۲۵۰ هزار بشکه نفت را به دولت مرکزی پرداخت کند. این خبر در حالی منتشر می‌شود که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر مکلف این کشور قصد دارد برای بررسی موضوع تشکیل کابینه به اقلیم کردستان سفر ‌کند. کابینه جدید دولت عراق متشکل از ۲۲ وزارتخانه اعم از ۱۱ وزارتخانه مختص احزاب شیعه، شش وزارتخانه ویژه احزاب سُنی و پنج وزارتخانه ویژه احزاب کُرد است که برای هر وزارتخانه نیز سه نامزد تعیین شده است.
اذعان صهیونیست‌ها با نقش حشدالعشبی در مهار داعش
خبر دیگر اینکه، روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست دیروز اذعان کرد، حشد‌الشعبی عراق و گروه‌های مقاومت در مبازه با داعش در الانبار عراق نقش اصلی را ایفا کردند. به گزارش ایسنا، این روزنامه نوشت، حشد‌الشعبی که بخشی از نیروهای امنیتی عراق است همچنان نقش اصلی را در عملیات در مرزهای این کشور ایفا می‌کند.