kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۶۶۳
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲
عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس:

افزایش مناطق آزاد بیانگر ترجیح منافع برخی نمایندگان بر منافع ملی است

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه مناطق آزاد فعلی ناموفق بوده‌اند تاکید کرد افزایش افسارگسیخته این مناطق نشان‌دهنده جایگزین شدن منافع حوزه انتخابیه نمایندگان بر منافع ملی است.

محمد حسینی در گفت‌وگو با تسنیم خاطر نشان کرد: به عنوان فردی که سابقه حضور در مناطق آزاد به عنوان حسابرس را در کارنامه خود دارم، معتقدم همین تعداد منطقه آزاد و ویژه کنونی در دستیابی به اهداف خود ناموفق عمل کرده‌اند. این مناطق قرار بود در طول این سالها محلی برای رونق تولید و صادرات بشود اما در نهایت به محلی برای واردات بی‌رویه مبدل شد و همچنین در جذب سرمایه خارجی عملکرد ناموفقی را از خود نشان داد.
وی با بیان اینکه نمایندگان مخالف گسترش‌ نجومی مناطق آزاد و ویژه در اقلیت مجلس هستند خاطر نشان کرد: جالب است بدانید در نگاه موافقان گسترش مناطق آزاد، نمایندگانی به مخالفت با این مناطق می‌پردازند که در حوزه انتخابیه‌شان منطقه آزاد و ویژه نیست و در حقیقت به مخالفان اتهام منفعت نداشتن در این مناطق زده می‌شود.
محمد حسینی با بیان اینکه برخی نمایندگان تعداد سرسام‌آوری منطقه ویژه به لایحه دولت افزوده‌اند، گفت: اگر با تاسیس همه این مناطق موافقت شود، تعداد کل مناطق آزاد و ویژه ما حدودا معادل تعداد کل نمایندگان مجلس خواهد شد. این افزایش افسارگسیخته نشان‌دهنده جایگزین شدن منافع حوزه انتخابیه نمایندگان بر منافع ملی است.
وی با ‌اشاره به اینکه رفت و آمدهای زیادی بین مجلس و شورای نگهبان برای تصویب لایحه مناطق آزاد وجود داشته است، گفت: گسترش مناطق آزاد با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، قانون اساسی و تعدادی از احکام قانون برنامه ششم توسعه متعارض است و به همین دلیل تصویب آن تاکنون از سمت شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با مقاومت مواجه شده است.
حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور در آبان ماه سال‌گذشته گفته بود: «مناطق آزاد به مرکزی برای قاچاق کالا تبدیل شده است. فلسفه تشکیل مناطق آزاد برای آن بود که صادرات کشور رونق پیدا کند، ولی متاسفانه به محل واردات تبدیل شده است.»
گفتنی است کارشناسان اقتصادی هم معتقدند گسترش مناطق آزاد می‌تواند به معضلاتی نظیر «تسهیل قاچاق کالا و ارز»، «رشد تصاعدی شرکت‏های صوری و افزایش فرار مالیاتی»، «تخلفات گسترده در واگذاری منابع و اراضی» و «شکاف طبقاتی» در مناطق آزاد دامن بزند.