kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۶۱۹
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۶
گزارش خبری تحلیلی کیهان

ایالات به هم ریخته آمریکا از کسری بودجه 4 برابری تا تجویز وایتکس!

ویروس کرونا ضعف‌های آمریکا را به شدت عیان کرده است به طوری که زیر سایه مدیریت فاجعه بار کرونا و افزایش انشقاق سیاسی و اقتصادی در این کشور، می‌توان گفت ویروس کرونا یک تنه «ایالات متحده آمریکا» را به «ایالات به هم ریخته آمریکا» تبدیل کرده است.


جدیدترین آمارها درباره شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان تا عصر روز شنبه نشان می‌دهد که دو میلیون و 837 هزار و 215 نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند و از این میان، ۱۹۷ هزار و 703 نفر متاسفانه جان خود را از دست داده‌اند.اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان و انگلیس از کشورهایی هستند که پس از آمریکا، بیشترین آمار مبتلایان به کرونا در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. طبق جدیدترین آمار و ارقام ظرف ۲۴ ساعت گذشته با افزایش حدود 1000 نفر، مجموع قربانیان ویروس کرونا در آمریکا به 52 هزار و 217 نفر رسیده است.
در آمریکا همه چیز زیر سایه کرونا به شدت به هم ریخته است. آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا همچنان سیر صعودی دارد. ایالت‌ها با دولت سر تجهیزات پزشکی وارد تنش شده‌اند، کسری بودجه این کشور چهار برابر شده است، و ترامپ مستاصل از مدیریت بحران، هر روز توصیه‌های خطرناکی برای درمان کرونا می‌کند. ناوهای آمریکایی زمین گیر شده‌اند. مخالفان و موافقان قرنطینه به جان هم افتاده‌اند و... مدیریت ضعیف دولت ترامپ در مواجه با بحران کرونا از دید رسانه‌های جهان نیز دور نمانده است. مجله آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه» در شماره جدید خود به انتقاد از نحوه مقابله دولت آمریکا با ویروس کرونا پرداخته و در طرح روی جلد شماره جدید خود با طعنه به تصمیم‌های ترامپ درباره کرونا نوشته است:« ابرقدرتِ بیمار؛ چگونه ویروس کرونا ضعف‌های آمریکا را آشکار می‌کند».
شوخی کردم!
بیشترین خبرهای مربوط به بحران کرونا در رسانه‌های جهان نیز از آمریکا مخابره می‌شود. اظهارات و توصیه‌های متناقض و در بسیاری موارد خطرناک ترامپ در مورد شیوه درمان مبتلایان به کرونا در این کشور صدای رسانه‌ها، سیاستمداران و حتی پزشکان را نیز درآورده است. پیشنهاد روز پنج شنبه ترامپ برای تزریق مواد ضدعفونی‌کننده به مبتلایان ویروس کرونا یا قرار‌دادن آنها در معرض‌اشعه ماوراء بنفش، نیز انتقادات بسیاری را در آمریکا به دنبال داشت، به طوری که ترامپ زیر فشار انتقادها مجبور شد در نشست خبری روز جمعه خود بگوید« شوخی» کرده است. پزشکان آمریکایی به مردم هشدار دادند پیشنهادهای جدید ترامپ درخصوص درمان بیماری «کووید-۱۹» بسیار خطرناک هستند. دکتر «وین گوپتا»، متخصص ریه، و کارشناس سیاست‌های بهداشت عمومی در آمریکا، اظهارات فوق را «پیام‌های بهداشتی ناشایست» خوانده و گفت:« تزریق هرگونه ضدعفونی‌کننده به بدن یا خوردن آن، شیوه مرسومی است که افراد وقت خودکشی از آن استفاده می‌کنند».«رابرت ریچ» استاد دانشگاه برکلی کالیفرنیا، نیز در پیام توئیتری نوشت: «نشست‌های خبری ترامپ سلامت مردم را به خطر‌انداخته است. این تبلیغات را بایکوت کنید. از توصیه‌های متخصصان پیروی کنید و خواهش می‌کنم مواد ضدعفونی‌کننده نخورید».«والتر شاوب» از مقامات پیشین کاخ سفید نیز گفت: «برایم قابل درک نیست که چنین دیوانه‌ای عالی‌ترین مقام در این سرزمین را داشته باشد و مردمی آن قدر احمق وجود داشته باشند که فکر کنند مسئله‌ای نیست.»
«نانسی پلوسی» رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا، نیز از نسخه‌پیچی جدید رئیس‌جمهور این کشور برای معالجه بیماران مبتلا به کرونا انتقاد کرد.رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا گفت، این حرف‌ها با تمام گفته‌های دیگر او که هیچ ارتباطی با علم، واقعیت، شواهد و داد‌ه‌ها ندارند، در تطابق است. «جو بایدن» رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، نیز در واکنش به توجیهات وی برای گاف‌های جدیدش گفت، سلامت مردم آمریکا موضوعی برای شوخی کردن نیست. بایدن در پیامی توئیتری خطاب به مردم این کشور نوشت: «نمی‌توانم باور کنم باید این را بگویم که لطفا مواد سفیدکننده ننوشید». »هیلاری کلینتون» وزیر خارجه اسبق آمریکا و رقیب انتخاباتی ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ نیز در واکنش به توصیه ترامپ به مردم برای تزریق مواد ضدعفونی‌کننده به خود، طی پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «لطفا، چون ترامپ فکر می‌کند این ایده خوبی است، خودتان را مسموم نکنید». ترامپ پیش از این نیز به خاطر مفید دانستن داروی ضد مالاریا برای مقابله با ویروس کرونا مورد انتقادات گسترده قرار گرفته بود.
علیرغم اینکه ترامپ روز جمعه صراحتا گفت که در مورد تزریق مواد شوینده به بدن برای درمان کرونا شوخی کرده است اما اورژانس یکی از ایالت‌های آمریکایی از ثبت رکورد بیش از ۱۰۰ نفر به دلیل مسمومیت با مواد شوینده و سفیدکننده برای درمان کرونا خبر داده است. به نوشته روزنامه دیلی میل، همچنین مرکز کنترل سموم نیویورک نیز شاهد افزایش تماس‌ها برای درمان مسمومیت‌ها بوده است.بسیاری از مردم در دو ایالت نیویورک و مریلند به راهکار ترامپ برای درمان کرونا به وسیله تزریق و نوشیدن مواد ضد عفونی‌کننده و شوینده عمل کرده و حالا تعداد مسمومیت‌ها ناشی از این اقدام افزایش یافته است.
کسری بودجه 4 برابر
پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: دفتر بودجه کنگره آمریکا روز جمعه پیش‌بینی کرد با توجه به پیامد‌های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، احتمالا کسری بودجه دولت فدرال امسال حدود چهار برابر خواهد شد و به ۳۷۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. دفتر بودجه کنگره آمریکا همچنین پیش‌بینی کرد میزان بدهی فدرال آمریکا تا پایان ماه سپتامبر (اوایل مهرماه) به صد و یک درصد تولید ناخالص داخلی این کشور برسد. این مرکز هشدار داده این چشم‌انداز ممکن است بسته به مسیری که شیوع کرونا طی می‌کند، تا پایان امسال شاهد تغییرات قابل توجهی باشد. کنگره آمریکا چهار بسته حمایت اقتصادی را از ماه مارس(اسفند) تصویب کرده است که در آن بیش از 2 تریلیون دلار به تلاش‌ها برای حفظ شریان اقتصادی این کشور از طریق افزایش مزایای بیکاری، اعطای وام به کسب و کار‌های کوچک و حمایت‌های مستقیم مالی از خانواده آمریکایی اختصاص داده شده است. قانونگذاران آمریکایی هفته گذشته نیز بسته کمک مالی ۴۸۰ میلیارد دلاری دیگر را با هدف کمک به بیمارستان‌ها و مشاغل کوچک تصویب کردند. به نوشته سی‌ان‌ان، پیش‌بینی می‌شود اقتصاد آمریکا که در بیشتر بخش‌های این کشور با بن‌بست مواجه شده است در سه ماهه دوم یعنی از ماه آوریل تا ژوئن (فروردین تا خرداد) متحمل زیان قابل توجهی شود. دفتر بودجه کنگره آمریکا پیش‌بینی کرده است در مدت این سه ماه، تولید ناخالص داخلی این کشور حدود ۱۲ درصد کاهش داشته باشد و بیکاری از رقم چهار درصد در سه ماهه نخست به ۱۴ درصد افزایش پیدا کند. بر اساس این پیش‌بینی، نزدیک به ۲۷ میلیون نفر از شمار افرادی که استخدام می‌شوند کاسته خواهد شد و 8میلیون نفر نیز نیروی کار را ترک خواهند کرد.
افزایش آزار و اذیت مسلمانان هند
 پس از شیوع ویروس کرونا در هند و تشدید شایعات مبنی بر شیوع این ویروس توسط مسلمانان این کشور، آزار و اذیت مسلمانان در هند افزایش یافته است. به گزارش سی ان ان، پلیس هند مسلمانان این کشور را مقصر شیوع ویروس کرونا در هند دانسته و آنها را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد. نصیر الدین یکی از امامان جماعت مسلمانان هند در این باره به سی‌ان‌ان گفت: من برای گرفتن سبزیجات به منزل یکی از دوستانم در ایالت «کارناتاکا» در جنوب هند رفته بودم، ولی پلیس من را که سوار موتور خود بودم، متوقف کرد. وسایل نقلیه دیگر در خیابان‌ در حال حرکت بودند، اما پلیس مرا به دلیل دینم متوقف کرد». وی گفت: «من یک امام (جماعت) هستم و بنابراین، لباس‌های مسلمانان را به تن می‌کنم و ریش‌های بلندی دارم. پلیس شروع به کتک زدن من کرد و گفت که به خاطر من و هم‌کیشانم این بیماری در حال گسترش است»! بر اساس این گزارش، نصیرالدین تنها مورد در هند نمی‌باشد. در حالی که شیوع ویروس کرونا در هند در حال افزایش است، برخی از مسلمانان این کشور که حدود 200 میلیون از جمعیت 1.3 میلیارد نفری این کشور را تشکیل می‌دهند هدف حملات اسلام‌هراسانه در خیابان‌ها و رسانه‌های اجتماعی قرار گرفته و آنها را مقصر شیوع ویروس کرونا در هند می‌دانند. به طور مثال،‌ در «دهلی‌نو» پایتخت هند، افراد داوطلب در حال توزیع بسته‌های مواد غذایی به خانوادهای مسلمانی هستند که به دلیل هراس از آزار و اذیت پلیس از منازلشان بیرون نمی‌آیند. در ایالت پنجاب نیز، مسلمانانی که در زمینه تولید شیر فعالیت دارند گفته‌اند که توسط روستایی‌ها مورد تهدید قرار گرفته و منازلشان توسط پلیس مورد حمله قرار گرفته است و مردم نیز از خرید محصولات آنها هراس دارند.