kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۶۱۸
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵
کیهان بررسی می‌کند

سیل شایعات درباره سرنوشت رهبر کره شمالی کیم جونگ اون کجاست؟

منابع متعدد خبری در بحبوحه سیلِ گمانه‌زنی‌ها درباره سلامت رهبر کره شمالی، از سفر تیمی از کارشناسان، از جمله متخصصان پزشکی از چین به کره شمالی تا خروج او از پایتخت و بعضا حتی شروع زندگی نباتی او می‌گویند. سکوت پیونگ یانگ، این فضا را رمزآلودتر هم کرده است.


سرویس خارجی-

دو هفته پیش بود که خبرهایی از یک خانه‌تکانیِ اساسیِ سیاسی در کره شمالی منتشر شد. در آن خانه‌تکانی اعلام شد بیش از یک سوم اعضای کابینه دولت جابه جا شده‌اند و «کیم یو جونگ»، خواهر «کیم جونگ اون»، طی تغییرات سازمانی به عنوان عضو جایگزین اداره سیاسی کمیته مرکزی این کشور، که یکی از مقام‌های کلیدی است، منصوب شده است. همچنین خبر آمد که نشست سالانه مجمع عالی خلق کره شمالی پس از دو روز تأخیر و بدون حضور «اون» برگزار شده است.
همین خبرها کافی بود تا شایعه‌ها یکی پس از دیگری منتشر شود. آن روزها این خبرها شاید چندان حساسیت برانگیز نبود تا اینکه اواخر هفته گذشته یکی از مقامات آمریکایی خبر داد که حال رئیس‌کیم به شدت وخیم است و او زیر تیغ جراحان قلب رفته. برخی جلوتر رفتند و اعلام کردند او مرده است. عده‌ای مصرف شدید مواد مخدر و عده‌ای هم کار زیاد را «عامل بد حالی» کیمِ جوان دانستند. گرچه هنوز نمی‌توان این اخبار را تأیید یا رد کرد، اما باید پذیرفت که اگر این شایعات تأیید شود، تغییرات اساسی دو هفته پیش نیز معنادار می‌شود.
شایعات تمام نشده و گمانه‌ زنی‌ها نیز همچنان ادامه دارد. یک روزنامه کره جنوبی دیروز و به نقل از آنچه منابع اطلاعاتی نامیده، مدعی شده رهبر کره شمالی احتمالا پایتخت این کشور را ترک کرده و در مکانی نامعلوم در سواحل شمال شرقی این کشور ساکن شده است. پایگاه خبری «نیوزیز» (Newsis) جمعه به نقل از منابعی در دستگاه اطلاعاتی کره جنوبی گزارش داد کیم ممکن است به شهر ساحلی «وونسان» در استان «کانگوون» منتقل شده باشد.
برخی گزارش‌ها هم حاکی است چین تیمی از کارشناسان که در میان آنها متخصصان پزشکی هم حضور دارد را برای ارائه پاره‌ای مشورت‌ها درباره «کیم جونگ اون»، روانه این کشور کرده است. خبرگزاری «رویترز» این مطلب را به نقل از سه منبع مطلع که‌اشاره‌ای به نام آنها نشده نقل کرده است.
همه این‌‌ها درست در زمانی است که وزیر دفاع کره جنوبی تأکید کرده، کره شمالی در انجام عملیات‌های پروازی و اقدامات نظامی خود «افزایش غیرمعمولی» نشان داده است. با توجه به آن «خانه‌تکانیِ اساسیِ سیاسی» و «این افزایشِ غیرمعمولِ فعالیت‌های نظامی» -بدون داوری در مورد صحت اخبار منتشر شده از سلامتی کیم- می‌توان حدس زد که شبه جزیره کره دچار تحولات خاصی است که نتایجش دیر یا زود عیان خواهد شد.