kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۴۱۵
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲
وال استریت ژورنال فاش کرد

مقاومت بی‌سابقه مردم عربستان در برابر پروژه «نئوم» بن‌سلمان

روزنامه آمریکایی نوشته، مردم عربستان در برابر احداث شهر خیالی «نئوم» دست به مقاومت بی‌سابقه‌ای زده‌اند. چندی پیش یکی از شهروندان این کشور حین مقاومت در برابر نیروهای امنیتی که برای تخریب خانه اش آمده بودند، کشته شد.




«محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی برای اجرایی کردن پروژه خیالی خود، اعلام کرده شهری مدرن به نام نئوم را احداث خواهد کرد. بسیاری از کارشناسان این مسئله را تنها یک توهم از سوی بن سلمان می‌دانند. با این حال بن سلمان برای اجرایی کردن این توهم، نیاز به زمین دارد و بخشی از این زمین، خانه‌های قبایلی است که، حاضر به ترک محل زندگی شان نیستند. بنابر این بسیاری از مردم عربستان در برابر احداث این شهر دست به مقاومت زده و اخیرا یکی از شهروندان عربستان که حاضر به تخلیه خانه اش نشده بود، کشته و خانه اش ویران شد. حالا روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» نوشته، دولت عربستان درخصوص طرح اقتصادی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برای ساخت شهر مدرن نئوم با مقاومت بی‌سابقه‌ مردم روبه رو شده است، چراکه اعضای قبیله «الحویطات» حاضر نیستند برای ساخت این شهر خانه و کاشانه خود را ترک کرده و آن را در اختیار دولت بگذارند.
ولیعهد سعودی سال ۲۰۱۷ از ساخت شهر مدرن نئوم به عنوان بخشی از طرح باز‌‌سازی کشور و تبدیل عربستان از کشوری وابسته به نفت به کشوری با اقتصاد متنوع! رونمایی کرد و آن را چشم‌انداز ۲۰۳۰ خواند. این رژیم گفته شهر جدید که با وجود کسری بودجه عربستان و کاهش قیمت نفت از اولویت‌های ولیعهد است، مساحتی معادل مساحت بلژیک خواهد داشت اما مکانی که ولیعهد برای ساخت نئوم در نظر گرفته ۲۰ هزار سکنه دارد که اکثر آنها اعضای قبیله الحویطات هستند و نمی‌خواهند محل زندگی خود را ترک کنند.
طبق گزارش وال استریت ژورنال، فعالان حقوق بشری و ساکنان منطقه اعلام کرده‌اند، پلیس سعودی هر فردی را که با امضای تعهد تخلیه منطقه مذکور مخالف کرده، بازداشت کرده است. دولت ریاض وعده داده که خسارت کسانی را که از خانه و محل زندگی خود آواره می‌شوند خواهد پرداخت و به آنها کمک خواهد کرد اما ساکنان از عدم شفافیت این مسئله شکایت دارند.
هفته گذشته این اختلاف شدت گرفت؛ چراکه پلیس عبدالرحیم احمد الحویطی، یکی از ساکنان قبیله الحویطات در روستای الخریبه واقع در شمال غرب عربستان را به قتل رساند. این فرد از طریق اینترنت به دولت ریاض انتقاد کرده و قسم خورده بود که مقاومت کرده و خانه‌اش را در شهرک الخریبه ترک نکند. او در یک فایل تصویری گفته بود: «این خانه من است و از آن حفاظت خواهم کرد. تعجب نمی‌کنم اگر بیاید و مرا بکشید».