kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۳۷۴
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳

آمریکا طی دو سال، 600 کودک افغان را کشت!

سازمان دیده‌بان حقوق بشر از کشتار گسترده کودکان افغان به دست نیرو‌های آمریکایی خبر داد و اعلام کرد که نظامیان آمریکایی تنها طی دو سال اخیر حدود 600 کودک را در افغانستان به قتل رسانده‌اند!



 «جو بکر» مسئول بخش کودکان سازمان دیده‌بان حقوق بشر، در صفحه توئیتر خود، ضمن‌اشاره به کشتار گسترده کودکان افغان به دست نیرو‌های آمریکایی، افزود: نیرو‌های بین‌المللی تحت فرماندهی آمریکا در افغانستان، مسئول مرگ دست‌کم ۲۸۶ کودک طی سال ۲۰۱۸ و حدود ۲۳۵ کودک طی سال ۲۰۱۹ در این کشور هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی خاطر نشان کرد: هنوز «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، نتوانسته است نیرو‌های تحت هدایت آمریکا را در «فهرست شرم» قرار دهد.
نیرو‌های‌اشغالگر آمریکایی از سال 2001 تاکنون، ده‌ها هزار غیرنظامی در افغانستان را به خاک و خون کشیده‌اند.
تلفات سنگین طالبان
فرماندهی پلیس استان هرات دیروز اعلام کرد، در تازه‌ترین عملیات نیروهای ارتش افغانستان در شهرستان «کشک کهنه» استان هرات، ۳۶ عضو طالبان، از جمله چند سرکرده این گروه به نام‌های ملا «آقا خان»، ملا «داوود» و ملا «محمد نظر»، کشته و 30 عضو طالبان نیز زخمی شدند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از کابل، این عملیات زمانی آغاز شد که عناصر طالبان به پاسگاه‌های نظامیان افغان در شهرستان کشک کهنه حمله کردند. در این درگیری، دو نظامی افغان نیز جان خود را از دست دادند.
وزارت دفاع افغانستان هم دیروز اعلام کرد: چهار عضو طالبان طی درگیری با نظامیان افغان در شهرستان «خاکریز» استان قندهار کشته و شش عضو این گروه نیز زخمی شدند.
از استان جنوبی غزنی هم خبر رسید، فرماندهی پلیس این شهر از کشته شدن چهارعضو طالبان براثر انفجار در شهرستان «اندر» واقع در این استان خبر داد.
براساس اعلام فرماندهی پلیس غزنی، این انفجار زمانی روی داد که افراد طالبان در داخل یک مسجد مشغول ساخت مین بودند.
همچنین افراد طالبان، یک افسر پلیس را در استان وردک و در مسیر کابل- قندهار از خودرو پیاده کردند و به ضرب گلوله کشتند. به گفته منابع امنیتی، این افسر پلیس برای گذراندن تعطیلات خود، از غزنی عازم خانه‌اش در استان «پروان» بود که در مسیر به دام طالبان افتاد.
 خبرگزاری صداوسیما همچنین گزارش داد، «طالب‌خان‌منگل» سخنگوی استانداری خوست، دیروز اعلام کرد: یک حلقه مین کنار جاده‌ای در مسیر عبور کاروان استاندار خوست در شهر خوست مرکز این استان منفجر شد که براثر آن پنج نفر ازجمله دو محافظ استاندار، دو کودک و یک زن زخمی شدند، اما به خود استاندار آسیبی نرسید.
در استان «دایکندی» هم براثر انفجار در مسیر عبور خودروی «غلام سخی غفوری»، دو نیروی پلیس کشته و فرمانده پلیس این استان به همراه دو محافظش زخمی شدند. خبر دیگر اینکه، «تحصیل حیدری» سخنگوی پلیس استان بادغیس در شمال غرب افغانستان، دیروز اعلام کرد: 20 عضو طالبان طی درگیری با نظامیان افغان در شهرستان «قادس» بادغیس کشته و شماری از آنها زخمی شدند.