kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۰۴۷
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰
طبق گزارش بلومبرگ

رژیم آل‌سعود 28 درصد کل بودجه عربستان را صرف تامین امنیت خود می‌کند

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی اعلام کرده آل‌سعود به دلیل عدم مشروعیت مردمی و منطقه‌ای، سالانه چیزی حدود 28 درصد از بودجه کل کشور عربستان را صرف تامین امنیت خود می‌کند.

یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی «رژیم آل‌سعود» نداشتن پایگاه اجتماعی و عدم مشروعیت است. این مسئله امنیت داخلی این خاندان را با چالش‌های زیاد مواجه کرده و به همین دلیل سران سعودی هزینه‌های زیادی برای حفظ امنیت خود می‌کنند.
خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی با بیان اینکه«۲۸ درصد از بودجه عربستان به تامین امنیت داخلی اختصاص می‌یابد»، تاکید کرده: «البته دولتی که فاقد مشروعیت مردمی است و در وسط یک منطقه متلاطم قرار گرفته، مجبور است پول زیادی برای محافظت از خود هزینه کند. بودجه عربستان در سال 2020 معادل 272 میلیارد دلار است که 28 درصد از این رقم در حدود 76 میلیارد دلار است».
خبرگزاری بلومبرگ در ادامه گزارش خود به ولخرجی‌های سران سعودی نیز پرداخته: «ریاض اخیرا به خرید شرکت‌های نفتی، کشتی‌ها و تیم فوتبال پرداخته است. در ماه گذشته صندوق ثروت ملی عربستان مبالغی را برای خرید یا برنامه‌ریزی خرید سهام شرکت کشتی‌‌سازی کارنیوال، حدود ۸۰ درصد باشگاه فوتبال نیوکاسل یونایتد و سهام شرکت‌های دیگر هزینه کرد. پس از آنکه عربستان ماه گذشته سهام شرکت کشتی ‌سازی کارنیوال را خریداری کرد، ارزش آن تا حدود یک سوم کاهش یافت.»
نویسنده گزارش بلومبرگ در بخش دیگری از تحلیل خود نوشته: «با وجود ولخرجی‌هایی که ریاض انجام می‌دهد، برخی نشانه‌ها از آن حکایت دارد که عربستان به خوبی می‌داند تا چه حد با محدودیت مواجه است.»