kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۹۳۷
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۳

«الحویطی» قهرمان عربستانی که بهای مخالفت با آل‌سعود و «تروریسم دولتی» را داد

رسانه‌ها با بررسی کشته شدن «الحویطی» شهروند سعودی توسط ماموران امنیتی عربستان، اعلام کردند که الحویطی شخصیتی بود که زندگی در سایه ظلم رژیم آل‌سعود را نپذیرفت و بهای مخالفت با «تروریسم دولتی» این رژیم را داد.



تروریسم دولتی آل‌سعود همواره قربانیان زیادی داشته است. در این میان، شیعیان بزرگترین قربانیان این تروریسم بوده و آل‌سعود همواره به بهانه‌های واهی، شیعیان مناطق الشرقیه را بازداشت کرده و به شهادت می‌رساند. اما در میان اهل سنت و قبایل سعودی نیز افرادی وجود دارند که به مخالفت با سیاست‌های آل‌سعود می‌پردازند و جان خود را نیز در این راه از دست می‌دهند. این اتفاق از زمان روی کارآمدن «ملک سلمان» و قدرت گرفتن «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، بیشتر شده است.
بن سلمان در راستای اهداف تخیلی خود، قصد دارد شهری خیالی به «نام نئوم» را در عربستان احداث کند. برای ساخت این شهر، قبایل شمال غربی عربستان مجبور شده‌اند خانه‌ها را رها کرده و سرزمین خود را به     بن سلمان تقدیم کنند. در این میان، بسیاری با این سیاست‌، مخالفت کرده و هزینه مخالفت خود را به شدیدترین وجه ممکن، پرداخته‌اند. «عبد الرحیم أحمد محمود الحویطی» شهروند سعودی از قبیله «الحویطات» است که برای حفظ منزل خود و خارج نشدن از آن به علت اجرای پروژه نئوم، جان خود را از دست داد. الحویطی زمانی که حاضر به تخلیه خانه خود نشد، به ضرب گلوله مأموران امنیتی سعودی کشته شد.
الحویطی شخصی بود که با ضبط چند کلیپ تصویری از خود، به شرح ظلمی پرداخت که سران آل‌سعود به او و امثال او روا می‌دارند؛‌اشخاصی که به زور رژیم حاکم، مجبور می‌شوند خانه و کاشانه خود را ترک کنند. الحویطی یکی از شهروندانی بود که فقط به نظامیان آل‌سعود «نه» گفت و مخالفت خود را با کوچ اجباری تحمیلی از سوی بن سلمان، اعلام کرد. او فقط می‌خواست در خانه‌اش بماند و سرزمین آبا و اجدادی خود را ترک نکند، ولی بهای این مخالفت را با جان خود پرداخت کرد.
روزنامه الاخبار با انتشار گزارشی، به تمجید این «قهرمان» سعودی پرداخت و نوشت، در این دوران، قهرمانی ظهور کرد که «توقف و ترس در برابر ظلم پادشاه و یاران مزدورش را نپذیرفت» و به شخصیتی بدل شد که «ترورریسم دولتی» آل‌سعود را قاطعانه رد کرد.
به گزارش الاخبار، الحویطی قهرمانی بود که از طریق شبکه‌های اجتماعی، سخن خود را در رد تروریسم دولتی بیان کرد و قبل از مرگ خود در وصیتی نوشت:«من، کوچ زوری را نمی‌پذیرم. از زندان و مرگ هم هراسی ندارم؛ زیرا زندگی در زمان حکومت بن سلمان، هیچ معنایی ندارد». وی همچنین به «روحانیون بزدلِ وابسته به شاهزاده (بن سلمان)» به شدت تاخته بود.
این شهروند مقتول سعودی پیش از کشته شدنش، تأکید کرد: «تعجب نمی‌کنم که اگر بیایند و مرا در خانه‌ام بکشند؛ همان گونه که در مصر این کار را انجام می‌دهند. شهروندی را می‌کشند و سلاحی در کنارش می‌گذارند و می‌گویند، تروریست است». نکته جالب نیز این بود که نیروهای امنیتی سعودی، در بیانیه رسمی خود، همین اظهارات را مطرح کرده‌اند!
سازمانهای حقوقی پیش از این، هشدار داده بودند که طرح نئوم، حق سکنه بومی را نقض کرده و باعث مهاجرت اجباری بیش از 20 هزار نفر از سرزمین پدری شان خواهد شد؛ به ویژه قبیله الحویطات که سابقه آنان، به پیش از تشکیل کشور سعودی بازمی‌گردد. البته ساکنان این منطقه نیز، چاره‌ای جز کوچ اجباری ندارند.
 این نخستین بار نیست که عربستان دست به کوچ اجباری ساکنان مناطق مختلف می‌زند؛ ریاض قبلا به بهانه گسترش حریم مکه، ساکنان این شهر را مجبور به مهاجرت کرده و پس از آن هم دست به کوچاندن قبایل «جیزان» در مناطق مرزی با یمن زده است.