kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۹۳۱
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳
روز اسیر در فلسطین

رژیم صهیونیستی از سال 1967 یک میلیون فلسطینی را اسیر کرده است

باشگاه اسیر در فلسطین اعلام کرد که رژیم صهیونیستی از سال 1967 تا کنون، حدود یک میلیون فلسطینی را اسیر کرده است.





هفدهم آوریل(29 فروردین) در فلسطین به نام روز اسیر نامگذاری شده است. شورای ملی فلسطین در سال ۱۹۷۴ این نام‌گذاری را انجام داد و از آن زمان تا کنون این روز به یاد اسرا گرامی داشته می‌شود. امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، فعالیت‌های روز اسیر فلسطینی، اینترنتی است و تجمعی برگزار نخواهد شد.
به بهانه روز اسیر، باشگاه اسیر در فلسطین، آماری از تعداد اسرای فلسطینی از سال 1967 را ارائه کرده است. بر اساس آمار این باشگاه‌، مسئولیت رسیدگی به امور اسرای فلسطینی را به عهده‌دارد، رژیم صهیونیستی از ۱۹۶۷ تاکنون، حدود یک میلیون فلسطینی را بازداشت کرده است.
بنا به گفته باشگاه اسیر، در حال حاضر تعداد اسرای فلسطینی در داخل زندان‌های رژیم صیهونیستی، حدود پنج هزار نفر است که تقریبا ۱۳۰ کودک در میان آنها دیده می‌شود. این کودکان در بازداشتگاه «عوفر» در غرب رام‌الله و «مجدو و الدامون» (شمال فلسطین‌اشغالی) زندانی هستند. به گزارش فارس، تعداد بازداشت‌شدگان بیمار نیز تا آوریل ۲۰۲۰ (فروردین)،حدود ۷۰۰ نفر است که ۳۰۰ نفر آنها بیماری مزمن دارند و نیازمند درمان مستمرند؛ ۱۰ نفر از این ۳۰۰ نفر، مبتلا به سرطان هستند.
در ادامه این گزارش آمده است، رژیم صهیونیستی ۵۱ اسیر را بیش از ۲۰ سال متوالی است که زندانی کرده است و این افراد به سرسلسله اسیران معروف هستند. از جمله آنها، «کریم و ماهر یونس» است که ۳۸ سال از زندانی شدن او می‌گذرد، یا «نائل البرغوثی» که بیش ۴۰ سال است در زندان به سر می‌برد. همچنین، ۵۴۱ اسیر فلسطینی به یک بار یا چند بار حبس ابد محکوم شده‌اند.
در ادامه این گزارش آمده، ۲۲۲ فلسطینی از سال ۱۹۶۷ در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند که شهادت ۷۳ نفر آنها به علت شکنجه، ۶۷ نفر به دلیل اهمال پزشکی، ۷۵ نفر «قتل عمد» و هفت نفر نیز به دلیل سرکوب و شلیک مستقیم نگهبانان صهیونیستی
بوده است.
از آغاز سال ۲۰۱۹‌، پنج اسیر فلسطینی نیز به دلیل سیاست‌های سازمان‌یافته رژیم صهیونیستی و در مقدمه آنها، اهمال پزشکی و شکنجه، به شهادت رسیده‌اند و تنها پیکر یکی از آنها به خانواده‌اش تحویل داده شده است.