kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۸۳۵
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۷
گزارش خبری کیهان

شمال و شرق سوریه شاهد تحرکات گسترده آمریکا و ترکیه



نظامیان ترکیه و آمریکا بی‌توجه به قوانین بین‌المللی، سرگرم تحرکات نظامی گسترده در شمال و شرق سوریه هستند و ضمن حمایت از گروه‌های تروریستی، در صدد تقویت مواضع و استحکامات خود بر آمدند.
دولت ترکیه بار دیگر توافقات سوچی و آستانه را نادیده گرفته و ضمن نقض مکرر آتش بس، سرگرم سازماندهی مجدد تروریست‌ها در شمال سوریه بر آمده است.
منابعی در شمال سوریه گفتند، ترکیه شماری از عناصر سابق داعش را از زندان‌های خود آزاد کرده و به شمال استان «رقه» فرستاده است، تا آنها یک گروه تروریستی جدیدی را تشکیل دهند.
به گزارش خبرگزاری فارس، مردم شهر «تل أبیض» در شمال استان رقه، که تحت کنترل گروه‌های شبه نظامی طرفدار ترکیه است، طی روزهای اخیر شاهد تجمع‌های اعتراضی ده‌ها نفر از اهالی شهر علیه داعش بوده است.
شاهدان می‌گویند، شعارهایی در حمایت از داعش، دیوارهای خانه‌ها و برخی نهادهای خدمات رسانی شهر تل أبیض را پر کرده است. علاوه‌بر آن، عناصر سابق داعش و دیگر گروه‌های مسلح در تل أبیض، چند روز پیش نشست غیرمنتظره‌ای را در این شهر بر گزار کرده‌اند.
«القدس العربی» به نقل از «خلف الخاطر» که وی را فعال رسانه‌ای در تل أبیض معرفی کرد، نوشت: « اسماعیل العیدو» عضو سابق داعش‌، سه روز پیش نشستی را در منزل خود با حضور شماری از دیگر اعضای سابق داعش برگزار
کرد. این عناصر سابق داعش اکنون با سرویس اطلاعات ترکیه همکاری می‌کنند. شرکت کنندگان در این نشست از طریق دروازه‌های مرزی تل ابیض در شمال استان رقه وارد این شهر شدند و تحت حمایت عناصر گروه الجبهه الشامیه هستند.
«زین العکیدی» یک فعال دیگر سوری اعلام کرد: هدف از این نشست، ایجاد یک گروه جدیدی است که تحت نظارت ترکیه و زیر چتر (تروریست‌های موسوم به) «ارتش ملی » فعالیت خواهد کرد.
العکیدی با‌اشاره به اینکه همه دعوت شدگان به نشست مذکور، به نحوی با داعش ارتباط داشته‌اند، گفت: شماری از آنها کسانی هستند که از زندان‌های گروه‌های مسلح یا زندان‌های ترکیه آزاد شده‌اند و همه آنها از تجربیات رزمی بالایی برخوردارند و به دلیل حضور در میدان‌های نبرد، به منطقه‌اشراف کامل دارند.
«محمد الشاعر» فعال رسانه‌ای هم از تل ابیض گفت، شماری از این افراد تحت تعقیب بین‌المللی بوده و نزد اهالی رقه و دیر الزور شناخته شده هستند. به خصوص که چهار نفر آنها و در راس آنها اسماعیل العیدو، قبل از آغاز بحران سوریه، تاجر سلاح مشهور بوده‌اند و با شروع بحران در سوریه، به داعش ملحق شده‌اند.
به نظر می‌رسد که دولت ترکیه از ایجاد یک گروه تروریستی جدید، دو هدف دارد؛ سرکوب کردها و تحت فشار قرار‌دادن دولت دمشق.
تحرکات آمریکا
نظامیان تروریست آمریکایی برای تثبیت حضور‌اشغالگرانه خود در شرق و شمال شرق سوریه، بیش از 100 کامیون حامل سلاح را به این مناطق ارسال کردند و هم اکنون روند ارسال سلاح، همچنان ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش داد که این کامیون‌ها حامل تجهیزات نظامی و لجستیکی بوده و از طریق گذرگاه «الولید»‌، از عراق وارد شمال شرق و شرق سوریه(استان‌های حسکه و دیرالزور) شدند و در اختیار پایگاه‌های نظامیان آمریکایی و شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» قرار گرفتند.
شرق و شمال شرق سوریه، دارای بیشترین و بزرگترین میادین نفتی و گازی سوریه است و رئیس‌جمهور آمریکا بارها اعلام کرد که واشنگتن برای تسلط بر نفت سوریه، در این مناطق حضور دارد.
در حال حاضر، آمریکا با همکاری شبه‌نظامیان کُرد، سرگرم غارت نفت سوریه است. اخیرا گزارشی در‌باره همکاری آمریکا، کُردها، جبهه النصره و ترکیه برای چپاول نفت سوریه منتشر شده بود.
در این گزارش تأکید شد، شرکت موسوم به «وتد» که نزدیک به گروه تروریستی «جبهه النصره» است، پس از وارد کردن نفت خام از مناطق‌اشغالی کُردهای وابسته به آمریکا، قیمت فرآورده‌های نفتی را کاهش می‌دهد.
نفت خامی که کُردهای شرق سوریه سرقت می‌کنند، از مسیر «ام جلود» در استان حلب، به دست عناصر جبهه النصره می‌رسد.