kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۶۹۸
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۷
دردسرهای پروژه تخیلی نئوم برای مردم عربستان

شهروند عربستانی خانه‌اش را به آل‌سعود واگذار نکرد کشته شد!

شهروند عربستانی که حاضر نشده بود خانه خود را برای پروژه تخیلی بن سلمان یعنی«شهر نئوم» در شمال غرب این کشور تخلیه کند، خانه‌اش تخریب و خودش به ضرب گلوله نیروهای امنیتی، کشته شد!




سرویس خارجی-

رویاهای «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی وارد فاز جنایی شده است. یکی از این رویاها احداث ابر شهر خیالی «نئوم» است که بسیاری از کارشناسان آن را تنها یک رویا می‌دانند. نکته مهم دیگر در مورد احداث این شهر به مخالفت مردم عربستان با آن باز می‌گردد.
دیروز برخی رسانه‌های عربی اعلام کردند احداث شهر رؤیایی «محمد بن سلمان» باز هم خبرساز شده، به گونه‌ای که از کشته شدن یکی از ساکنان محلی خبر دادند. خبرگزاری «شهاب» فلسطین تأکید کرده این مرد نگون بخت وقتی حاضر نشد منزل خود را برای این پروژه تخلیه کند، کشته شد. نیروهای امنیتی سعودی سپس خانه او را هم گلوله‌باران و تخریب کردند.
ولیعهد سعودی اواسط سال ۱۳۹۶ از آغاز طرحی «رؤیاپردازانه» برای ساخت یک شهر جدید نوین در شمال غرب عربستان خبر داده بود. ارزش این شهر نیم تریلیون دلار عنوان شده که شامل بخش‌هایی از اردن و مصر نیز می‌شود. سعودی‌ها می‌گویند «نئوم» قرار است در مساحت ۲۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربعی احداث شود. البته کارشناسان نزدیک به ولیعهد سعودی تأکید دارند که مرحله نخست این طرح در سال ۲۰۲۵ آماده خواهد شد.
در پی اعلام رسمی این طرح از سوی بن سلمان، مشخص شده تعداد زیادی از کمپانی‌های صهیونیستی در مذاکرات برای شرکت در این طرح ۵۰۰ میلیارد دلاری حاضر هستند. ریاض اما می‌گوید با این پروژه می‌توان بر، ساحل دریای سرخ‌اشراف داشت و این منطقه، قاره‌های آسیا، اروپا و آسیا را به هم پیوند می‌دهد. پیش از این واشنگتن پست نیز مثل بسیاری از رسانه‌ها در گزارشی به بررسی این شهر پرداخته و آن را تنها یک خیال و آرزو از سوی بن سلمان دانسته بود.