kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۳۸۷
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۳
رئیس قوه قضائیه اعلام کرد

ارتقای کرامت مردم، مبارزه با فساد و رفع موانع تولید/ 3 اولویت دستگاه قضا در سال 99

رئیس قوه قضائیه گفت: کرونا مانعی در مسیر تحوّل دستگاه قضایی نیست بلکه باید از این فرصت برای انجام ایده‎های تحول‌گرایانه بهره برد و به سوی شکل‌گیری یک دستگاه قضایی هوشمند گام برداشت.




به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‎الله سیدابراهیم رئیسی در اولین جلسه شورای روسای دادگستری و دادستان‎های مراکز استان‎ها که به ‎صورت مجازی برگزار شد، با قدردانی از همکاران دستگاه قضا که پس از شیوع کرونا عرصه خدمت را ترک نکرده و به مسائل مردم رسیدگی کردند، اظهار داشت: کرونا محدودیت ایجاد کرده اما مانعی در مسیر تحوّل دستگاه قضایی نیست بلکه باید از این فرصت بیش از پیش برای انجام ایده‎های تحول‌گرایانه بهره برد.
رئیسی، دادرسی غیرحضوری، توسعه دادرسی الکترونیک، تغییر رویکرد سنّتی به رویکرد فناورانه در دستگاه قضایی و پیگیری روند حبس‌زدایی را از جمله اقداماتی دانست که می‎توان در سایه شیوع کرونا عملیاتی کرد.
وی، سه اولویت کاری دستگاه قضایی در سال جدید را حفظ کرامت ارباب رجوع و کارکنان دستگاه قضایی، مبارزه با فساد و تلاش برای رفع موانع رونق و جهش تولید عنوان کرد.
گسترش عدل راهبرد  فعالانه دستگاه قضاست
رئیس دستگاه قضا با بیان این‎که قوه قضائیه نباید با مسائل منفعلانه برخورد کند، اظهار داشت: گسترش عدالت راهبرد مهم دستگاه قضایی است که در قانون اساسی بر آن تأکید شده و ما نباید برای انجام وظیفه خود، منتظر دادخواست باشیم بلکه باید اقدامات ایجابی داشته باشیم. ماموریت قوه قضائیه احیای حقوق عامه است. تلاش برای احیای حقوق عامه، تلاش برای رعایت حق‌الناس است و انحصارگری و عدم شفافیت از موانع حقوق عامه است که دستگاه قضایی هم در کنار مسئولیت سایر دستگاه‎ها، نقش مهمی در برخورد با آنها دارد.
رئیسی، پاسداری از آزادی‎های مشروع را نیز وظایف مهم دستگاه قضایی دانست و افزود: قوه قضائیه هم باید با کسانی که آزادی مشروع مردم را سلب می‎کنند برخورد کند و هم باید به وظایف ایجابی خود در این زمینه عمل کنیم.
وی، تقویت مقوله پیشگیری از وقوع جرم، کاهش پرونده‎های قضایی، فعال‎تر شدن سامانه انتشار آرای قضایی و استفاده از ظرفیت‎های مردمی و شوراهای حل اختلاف برای کاهش پرونده‎های قضایی را از دیگر ماموریت‌های دستگاه قضا در سال جدید برشمرد و مورد تاکید قرار داد.
مراقب کروناهای اقتصادی، اخلاقی
و اجتماعی باشید
رئیس قوه قضائیه در ادامه با تشبیه جرم با کرونا گفت: کسی که دچار آسیب اجتماعی و کروناهای اخلاقی و اقتصادی شده، وقتی به مجموعه درمانگر و متخصص قضایی می‎آید، این مجموعه باید مراقب باشد خودش به کرونا مبتلا نشود و کرونای جرم و فساد را بیابد و درمان کند و بر روند نقاهت بیمار نظارت کند تا به جامعه سالم بازگردد.
لزوم انتخاب همکاران دستگاه قضایی
 با 3 ویژگی انقلابی، ضدفساد و مردمی
رئیسی اعتماد مردم به دستگاه قضایی را بزرگ‎ترین سرمایه این نهاد دانست و اظهار داشت: انتظار مقام معظم رهبری از قوه قضائیه این است که صددرصد انقلابی عمل کند و دستگاهی مردمی و ضدفساد باشد و همکاران باید با این سه شاخصه انتخاب شوند. رمز موفقیت قوه قضائیه، حفظ و تداوم سلامت سیستم قضایی کشور است و نباید اجازه دهیم کوچک‎ترین ناسلامتی در این مجموعه عظیم به وجود آید.
وی تاکید کرد: مأموریت ما این است که در چارچوب گام دوم انقلاب اسلامی به سوی تحوّل حرکت کنیم و اقتضا می‎کند در این مسیر آسیب‎ها را بشناسیم و با همت و جدیت برای رفع آنها تلاش کنیم و اجازه ندهیم موانع ما را از این مسیر بازدارند.
رئیس قوه قضائیه گفت: امید است با تحول قضایی مردم تحوّل را احساس کنند و مطمئن شوند که دستگاه عدلیه واقعاً ملجاء و پناهگاه است و از حقوق مظلومان صیانت می‎کند و اجازه نمی‎دهد هنجارشکنان و متجاسران به قانون ایجاد ناامنی کنند.
براساس این گزارش، در این نشست روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های چند استان به ارائه گزارش عملکرد خود و طرح مسائل مهم قضایی استان خود پرداختند.
 محاصره غزه نشانگر برتری منافع سیاسی نظام سلطه
بر حقوق انسان است
همچنین رئیس قوه قضاییه در تماس تلفنی با رئیس دفتر سیاسی حماس با بیان این‎که آزادی قدس شریف از اشغال رژیم صهیونیستی مهم‌ترین آرزوی مردم ایران و مسلمانان جهان است، گفت: صهیونیست‎ها در غزه بزرگ‎ترین زندان جهان را درست کرده‎اند که مردم مظلوم و مسلمان غزه در آن در شرایط سختی زندگی‎ می‎کنند و آنچه بیش از همیشه ما را نگران می‎کند، تهدید جان آنها به‎خاطر شیوع ویروس منحوس کروناست.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، آیت‎الله سید ابراهیم رئیسی با ابراز نگرانی از کمبود دارو و اقلام بهداشتی و خدمات پزشکی برای مردم غزه و محدودیت‎های ایجاد شده از سوی رژیم صهیونیستی در این زمینه، افزود: بدون تردید اقدام رژیم صهیونیستی جنایت علیه بشریت است که مردم بی‎دفاع مسلمان را محاصره و از حقوق اولیه خود محروم کرده است.
رئیسی نسبت به وضعیت جانی اسرای فلسطینی در بند رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرد و گفت: امروز حدود ۵ هزار و ۸۰۰ نفر از مردان و زنان آزاده فلسطینی در اسارت صهیونیست‎ها هستند و ما نگران جان آن‌ها هستیم؛ به ویژه این‎که بیش از ۲۰۰ زن و کودک در این شرایط نگران کننده، در بند هستند.
وی با بیان این‎که آزادگان جهان باید علیه ظلم به مردم فلسطین فریاد اعتراض سردهند، اظهار داشت: سکوت سازمان ملل و سازمان‎های مدعی حقوق بشر در برابر ظلمی که امروز بر مردم غزه می‎رود، تعجب‎برانگیز و نشانگر آن است که آن‌ها منافع سیاسی خود را بر حقوق بشر ترجیح می‎دهند.
رئیس قوه قضائیه از سکوت کشور‌های منطقه در قبال جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه انتقاد کرد و افزود: سکوت کشور‌های عربی منطقه، رژیم صهیونیستی را به ادامه جنایاتش علیه مردم مظلوم فلسطین و غزه تشویق می‎کند.
اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس هم در این گفت‌وگوی تلفنی با تأکید بر ادامه راه مقاومت تا پیروزی در برابر صهیونیست‎ها و رهایی همه زندانیان فلسطینی در بند، از ابراز نگرانی رئیس قوه قضائیه کشورمان نسبت به وضعیت زندانیان فلسطینی قدردانی کرد و گفت: اطلاع شما از وضعیت دقیق فلسطین نشان‎دهنده توجه خاص شما و ملت ایران به مسئله فلسطین است و شما با قلب خود در کنار ما هستید.