kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۲۴۰
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۱

احتمال بازگشت عادل عبدالمهدی به نخست‌وزیری در عراق

با قوت گرفتن احتمال خودداری «عدنان الزرفی» از معرفی کابینه خود به پارلمان عراق، برخی از چهره‌های سیاسی عراقی خواستار بازگشت «عادل عبدالمهدی» به پست نخست‌وزیری شدند.



هرچه زمان می‌گذرد، احتمال نخست‌وزیر شدن الزرفی کمرنگ‌تر می‌شود؛ طی روزهای اخیر ائتلاف‌های اصلی شیعی مثل «دولت قانون»، «فتح» و «حکمت ملی» پس از رویگردانی از الزرفی، نام فرد دیگری را برای احراز پست نخست‌وزیری، در اختیار رئیس‌جمهور عراق قرار‌داده‌اند. دیروز نیز خبر رسید، دو ائتلاف مهم «السائرون» به ریاست «مقتدا صدر» و «نصر» تحت رهبری «حیدرعبادی»، حمایت خود از الزرفی را برداشتند و بدین ترتیب، به نظر می‌رسد که عملا نخست‌وزیر شدن وی منتفی شده است.
«شیروان میرزا» از نمایندگان پارلمان و عضو «اتحادیه میهنی کردستان عراق»، در این رابطه گفت، الزرفی در وضعیت سختی گرفتار شده است و شانسی برای کسب رأی اعتماد در پارلمان ندارد. این عضو پارلمان خبر داد که ائتلاف‌های شیعی روی «مصطفی الکاظمی» برای تشکیل دولت جدید، توافق دارند.
احتمال بازگشت عبدالمهدی
«حسن مندیل» استاندار بابل، دیروز خواستار رأی اعتماد مجدد پارلمان به «عادل عبدالمهدی» با هدف مقابله با ویروس کرونا شد و گفت دولت پیشبرد امور، اختیارات کاملی ندارد و این مسئله، بر تلاش‌ها برای مقابله با ویروس کرونا‌، تاثیر منفی می‌گذارد.
استاندار بابِل که وابسته به «جریان حکمت ملی» تحت ‌رهبری «عمار حکیم» است، تأکید کرد: بار دیگر باید به عبدالمهدی نخست‌وزیر مستعفی، رأی اعتماد بدهیم تا بتوانیم به‌شکل بهتری با این ویروس مقابله
کنیم.
«عماد باجلان» از اعضای حزب دموکرات کردستان عراق، هم اخیرا گفته بود که عبدالمهدی بیشترین شانس را دارد تا بار دیگر مأمور تشکیل دولت جدید شود.
با توجه به عدم موفقیت شماری از نامزدهای نخست‌وزیری در تشکیل دولت، این گرایش در میان شماری از سیاستمداران عراقی به وجود آمده است که بار دیگر عبدالمهدی را به قدرت برسانند.
سال گذشته و در پی برگزاری تظاهرات خیابانی پی‌در‌پی، عبدالمهدی از پست نخست‌وزیری عراق کناره گرفت. وی هم اکنون نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور است.