kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۲۳۹
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۱

جولان کرونا در آمریکا/ پارک‌های نیویورک به گور جمعی تبدیل می‌شود!

اوضاع آمریکا به‌دلیل شیوع کرونا هر روز بحرانی‌تر می‌شود و بر اساس گزارش‌ها اقتصاد این کشور به دلیل شیوع این ویروس ممکن است به طور کامل فلج شود. از نیویورک نیز خبر می‌رسد مسئولین این شهر تصمیم گرفته‌اند از پارک‌ها برای دفن دسته جمعی اجساد فوتی‌ها استفاده کنند.




روند ابتلا به ویروس کرونا همچنان در جهان ادامه دارد بر اساس آخرین گزارش‌ها، طی 24 ساعت گذشته یک میلیون و 358 هزار و 857 نفر از مردم جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند. تا کنون 75 هزار و 895 نفر نیز متاسفانه جان خود را از دست داده و 290 هزار و 643 نفر نیز از این بیماری بهبود یافته‌اند.
 بر اساس گزارش‌ها، آمریکا با 367 هزار و 650 نفر مبتلا و 10 هزار و 943 فوتی، همچنان رتبه اول جهانی را از لحاظ میزان شیوع و مرگ و میر ناشی از این بیماری در اختیار دارد. اسپانیا، ایتالیا، آلمان و فرانسه هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند. دیروز کمیسیون بهداشت چین اعلام کرد، برای اولین بار از زمان طغیان ویروس کرونا در چین، هیچ مورد فوتی روزانه در این کشور گزارش نشده است.
کرونا در آمریکا همچنان جولان می‌دهد و نیویورک با بیش از 131 هزار نفر مبتلا و 4758 مورد فوتی، به عنوان مرکز شیوع کرونا در آمریکا به حساب می‌آید. در حال حاضر، «میشیگان»، «لوئیزیانا» و «جورجیا» دیگر نقاط آمریکا هستند که بیشترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا را دارند. چندی پیش روزنامه «واشنگتن پست» با انتشار یک خبر دروغ، ادعا کرد که ایران قربانیان کرونای شهر قم را در گورهای جمعی دفن می‌کند. اما همین خبر تخیلی، اکنون در نیویورک رنگ واقعیت به خود گرفته است. روزنامه «نیویورک تایمز» طی گزارشی در همین زمینه، اعلام کرد که در پی مرگ و میر گسترده شهروندان آمريكایی، «گورهای دسته جمعی» موقتی برای آنها فراهم شده است. رئیس‌کمیته بهداشت شورای شهر نیویورک هم دوشنبه گذشته(18 فروردین) در این زمینه گفت، اگر ظرفیت گورستان‌ها برای حجم زیاد اجساد جدید قربانیان کرونا کافی نباشد، می‌توان از پارک‌های شهر برای دفن آنها استفاده کرد. «مارک لوین» با اعلام اینکه قرار است در پارک‌ها، گورهای «با ردیف 10 تایی» حفر شوند، در توئیتر خود نوشت: «این کار به شکلی آبرومندانه، با نظم و برای زمانی موقت انجام می‌شود. با این حال، این امر برای نیویورکی‌ها خیلی سخت خواهد بود.» طبق گزارش اسکای‌نیوز، «مارک لوین» رئیس‌کمیته سلامت شورای شهر نیویورک گفته است، سردخانه‌های نیویورک در حال تجربه چیزی معادل «یک ۱۱ سپتامبر ادامه‌دار» هستند. به گفته لوین، سردخانه‌های بیمارستان‌ها، که حدود ۱۵ جسد را در خود جای می‌دهند، پر هستند و به همین جهت، ۸۰ کامیون مجهز به یخچال، در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفته‌اند. قبلا نیز« اینترسپت» گزارش داده بود که مسئولین شهر نیویورک برای دفن قربانیان ویروس کرونا، درصدد حفر گورهای جمعی هستند و برای کندن این گورها، زندانیان را به‌کار گرفته‌اند.  از سوی دیگر، تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد، مردم برای دریافت غذای رایگان از یک مرکز خیریه در فلوریدا، صف طولانی تشکیل داده‌اند.بانک‌های غذا در فلوریدا می‌‌گویند در پی شیوع کرونا، با افزایش ۶۰۰ درصدی تقاضا برای دریافت غذای رایگان مواجه شده‌اند.آمارها نشان می‌دهد از زمان شیوع گسترده کرونا، بیش از نیم میلیون نفر از ساکنان فلوریدا برای دریافت مزایای بیکاری اقدام کرده‌اند.
اقتصاد فلج می‌شود
اقتصاد آمریکا نیز به شدت تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است؛ از نگاه کارشناسان، اقتصاد این کشور که تاکنون دو رکود دهه‌های ۱۹۳۰و ۲۰۰۷ میلادی را تجربه کرده، این بار کرونا می‌رود تا این دو رکورد را بشکند. پایگاه خبری «واشنگتن اگزمینر» در همین زمینه  نوشت: «عوارض انسانی و اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در آمریکا بسیار شدید است. شاهدیم که ده‌ها سال توسعه و گسترش اقتصادی آمریکا، اکنون  با بیکار شدن حدود 10 میلیون آمریکایی فقط در مدت دو هفته، رو به افول و پایان است». این گزارش می‌افزاید: با سقوط تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال جاری میلادی تا 38 درصد، نرخ بیکاری در فصل بهار به بالاترین میزان یعنی 15.7 درصد می‌رسد و بیش از 21 میلیون شغل حذف خواهد شد. این در حالی است که اقتصاد آمریکا پیش از بسته شدن بازار کسب و کار در ماه مارس(فروردین)، بیش از 700 هزار شغل ر ا از دست داده است.مدیرعامل بانک «جی‌پی‌مورگان» بزرگترین بانک آمریکا، نیز پیش‌بینی کرد، در پی گسترش شیوع کرونا در آمریکا، به زودی اقتصاد این کشور با رکود شدید مواجه خواهد
شد.
جانسون در آی سی یو
از انگلیس نیز خبر می‌رسد با وخامت اوضاع جسمانی «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، وی در بیمارستان به اتاق مراقبت‌های ویژه(آی‌سی‌یو) منتقل شده است. وظایف نخست‌وزیر نیز به «دومینیک راب» وزیر خارجه این کشور، محول شده است. نتیجه آزمایش کرونای جانسون هفته گذشته مثبت اعلام شده و پس از آن، وی در قرنطینه خانگی قرار گرفته است.رسانه‌های انگلیسی همچنین اعلام کردند به‌دلیل وخامت حال جانسون، دستگاه تنفس مصنوعی برای وی به‌کارگرفته شده است. طبق این گزارش، جانسون هوشیار است و این تصمیم برای رعایت جوانب احتیاط و احتمال نیاز او به دستگاه تنفس مصنوعی گرفته شده است. «مایکل گوو» از اعضای ارشد کابینه انگلیس، نیز می‌گوید که جانسون با ماسک اکسیژن نفس می‌کشد، اما پزشکان هنوز از دستگاه تنفس مصنوعی برای او استفاده نکرده‌اند. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، نیز از شرکت‌های دارو‌سازی این کشور خواسته است برای درمان جانسون،‌، دست به کار شوند و کمک
کنند.
ضرورت پایان جنگ یمن
پایگاه اینترنتی «هیل» وابسته به کنگره آمریکا، با‌اشاره به اینکه پنج سال جنگ باعث نابودی ظرفیت‌های بهداشتی و پزشکی یمن شده است، بر لزوم پایان دادن به این جنگ و لغو محاصره دریایی و هوایی یمن با هدف مبارزه با ویروس کرونا، تاکید کرد. «هیل» نوشت که یمن حتی قبل از شروع شیوع ویروس کرونا هم شرایط وخیمی داشته است. یمن به عنوان یکی از فقیرترین کشورهای منطقه، بیش از پنج سال است از جنگ، دخالت خارجی و محاصره رنج می‌برد که باعث کمبود مواد غذایی، پزشکی، آب سالم و شیوع «وبا» شده است. در ادامه یادداشت آمده است: «یمن شدیدا به صلح برای مبارزه با کووید 19 نیاز دارد. حالا بیش از هر زمان دیگری، واشنگتن باید حمایت از ائتلاف سعودی علیه یمن را پایان دهد و جانب راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک را بگیرد و درصدد باز کردن فوری فرودگاه‌ها و بنادر برآید.»
توقیف 3 میلیون ماسک
دزدی ماسک از سوی آمریکایی‌ها همچنان ادامه دارد؛ در جدیدترین مورد، «داگ فولد» استاندار «انتاریو»، بزرگترین استان کانادا گفت: آمریکا از تحویل دادن سه میلیون ماسک پزشکی که قرار بوده برای مبارزه با ویروس کرونا تحویل این استان شود، جلوگیری کرده است.  داگ فولد در مصاحبه با «گلوبال‌نیوز» گفت که این اتفاق روز یکشنبه رخ داده است. او این اقدام را «کاملاً غیرقابل‌قبول» توصیف کرد. به گفته وی، ذخایر تجهیزات ایمنی استان انتاریو ظرف یک هفته آینده به پایان خواهد رسید. پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داده بود، متحدان آمریکا گلایه کرده‌اند این کشور با توسل به تاکتیک‌های «غرب وحشی»، تجهیزات پزشکی که آنها خریداری کرده‌اند را تصاحب کرده است. گزارش‌ها حاکی است‌، ترامپ نیز از شرکت «ام- 3» که در زمینه تولید تجهیزات پزشکی فعال است، خواست صادرات ماسک‌های تولیدی خود به کانادا و برخی از کشورهای آمریکای لاتین را متوقف کند.
حمله کرونا به ارتش‌های اروپایی
بعد از ثبت صدها مورد ابتلا به ویروس کرونا در میان صفوف ارتش‌های برخی کشورهای اروپایی و آمریکا، این کشورها تصمیم به کاهش عملیات نظامی خود گرفته و مقررات سختگیرانه‌تری را برای جلوگیری از شیوع ویروس اعمال کرده‌اند. به گزارش ایسنا، در پی ثبت بیش از ۱۰۰ مورد ابتلا به کرونا در بین سربازان ناو هواپیمابر «تئودور روزولت» در آمریکا و پیش‌بینی‌ها مبنی بر افزایش شمار آنها طی روزهای آتی، نیروی دریایی آمریکا فرمانده این ناو هواپیمابر را از سمت خود برکنار کرد. فرانسه، ایتالیا و اسپانیا نیز از جمله کشورهایی هستند که عملیات نظامی آنها کاهش یافته یا بعضاً به حالت تعلیق درآمده است. سخنگوی ارتش فرانسه در این رابطه اظهار داشت: ما ناگزیر به لغو عملیات دریایی غیرضروری و عملیات استقرار نیرو، یا اصلاح دامنه آن، شده‌ایم. ارتش فرانسه نیز جمعه گذشته اعلام کرد، ۶۰۰ تن از نظامیان این کشور به ویروس کرونا آلوده شده‌اند.