kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۱۷۴
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵
نشریه آمریکایی:

جنگ با انصارالله 100 میلیارد دلار برای بن سلمان آب خورده است

یک نشریه آمریکایی طی گزارشی، فاش کرد، جنگ افروزی رژیم سعودی علیه ملت یمن، برای این رژیم حدود 100 میلیارد دلار هزینه داشته است.

«محمد بن سلمان» فروردین سال 94 در حالی جنگ علیه مردم مظلوم یمن را راه‌انداخت که تصور نمی‌کرد روزی این جنگ تبدیل به بزرگترین پاشنه آشیل برای وی شود. گزارش‌هایی که از شکست‌های عربستان در یمن و همچنین، هزینه‌های ریاض در این جنگ منتشر شده، این مسئله را نشان می‌دهد.
در این راستا، نشریه آمریکایی «اینساید عربیا» در گزارشی به ادامه تجاوز به یمن و پیامد‌های آن برای حکومت سعودی پرداخته و نوشت، به دنبال پنج سال جنگ طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد ریاض پس از تحولات اخیر، از جمله متلاشی شدن ائتلافش و دستیابی انصارالله به اراضی و پیروزی‌های بیشتر، به فکر عقب‌نشینی افتاده است.
در این گزارش آمده است، جنگ یمن تا الان حدود 100 میلیارد دلار هزینه بر ریاض تحمیل کرده است، البته این 100 میلیارد دلار تحمیل شده به سعودی، جدای از هزینه‌هایی است که پرداخت‌کنندگان مالیات در آمریکا متحمل شدند و بهای سوخت‌رسانی به هواپیما‌های سعودی و ائتلاف را هنگام پروازهایشان پرداخت می‌کنند.
به گزارش العالم، علت‌های زیادی وجود دارد که ولیعهد سعودی را به پایان دادن به این جنگ سوق می‌دهد و شاید یکی از این علت‌ها نیز هزینه‌های سرسام‌آور جنگ نه فقط برای عربستان بلکه برای جامعه بین‌المللی است. این نشریه افزود، با توجه به اینکه بن سلمان نمی‌داند چگونه از باتلاق یمن خارج شود، انصارالله پی‌در‌پی در حال کسب پیروزی است. همچنین انصارالله برای تسلط بر برخی مناطق تحت کنترل
«عبد ربه منصور‌هادی» (رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن) مانند استان مأرب و مرکز آن یعنی شهر مأرب برنامه‌ریزی می‌کند. پس از آنکه انصارالله در مأرب پیروز شود به بن سلمان و موضع او در یمن ضربه سهمگینی وارد خواهد آمد، به طوری که وی میان طرفدارانش نیز مورد تمسخر قرار خواهد گرفت. این گزارش تصریح کرد، بن سلمان و مذاکره‌کنندگانش در واقع باید به سرعت اقدام کنند تا با انصارالله به یک معامله واقع‌گرایانه تری دست یابند. نویسنده این گزارش در ادامه نوشته، چه بسا گفت‌وگو با انصارالله‌، هوشمندانه‌ترین گام بن سلمان تاکنون باشد.
حضور داعش در اردوگاه سعودی
از سوی دیگر، خبر رسید که ریاض بهره‌گیری از داعش علیه یمنی‌ها را علنی کرده است. عربستان در چند سال گذشته همواره از گروه‌های تروریستی ماند داعش و القاعده برای تحقق اهداف خود در یمن استفاده می‌کرده است. اما ریاض همواره در ظاهر، این مسئله را نمی‌پذیرفته و آن را رد می‌کرده است. اما شواهد زیادی در این مورد وجود دارد. در این راستا، شبکه المسیره یمن در جریان پوشش عملیات نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان الجوف، تصاویری منتشر کرده است که نشان می‎‌دهد ائتلاف سعودی از عناصر القاعده و داعش در مناطق درگیری استفاده می‌کند. طبق این تصاویر، تروریست‌های داعش خانه‌های غیرنظامیان در منطقه «آل‌مروان» در شرق استان الجوف را که تنها منطقه باقی مانده در ‌اشغال ائتلاف سعودی است؛ به مقر نظامی و مخازن سلاح و ساخت مین تبدیل کرده‌اند.
طبق تصاویر منتشر شده، پرچم‌ها و شعارهای تروریست‌های داعش و القاعده در خانه‌های غیرنظامیان مشاهده می‌شود. همچنین کارگاه‌های بزرگ برای ساخت مین و کمربندهای انتحاری و همچنین کارگاه‌هایی که برای تجهیز خودروهای بمب‌گذاری شده به کار می‌رود، کشف شده است. کتاب‌ها و جزوات آموزشی داعش نیز در برخی خانه‌های غیرنظامیان یافت‌
شده است.