kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۰۹۲
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۴
سردار جلالی با ‌اشاره به فرضیه دست داشتن واشنگتن در ساخت ویروس کرونا مطرح کرد:

لزوم تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی آزمایشگاه‌های سطح ۴ آمریکا

رئیس‌سازمان پدافند غیرعامل کشور با‌اشاره به فرضیه دست داشتن واشنگتن در ساخت ویروس کرونا،بر لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی آزمایشگاه‌های سطح 4 آمریکا تاکید کرد.





سردار غلامرضا جلالی رئیس‌سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت:آمریکا بزرگ‌ترین ارتش بیولوژیک جهان را در اختیار دارد و ایالات متحده با داعیه رهبری جهانی یک برنامه تعامل و همکاری بیولوژیک طراحی و در راستای آن 25 آزمایشگاه سطح 3 و سطح 4 ایمنی را در مناطق مختلف دنیا مستقر کرده است که تحت نظارت هیچ ساختار بین‌المللی نیست و به کسی گزارش نمی‌دهند. به‌لحاظ سابقه نیز نمونه‌ اقدامات بیولوژیک انجام‌شده از سوی آمریکا وجود دارد از جمله آنچه در جنگ ویتنام رخ داد.
به گزارش تسنیم، سردار جلالی افزود: در واقع آمریکا همواره در ماجراهای بیولوژیک مانند اِبولا و... متهم بوده که یا عامدانه یا تصادفی نقش داشته است و بیشترین احتمال اقدام عامدانه را به آمریکایی‎‌ها نسبت می‌دهند.در زمینه شواهد و قرائن تخصصی، ژنتیک، ویروس‌شناسی و بررسی پروسه درمان نیز با الفبای علمی و تخصصی موضوع را مورد بررسی قرار دادیم. در این زمینه در سازمان پدافند غیرعامل کشور، کارگروه‌هایی را تشکیل داده‌ایم و جوانب مختلف را هم در داخل کشور و هم شواهد بین‌المللی را مورد بررسی قرار داده‌ایم، در این میان گمانه‌هایی وجود دارد.
آمریکا، اصلی‌ترین متهم
وی در ادامه گفت: به‌طور کلی سه احتمال درباره شیوع ویروس کرونا وجود دارد؛ اول اینکه یک فرایند «طبیعی» رخ داده باشد؛ یعنی ویروسی از حیوانی به انسان منتقل شده باشد مثل چیزی که بعضاً ادعا می‌شود. حالت دوم اینکه به‌صورت «تصادفی» از آزمایشگاه‌های سطح سه و چهار و مشابه که روی ویروس کرونا در برخی کشورها کار می‌کنند فرار کرده باشد. و حالت سوم احتمال «تعمدی» بودن دستکاری در این ویروس است که با اهداف جنگ بیولوژیک علیه کشورها انجام شود. آمریکا اصلی‌ترین متهم در این موضوع است، کما اینکه خود مقامات چینی هم ادعا می‌کنند که کرونا از طریق ورزشکاران آمریکایی به چین برده شده است.
رئیس‌سازمان پدافند غیرعامل اظهار داشت: برخی از ویروس‌شناسان معتقدند در حالت طبیعی، تطابق ویروس کرونا برای اینکه میزبان خود را از خفاش به انسان تغییر دهد 200 سال به‌طول خواهد انجامید و وقتی این انتقال در چند سال انجام شده است یعنی در این میان یک تسهیلگر یا اصطلاحاً کاتالیزوری وجود داشته است که عامدانه یا تصادفی این اتفاق افتاده است. البته این موضوعات همچنان در حال تحقیق و بررسی است و به جمع‌بندی نهایی نرسیده است.
درخواست از وزارت امور خارجه
سردار جلالی خاطرنشان کرد: به‌نظر من از آنجایی که این پدیده از اپیدمی در یک شهر به پاندمیک در سطح جهان تبدیل شده است چند اقدام به‌صورت جهانی باید شکل بگیرد؛ نخست اینکه یک کمیته حقیقت‌یاب توسط کشورهای مستقل از اعمال نفوذ سایر کشورها مانند آمریکا برای بررسی جوانب این موضوع شکل بگیرد. دوم اینکه از آزمایشگاه‌های متهمان بازدید و از آنها در مورد اقداماتشان در مورد این ویروس گزارش‌خواهی انجام شود. سوم اینکه یک پروتکل و کمیته نظارت جهانی بر 25 آزمایشگاه سطح 3 و 4 آمریکا که در سطح جهان پراکنده است تشکیل و بر عملکرد آنها نظارت شود. چهارم تشکیل یک کمپین جهانی برای تعطیلی آزمایشگاه‌های تحقیقاتی است که بدون نظارت از سوی به‌اصطلاح نهادهای بین‌المللی در کشورهای مختلف در حال فعالیت هستند.
وی تصریح کرد: احساس تهدید جهانی بودن نسبت به این آزمایشگاه‌ها باید در سراسر جهان به‌عنوان یک مطالبه جدی مطرح و پیگیری شود. درخواست ما از وزارت امور خارجه این است کشورهایی که بیشترین آسیب را در بحران کرونا متحمل شده‌اند دور هم جمع شوند و این را به یک مطالبه جهانی تبدیل کنند.
رئیس‌سازمان پدافند غیرعامل در ادامه گفت: ممکن است بسیاری بگویند این اتفاق به‌صورت طبیعی افتاده است اما سؤال اینجاست که؛ پس این 25 آزمایشگاه در جهان چه می‌کنند؟ وقتی ویروس‌شناسان می‌گویند این ویروس دستکاری شده است سناریوی طبیعی بودن تضعیف می‌شود. گمان دوم تصادفی یا عامدانه بودن این واقعه است. تصادفی یعنی اینکه اتفاقی ویروس از آزمایشگاه به بیرون منتقل شده است حال با‌اشتباه پرسنل آزمایشگاه یا مانند آن. آنچه تغییر نمی‌کند مسئولیت این اقدام است که کمافی‌السابق باقی است.
سردار جلالی افزود: کرونا درس‌های بسیار زیادی به ما داده است که شاید بسیاری از آن در آینده مشخص شود. اما درس‌هایی که تا به امروز از این بحران گرفته‌ایم این است که دنیا می‌تواند با پدیده‌های زیستی و بیولوژیکی مواجه شود که از قبل قابل پیش‌بینی نبود، بنابراین نیازمند بازنگری در ساختارهای تشخیصی و آزمایشگاهی و ایجاد ساختارهای دفاع بیولوژیک، مراقبتی، دیده‌بانی زیستی و پاسخ سریع درمانی هستیم، همچنین آموزش‌های عمومی و سبک زندگی نیازمند بازنگری‌های اساسی است. باید در مکانیسم‌های تصمیم‌گیری و فرماندهی نیز بازنگری کنیم. هر کشوری که این ساختارها را اصلاح کند در برابر حوادث احتمالی آینده آسیب کمتری خواهد دید.