kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۰۳۰
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۴
آخرین خبرهای دنیا از کرونا

هفته مرگبار در انتظار آمریکا/کیسینجر: کرونا می‌تواند جهان را به آتش بکشد

همزمان با شیوع شدید ویروس کرونا در آمریکا و اروپا، «هنری کیسینجر» هشدار داد، شکست مقابل این ویروس، جهان را می‌تواند به آتش بکشد.




بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده تا عصر دیروز، تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر دنیا از یک میلیون و200 هزار نفر فراتر رفته و ۶۴ هزار و ۷۵۳ تن نیز بر اثر ابتلا به این ویروس، جان خود را از دست داده‌اند. ایتالیا با ۱۵ هزار و ۳۶۲ قربانی، در صدر کشور‌ها قرار دارد. در آمریکا نیز اوضاع بسیار بحرانی است، به طوری که براساس آمار دانشگاه «جان‌هاپکینز»، تعداد مبتلایان به ۳۱۱ هزار و ۵۴۴ نفر افزایش یافته است. ۸۴۸۸ نفر دراین کشور هم تاکنون جانشان را به خاطر ابتلا به ویروس کرونا، از دست داده‌اند. این آمارها نشان می‌دهد از هر چهار نفری که در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند، یک نفر آنها آمریکایی است. در هر حال، اوضاع آمریکا به قدری بحرانی است که در برخی از ایالت‌ها مجبور شدند از ماسک‌های تاریخ گذشته برای کادر درمانی در بیمارستان‌ها استفاده کنند.
اما، به نظر می‌رسد که شرایط در آمریکا از این هم بحرانی‌تر بشود، چرا که ترامپ در جدیدترین اظهارات خود، گفته است: ما به روزهایی نزدیک می‌شویم که بسیار وحشتناک خواهند بود. وی خطاب به خبرنگاران و مردم آمریکا گفت: در این روزها قربانیان زیادی بر جای می‌مانند، به طوری که شاید هرگز چنین اعداد و ارقامی را تجربه نکرده باشیم. شاید در دوره جنگ‌ها این تعداد قربانی داده باشیم، در جریان جنگ جهانی اول یا جنگ جهانی دوم. او همچنین به مردم آمریکا هشدار داد و گفت که آنها «در دو هفته آتی با روز‌های سختی رو‌به‌رو خواهند بود و شیوع ویروس سرعت بیشتری خواهد گرفت».
«لاتویا کانترل» شهردار «نیواورلئان» آمریکا نیز دیروز اعلام کرد، ظرفیت مرکز پزشکی قانونی و سردخانه‌های نیواورلئان هم اکنون پُر شده و وی مجبور شده‌ است از دولت فدرال یخچال‌های اضافی برای نگهداری اجساد درخواست کند. با تداوم گسترش ویروس در آمریکا و افزایش شمار مبتلایان، دولت این کشور ایالت‌های «ویسکانسین» و «نبراسکا» را نیز مناطق فاجعه‌زده اعلام کرد. با افزوده شدن ایالت‌های مذکور به جمع دیگر مناطقی که در آمریکا فاجعه‌زده اعلام شده‌اند،‌ شمار آنها به ۳۶ ایالت افزایش یافته است. با افزایش شمار مبتلایان به ویروس «کووید۱۹» و جان‌باختگان در آمریکا، نارضایتی مردم آمریکا از عملکرد دولت در مقابله با این ویروس رو به افزایش است. به نوشته وبگاه «هیل» نظرسنجی جدیدی که به صورت مشترک توسط شبکه‌های «اِی.بی.سی» و مؤسسه «ایپسوس» انجام شده، نشان می‌دهد که اکثریت مردم آمریکا از عملکرد رئیس‌جمهور این کشور در موضوع ویروس کرونا، راضی نیستند.
هشدار کیسینجر
«هنری کیسینجر» وزیر خارجه اسبق آمریکا و مشاور امنیت ملی این کشور در دولت‌های نیکسون و فورد، نیز طی مقاله‌ای در روزنامه «وال استریت ژورنال»، با‌اشاره به شیوع جهانی ویروس کرونا و پیامد‌های اقتصادی و سیاسی ناشی از آن نوشت، این بیماری همه‌گیر برای همیشه نظم جهانی را تغییر می‌دهد. کیسینجر در مقاله خود آورده است: ویروس کرونا به طور گسترده و با وحشی‌گری بی‌سابقه‌ای، دست به حمله زده و شیوع آن، بسیار سریع بوده است: تعداد موارد مبتلا به کرونا در آمریکا هر پنج روز دو برابر می‌شود. تاکنون هیچ درمانی وجود ندارد. تجهیزات پزشکی برای مقابله با موج گسترده شیوع این ویروس ناکافی است. بخش‌های مراقبت ویژه مملو از بیمار شده است. انجام آزمایش گرچه شیوع ویروس را کُندتر می‌کند، اما در شناسایی ابعاد این بیماری همه گیر کافی نیست.
به گزارش فارس، کسینجرضمن تأکید بر نیاز واشنگتن به همکاری با دیگر کشورهای جهان برای شکست ویروس کرونا، هشدار داد: «شکست (در مقابله با کرونا) می‌تواند جهان را به آتش بکشد». وی در ارتباط با پیامدهای شیوع کرونا بر اقتصاد جهان نیز گفت: «وقتی بیماری همه‌گیر کووید-19 به پایان برسد، مؤسسات بسیاری از کشورهای جهان به عنوان (شرکت‌های) ناکام و شکست‌خورده تلقی خواهند شد. خواه این قضاوت منصفانه باشد یا خیر، حقیقت اینجاست که جهان بعد از ویروس کرونا دیگر به همان شکل قبل نخواهد بود. وی در پایان تأکید کرد که چالش کنونی جهان، مدیریت بحران و ساخت آینده است و شکست در این چالش، می‌تواند جهان را به آتش بکشد.
توصیه‌های بهداشتی پیامبر اسلام
«خوسه مانوئل نیوس» نویسنده اسپانیایی، در روزنامه« آ.ب.ث» این کشور در گزارش جالبی نوشت: حضرت محمد(ص) آخرین پیامبر خدا و بنیانگذار دین اسلام، 1400 سال قبل به رعایت فاصله و بهداشت برای مبارزه با بیماری‌ها توصیه می‌کرد. در بخشی از این گزارش آمده است: باورکردنی نیست که ۱۴۰۰ سال پیش یک چوپان بی‌سواد و بدون آموزش علمی، قدم به قدم همه اعمال لازم در زمان بیماری مسری را می‌دانسته است. این چوپان، محمد(ص) نام داشت، اسلام را بنیانگذاری کرد و در صفحات قرآن توصیه‌های لازم برای جلوگیری از بیماری را منعکس ساخت.در ادامه این گزارش آمده است: جالب این است که اکثریت این تعالیم همان پروتکل‌های پیشگیری از کووید ۱۹ هستند. برخی از این موارد به شرح زیر است: اگر از وجود آفتی در سرزمینی آگاه شدید، به آن وارد نشوید. اما اگر این آفت زمانی شیوع پیدا کرد که شما در آن سرزمین بودید، از آن خارج نشوید. افرادی که مبتلا به بیماری‌های مسری هستند، باید از افراد سالم جدا شوند.پاکیزگی از ایمان است.دست‌های خود را پس از بیدار شدن بشویید، زیرا نمی‌دانید در زمان خواب در کجا بودند. سلامت غذا در شستن دست‌ها قبل و بعد از آن است. این روزنامه اسپانیایی می‌افزاید: توصیه‌های پیامبر (ص) به بهداشت فردی محدود نمی‌شود، بلکه از این موضوع بسیار فراتر می‌رود. به طور مثال، اگر کسی بیمار شود، محمد(ص) به هیچ عنوان او را در دست خالق رها نمی‌کند و به شدت توصیه می‌کند که به پزشک مراجعه کند. او می‌گوید: از معالجات پزشکی استفاده کنید، زیرا خداوند هیچ بیماری را نیافریده که چاره‌ای برای آن قرار نداده باشد، مگر پیری.
حزب‌الله در خط مقدم مبارزه با کرونا
«محمد رعد» رئیس‌فراکسیون وفاداری به حزب‌الله در پارلمان لبنان، از مراکز آماده‌شده برای حمایت از مبتلایان به ویروس کرونا در «نبطیه» و آگاهی از تجهیزات و اقدامات اتخاذشده در این زمینه بازدید کرد.
در این بازدید «احمد کحیل» شهردار نبطیه، «هشام حسن» مدیر هیئت بهداشت اسلامی و تعدادی از مسئولان حزب‌الله نیز حضور داشتند. رعد طی این بازدید به روزنامه‌نگاران گفت: می‌بینیم کشورهای اروپایی که مدعی حمایت از حقوق بشر هستند٬ اقتصاد را به زندگی و سلامت انسان‌ها ترجیح می‌دهند؛ در حالی که ما با کمترین امکانات جان و سلامت مردم را در اولویت قرار‌داده‌ایم. ما هرچه در توان داریم برای سلامت شهروندانمان انجام می‌دهیم و به ‌امید خدا در این نبرد پیروز خواهیم شد.
همچنین، روز گذشته حزب‌الله در راستای کمک به نیازمندان در سایه شیوع کرونا در لبنان، بسته‌های مواد غذایی و ضروری برای بیش از 1200 خانواده ارسال کرد. حزب‌الله در یک ماه گذشته یک طرح اجتماعی برای کمک به خانواده‌های فقیر و نیازمند، از جمله برای توزیع غذا و امکانات بهداشتی، را به اجرا درآورده است.به‌جز این اقدامات، ‌نیروهای حزب‌الله لبنان به کمک نیروهای شهرداری، ‌ارتش و نیروهای دولت برای نظارت بر حسن اجرای مقررات قرنطینه خانگی پیوسته و با راه‌اندازی کمپین‌هایی برای آموزش و تشویق لبنانی‌ها برای رعایت مقررات قرنطینه، ‌مقادیر زیادی غذا و مواد خوراکی بین نیازمندان توزیع کرده‌اند.حزب‌الله طی دو هفته اخیر ضمن یک برنامه گسترده که 1500 پزشک٬ 3000 پرستار و امدادگر٬ 5000 کادر خدماتی بهداشتی و 15000 کادر خدماتی میدانی به‌اضافه اجاره تعداد قابل توجهی از بیمارستان‌های خصوصی و تجهیز آنها به دستگاه‌های تنفس مصنوعی و نیز سایر امکانات لازم را شامل می‌شده، همچنان پیشتاز حمایت از دولت و ملت لبنان در مقابله با ویروس کرونا
است.