kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۰۲۸
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۴

بغداد: آمریکا طبق جدول زمانی مشخص شده در حال خروج از عراق است

سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد که عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق، اقدامی یکطرفه نیست، بلکه در چارچوب توافق با بغداد و بر اساس یک جدول زمان‌بندی مشخص انجام می‌شود.



سرتیپ «تحسین الخفاجی» عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از پایگاه نظامی «الحبانیه» در استان الانبار را تایید و اعلام کرد که این امر بر اساس یک جدول زمان‌بندی شده و بر اساس توافق میان ائتلاف بین‌المللی و دولت عراق صورت می‌گیرد. وی گفت، این پایگاه به فرماندهی نیروی هوایی عراق تحت نظارت نماینده‌ دفتر نخست‌وزیری تحویل داده شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: دولت عراق جدول زمان‌بندی مشخصی را برای تخلیه کلیه پایگاه‌های آمریکایی در کشور، پس از کامل شدن آمادگی نیروهای امنیتی عراق، در دست دارد.
الخفاجی گفت: کلیه نیروهای آمریکایی حاضر در پایگاه‌های نظامی دیگر نیز از عراق خارج می‌شوند. سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق همچنین خبرداد که آمریکایی‌ها طبق جدول زمانی، پایگاه «القیاره» و سپس، پایگاه «کی وان» در کرکوک را ترک خواهند کرد.
تردید در مورد خروج کامل
هر چند الخفاجی گفت که آمریکا طبق توافق با دولت بغداد، نیروها را کلا از عراق خارج می‌کند و نمی‌تواند این نیروها را به نقاط دیگری در خاک عراق انتقال دهد، ولی خبرهای میدانی چیز دیگری را روایت می‌کنند؛ بر اساس گزارش‌ها، آمریکا در حال تقویت و باز‌‌سازی پایگاه «عین الاسد» در استان الانبار است.
پایگاه خبری «شفق نیوز» به نقل از منابع آگاه غربی از قصد واشنگتن مبنی بر تداوم حضور نظامی در خاک عراق با چینشی جدید و متمرکز شدن در دو پایگاه عین الاسد و «حریر» در منطقه کردستان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، «سعد السعدی» عضو دفتر سیاسی جنبش «عصائب اهل‌الحق» عراق نیز اعلام کرد، تحرکات فعلی آمریکا در عراق با هدف استقرار مجدد و نه ترک عراق صورت می‌گیرد.
وی در گفت‌وگو با شبکه لبنانی «المیادین» افزود: آمریکا برای حضور طولانی مدت در عراق برنامه‌ریزی می‌کند.
عدنان الزرفی
بر اساس گزارش‌ها از عراق، آمریکا بار دیگر مقامات بغداد را تهدید کرد که «عدنان الزرفی» باید نخست‌وزیر بشود. پیش از این‌، سفیر آمریکا در عراق هم گفته بود که پارلمان عراق باید به الزرفی رای اعتماد بدهد. این در حالی است که گروه‌های مقاومت عراق بار دیگر اعلام کردند که مخالف نخست‌وزیری الزرفی هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس، «برهان المعموری» عضو پارلمان عراق، هم رای مثبت پارلمان به کابینه الزرفی را بسیار بعید دانست.
وی گفت، ائتلاف فتح، دولت قانون و جریان حکمت مخالف الزرفی هستند و به خاطر وزنی که این‌ گروه‌ها در داخل پارلمان دارند، به احتمال قوی کابینه او در پارلمان رای نمی‌آورد.
گروه‌های شیعی عراق تاکنون بر سر نامزدی نخست‌وزیری به تفاهم نرسیدند. از همین رو، «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق ۲۷ اسفند ماه طی مراسمی، الزرفی را مامور تشکیل دولت انتقالی کرد. او از زمان مکلف شدن، طبق قانون ۳۰ روز مهلت دارد کابینه پیشنهادی خود را به پارلمان معرفی کند.