kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۷۳۰
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴

دستگیری گله‌ای مقامات سعودی توسط بن سلمان صدای اعتراض دیده‌بان حقوق بشر را درآورد

سازمان دیدبان حقوق بشر با انتقاد از بازداشت ۲۹۸ مسئول بلندپایه سعودی توسط «بن سلمان»، که با هدف هموار کردن مسیر پادشاهی او صورت می‌گیرد، آن را «نگران‌کننده» توصیف کرد.



سرویس خارجی-

«محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی نمایش تازه‌ای در پوشش «مبارزه با فساد» به راه‌انداخته که به اعتقاد تقریبا تمام کارشناسان، با هدف هموار کردن مسیر پادشاهی‌اش صورت می‌گیرد. یکی از دلایل دستگیری‌های گسترده اخیر، که ادامه همان کارزار به اصطلاح مبارزه با فساد است، را هراس بن سلمان از شورای بیعت می‌خوانند، چرا که وی برای پادشاه شدن باید موافقت این شورا را داشته باشد. از این رو، «محمد بن سعد آل‌سعود»، «احمد بن عبدالعزیز»، «سعود بن نایف» و «متعب بن عبدالله» چهار عضو هیئت بیعت نیز دستگیر شده‌اند!
البته دستگیری‌ها محدود به این نبود. سعودی روز یکشنبه از بازداشت ۲۹۸ مقام سعودی از جمله شماری از افسران ارتش و پلیس این کشور به دلیل آنچه «ظن دست داشتن در جرایم رشوه‌خواری و سوءاستفاده از مناصب» خبر داد و گفت که بازپرسان اتهام‌هایی را به آنها وارد خواهند کرد.
سازمان دیدبان حقوق بشر اما روز سه‌شنبه در واکنش به این دستگیری‌ها اعلام کرد بازداشت جمعی ۲۹۸ مسئول دولتی در عربستان سعودی، باعث نگرانی‌های حقوقی شده است. مسئولان سعودی بایستی فوراً اتهامات و ادله مربوط به هر یک از این بازداشتی‌ها را فاش کنند. طبق گزارش شبکه «الجزیره»، دیدبان حقوق بشر همچنین تأکید کرد که مبارزه با فساد نمی‌تواند عذر و بهانه‌ای برای نقض آشکار اقدامات قانونی در عربستان باشد.
گفتنی است در سال2017 نیز حکومت سعودی در پوشش مبارزه با فساد ده‌ها نفر از نخبگان اقتصادی و سیاسی در این کشور را بازداشت و در هتل ریتز کارلتون ریاض حبس کرد. دیوان پادشاهی عربستان سال گذشته پس از گذشت پانزده ماه از بازداشت این نخبگان از پایان یافتن کمپین مذکور خبر داد، اما به دنبال آن مقامات سعودی گفتند که پیگرد قضیه فساد کارکنان دولتی را آغاز خواهند کرد. آل‌سعود در آن سال توانست 100 میلیارد دلار از قِبَلِ شاهزاده‌های بازداشتی به جیب بزند؛ رقم نجومی که می‌توانست تا حدودی، هزینه‌های جنگ افروزی در یمن را تامین کند!