kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۷۰۷
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۷
رئیس‌قوه قضائیه:

باید با محتکران و مروجان شایعه و اخبار دروغ در فضای مجازی برخورد شود

رئیس‌قوه قضائیه گفت: در شرایطی که نیازمند همدلی و همکاری همه آحاد ملت هستیم، برخی کالاهای مورد نیاز مردم را احتکار کردند و برخی نیز در فضای مجازی با طرح شایعه و اخبار دروغین سعی کردند فضا را ملتهب کنند.




به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در آخرین جلسه شورای عالی قوه قضائیه در سال جاری با تأکید بر لزوم بررسی عملکرد دستگاه قضایی در سال رو به پایان و ارائه گزارش آن به مردم اظهار داشت: صدها کارخانه و کارگاه از رونق افتاده بودند یا در آستانه تعطیلی قرار داشتند اما با تلاش همکاران ما در دادسراها و دادگستری‌ها به ویژه در 6 ماه اخیر مشکلات برطرف شد و بار دیگر به چرخه تولید بازگشتند که این روند باعث افزایش‌اشتغال و جلوگیری از بیکاری کارگران شد.
رئیسی با‌اشاره به رسیدگی به پرونده‌های معوقه گفت: همکاران ما در بخش‌های مختلف قضایی با تلاش و حرکت جهادی به پرونده‌ها رسیدگی کردند و آمار و ارقام گویای آن است که صدها هزار پرونده معوقه مختومه شد.
تقویت بخش دفاع بیولوژیک کشور
ضرورتی اجتناب ناپذیر است
وی در ادامه با تقدیر از دست‌اندرکاران عرصه مقابله با کرونا به ویژه در بخش بهداشت و درمان افزود: امروز تقویت بخش دفاع بیولوژیک کشور آمادگی برای پدافند غیرعامل در این حوزه ضرورتی اجتناب ناپذیر است. یقین داریم حضور نیروهای مسلح در کنار دولت و مردم مانند همه عرصه‌ها منشاء برکات زیادی خواهد بود.
اعطای مرخصی به 84 هزار زندانی
کار جهادی بود
رئیس‌قوه قضائیه با‌اشاره به اقدام صورت گرفته در اعطای مرخصی به 84 هزار زندانی گفت: در این خصوص واقعا کاری جهادی صورت گرفت؛ چرا که دریافت سند و وثیقه و اجرای فرایندهای قضایی برای این تعداد در مدتی کوتاه، نیازمند یک همت بزرگ و تلاش شبانه‌روزی است.
جلوه‌های زیبای همدلی
رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با‌اشاره به زیبایی‌ها و زشتی‌هایی که پس از شیوع کرونا در جامعه بروز و ظهور پیدا کردند، اظهار داشت: یکی از جلوه‌های ارزشمندی که در این عرصه خلق شد، خدمات ارزنده بخش بهداشت و درمان به مردم عنوان کرد که همچون صحنه‌های دوران دفاع مقدس ماندگار خواهد شد.
وی ادامه داد: همدلی مردم در ضدعفونی کردن داوطلبانه اماکن عمومی، تلاش یک معلم برای تعلیم و تربیت در فضای مجازی با هزینه شخصی و گذشت از دریافت اجاره بهای مستاجران توسط صاحبان املاک از دیگر جلوه‌های زیبایی این روزها بود. رئیسی در دستگاه قضا تصریح کرد: در شرایطی که نیازمند همدلی و همکاری همه آحاد ملت هستیم، برخی برای منافع خود کالاهای مورد نیاز مردم را احتکار کردند و برخی نیز قلم به دست گرفتند و در فضای مجازی با طرح شایعه و اخبار دروغین سعی کردند فضا را ملتهب کنند که باید با هر دوی آنها برخورد شود.
براساس این گزارش، در این جلسه رئیس‌مرکز فناوری و آمار قوه قضائیه با‌اشاره به تمهیدات برخط در نظرگرفته شده برای کاهش مراجعات مردمی به محاکم قضایی، از ایجاد امکان نوبت‌دهی برخط برای کاهش معطلی مراجعان به دفاتر خدمات الکترونیک خبر داد که بر اساس آن افراد می‌توانند علاوه‌بر ثبت دادخواست، لوایح و دفاعیات خود را بدون مراجعه به دفاتر مذکور، ثبت و ارسال کنند.
همچنین رئیس‌دیوان عالی کل کشور با‌اشاره به برخورد قاطع دستگاه قضایی با احتکارکنندگان اقلام بهداشتی خواستار تعیین مهلت برای افرادی شد که ممکن است کالای مورد نیاز مردم را همچنان در انبار نگه داشته باشند تا با خود اظهاری، هم کالای آنها طبق روال وارد بازار شود و هم از برخورد قانونی و مصادره انبارهای آنها جلوگیری شود.
همچنین حجت‌الاسلام مرتضوی مقدم پیشنهاد داد زندانیانی که شرایط دریافت مرخصی را نداشته و پیش از این در کارگاه‌های توانمندسازی زندان‌ها مشغول کار تولیدی بوده‌اند، برای تولید ملزومات این روزهای کشور برای مقابله با کرونا، از جمله ماسک، دستکش و لباس سازماندهی شوند که رئیس‌قوه قضائیه به رئیس‌سازمان زندان‌ها دستور داد زمینه‌های اجرای این اقدام را بررسی و در صورت امکان شرایط عملیاتی شدن آن را فراهم کند.
اعضای هیئت امنای پژوهشگاه قوه قضائیه
منصوب شدند
رئیس‌دستگاه قضایی در احکامی جداگانه اعضای هیئت امنای پژوهشگاه قوه قضائیه را منصوب کرد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قوه قضائیه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در احکام جداگانه‌ای، آیت‌الله عباس کعبی، حجت‌الاسلام‌ علیرضا امینی، حجت‌الاسلام‌ محمد مصدق و غلامعلی صدقی را به عنوان اعضای حقیقی هیئت ‌امنای پژوهشگاه قوه قضائیه منصوب کرد.
طبق اساسنامه این پژوهشگاه، هیئت امنا از سه عضو حقوقی شامل رئیس‌قوه قضائیه به عنوان رئیس‌هیئت امنا، رئیس‌پژوهشگاه قوه قضائیه به عنوان دبیر هیئت امنا و وزیر دادگستری و همچنین چهار عضو حقیقی به پیشنهاد رئیس‌پژوهشگاه و تایید رئیس‌قوه قضائیه تشکیل می‌شود.