kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۶۰۰
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳

خبرهای خوب کرونایی در جهان از ترخیص 83 درصد مبتلایان در چین تا نزدیک شدن به درمان در ایران

کمیته دولتی بهداشت چین می‌گوید نزدیک به 83 درصد افراد آلوده به ویروس کرونا بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شده‌اند. همزمان گزارش‌هایی نیز از افزایش امیدها برای کشف واکسن ویروس کرونا حکایت دارد که در مجموع نشان می‌دهد، در آینده‌ای نه چندان دور باید منتظر خبرهای خوبی در این حوزه باشیم.


  سرویس خارجی-

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان تا لحظه تنظیم این گزارش، به ۱۵۶ هزار و ۷۴۵ نفر در 149 کشور جهان رسیده بود. تاکنون ۵ هزار و ۸۳۹ نفر در کشور‌های مختلف جان خود را به دلیل ابتلا به «کووید ۱۹» از دست داده‌اند و شمار بهبودیافتگان نیز مرز ۷۵ هزار نفر را رد کرده است. بر اساس گزارش‌ها چین تنها کشوری است که توانسته بر این ویروس غلبه کند و تعداد بیماران مبتلا به ویروس جدید کرونا در این کشور روز به روز در حال کاهش است. طبق آمار‌های کمیته دولتی بهداشت چین نزدیک به 83 درصد کل افراد آلوده از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند و میزان مرگ و میر ناشی از کرونا‌ در این کشو نیز در حال حاضر کمتر از 4 درصد است. طی ۲۴ ساعت گذشته نیز فقط ۲۰ مورد جدید عفونت در سراسر این کشور شناسایی شده که از این تعداد ۱۶ مورد از کشور‌های دیگر وارد و چهار مورد در استان هوبئی ثبت شده است. از سوی دیگر شماری از محققان در سراسر جهان از جمله کشور خودمان در تلاشند تا واکسنی برای مقابله با این ویروس تهیه کنند. دیروز دانشمندان دانشکده امپریال لندن پس از انجام تحقیقاتی دلگرم‌کننده در مورد موش‌ها درخصوص واکسن کرونا از تکرار این آزمایش بر روی مبتلایان کووید ۱۹ خبر دادند.آن‌ها تاکید کردند که در صورت دریافت بودجه کافی، آزمایشات بالینی می‌تواند در مدت زمان چند ماه انجام شوند و مراحل تایید این واکسن در مورد انسان نیز زودتر به سرانجام برسد.
ترامپ کرونا نگرفته
 در آمریکا اما سرعت شیوع کرونا بسیار بالاست. کرونا در ۴۹ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا شیوع یافته و تنها روز شنبه ابتلای ۹۳ نفر دیگر به این ویروس تایید شد تا شمار مبتلایان در آمریکا به 3000 نفر و شمار قربانیان نیز به 59نفر برسد.
 از سوی دیگر پس از چند روز کش و قوس رسانه‌ای درباره احتمال ابتلای رئیس‌جمهور آمریکا به کرونا، پزشک کاخ سفید دیروز با صدور بیانیه‌ای از منفی بودن جواب آزمایش ابتلای «دونالد ترامپ» به این ویروس خبر داد. این در حالی است که پزشکان کاخ سفید اواخر روز جمعه اعلام کرده بودند که ترامپ هیچ نیازی به انجام تست ندارد. کاخ سفید از روز شنبه همچنین تمام کسانی را که در ارتباط نزدیک با «دونالد ترامپ» هستند از جمله خبرنگارانی که برای حضور در نشست خبری ترامپ درباره مقابله با ویروس کرونا به کاخ سفید آمده‌اند را تب‌سنجی می‌کند.«جود دیره» سخنگوی کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرده: «جدای از احتیاط فراوان، کنترل دمای تمامی کسانی که در ارتباط نزدیک با رئیس‌جمهور و معاون وی هستند در حال انجام است.»
منابع درمانی در آمریکا نیز می‌گویند به دلیل تعطیلی مدارس و مهدهای کودک، فشار کاری پزشکان و پرستاران بیمارستان‌های اختصاص داده شده به بیماران مبتلا به ویروس «کووید۱۹» افزایش یافته است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، به دلیل همین افزایش فشار و نیاز به حضور آنها در منزل برای مراقبت از کودکان خود، مسئولان بیمارستان‌های آمریکا برای استخدام نیروی کار موقت به سراغ آژانس‌های کاریابی رفته‌اند.
 بر اساس این گزارش، برخی کارشناسان به بیمارستان‌های آمریکا توصیه کرده‌اند که برای بیش از ۹۶ میلیون مورد ابتلا به ویروس کووید۱۹ طی چند ماه آینده آماده شوند. از سوی دیگر بر اساس گزارش‌ها مسافران در فرودگاه‌های آمریکا به‌دلیل غربالگری مجبورند تا ۱۰ ساعت در صف تحویل وسایل و چک اوراق شناسایی خود منتظر بمانند. کاربران می‌گویند این اقدام بیش از آنکه به غربالگری افراد مبتلا کمک کند به دلیل ازدحام به‌وجود آمده، باعث شیوع ویروس می‌شود.
«اسرائیل» قرنطینه شد
همزمان با افزایش تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونا در سرزمین‌های‌اشغالی به 195 نفر، نخست‌وزیر این رژیم دستور تعطیلی مراکز عمومی را صادر کرد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، از روز یکشنبه علاوه‌بر تمام مراکز آموزشی، دیگر اماکن عمومی مانند هتل‌ها، رستوران‌ها، مراکز خرید، شعب قضائی و ادارات دولتی این سرزمین‌اشغالی تعطیل است. وزارت بهداشت این رژیم همچنین گفته ۲۵۰۰ نفر از اعضای کادر درمانی به دلیل اینکه در معرض ویروس کرونا قرار گرفته‌اند، قرنطینه شده‌اند که از این میان ۱۰۰۰ نفر پزشک هستند.
پیش از این نتانیاهو احتمال داده بود ۶۰ تا ۷۰ درصد ساکنان فلسطین‌اشغالی به ویروس جدید کرونا مبتلا شوند.
 ورشکستگی شرکت‌های اروپایی
پایگاه اینترنتی راشاتودی اما نوشته در شرایطی که شیوع کرونا تاثیرات مخربی روی صنعت هواپیمایی می‌گذارد شرکت‌های هواپیمایی عمده اروپا مصمم به حذف هزاران شغل و برخی نیز در صورت دریافت نکردن کمک مالی با احتمال ورشکستگی روبه‌رو هستند. بر اساس این گزارش بعد از هفته‌ها ابهام در بخش هواپیمایی، روز شنبه مجموعه اخبار بدی را برای شرکت‌های هواپیمایی اروپایی شاهد بودیم. در شرایطی که شرکت هواپیمایی ایرفرانس-کی ال ام به واسطه بحران ایجاد شده در بخش بهداشت، به دنبال حفظ بقای خود است دولت فرانسه اعلام کرده در این مرحله طرحی را برای نجات مالی این شرکت در دست بررسی ندارد. شرکت هواپیمایی اسکاندیناوی بر اساس گزارش‌ها به دنبال اخراج موقت یکصد خلبان و یکصد تن از کارکنان خدمه پروازی خود است. شرکت هواپیمایی سوئیس نیز به دنبال حذف نیمی از ناوگان پروازی خود و کاهش ساعات کاری برای پرسنل پروازی خود است.این به منزله پایان اخبار و تیتر‌های منفی برای شرکت‌های هواپیمایی نبود، زیرا شرکت هواپیمایی جت-۲ انگلیس نیز اعلام کرده همزمان با وخامت شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا در اسپانیا همه پرواز‌های خود را به این کشور لغو کرده است.این اخبار ناگوار نیز در شرایطی است که شرکت «فلای بی» که یکی از بزرگترین شرک‌های هواپیمایی اروپاست ورشکسته شد و ضمن لغو پروازها، مسافران این شرکت را سرگردان کرد.
در عین حال خبر رسیده، دانشمندان در ایران، هلند و انگلیس به ساخت واکسن ضد کرونا نزدیک شده‌اند و می‌توان امیدوار بود، در زمانی نه چندان دور، و پس از تست‌های نهایی، تولید انبوه آن کلید بخورد.