kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۳۷۳
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰

اتهام‌های مضحک ریاض علیه فلسطینی‌های بازداشتی سوژه رسانه‌ها شد

عربستان در کیفرخواست صادر شده علیه بازداشتی‌های فلسطینی، ادله خنده‌داری مانند ضبط روغن زیتون از آنها، فرستادن قربانی به غزه و داشتن کتابی در‌باره تاریخ فلسطین، ذکر کرده است.

بیش از ۶۸ فلسطینی و اردنی که در بهمن ماه در عربستان بازداشت شده‌اند، یکشنبه هفته جاری بر اساس قانون «مبارزه با تروریسم» در این کشور محاکمه شدند. خبرگزاری «شهاب» به نقل از منبعی آگاه که خواست نامش فاش نشود، در کیفرخواست صادر شده برای بازداشتی‌ها، وابسته به بودن به «نهادی تروریستی»، حمایت مالی از آن و مخفی نگه داشتن اطلاعات ذکر شده است.
به گزارش فارس، در ادامه این گزارش آمده، اتهاماتی که مضحک توصیف شده، در کیفرخواست علیه بازداشتی‌ها مطرح شده که از جمله آنها «ضبط و کشف روغن زیتون، ضبط کتاب تاریخ مصور فلسطین از طارق سویدان، فرستادن قربانی به نوار غزه، برقراری تماس با‌اشخاصی در نوار غزه و ارسال پول به این منطقه» دیده می‌شود.
خبرگزاری شهاب در ادامه اعلام کرد:« بازداشتی‌ها ساعت هشت صبح (به وقت محلی) یکشنبه در دادگاه حاضر شدند و ساعت 11 آنها را نزد قاضی فرستادند. برای هر شخصی تنها دو دقیقه وقت اختصاص داده شد و کیفرخواست تحویل وی می‌شد. قاضی از هر شخصی می‌پرسید آیا با کیفرخواست موفق است یا خیر؟ و وی پس از جواب باید دادگاه را ترک می‌کرد. همه اینها خلاف اصول دادگاه است زیرا به وکلا اجازه حضور می‌دهند و قاضی با بازداشتی صحبت می‌کند.»
بر اساس این گزارش، جلسه دادگاه به بسیاری از خانواده‌های بازداشتی‌ها ابلاغ نشده بود و علیرغم اینکه وکلای بسیاری از آنها تفتیش شده بودند‌، اجازه حضور در جلسه را پیدا نکردند. این خبرگزاری فلسطینی افزود، خانواده‌های بازداشتی‌ها در عربستان اجازه دیدار با آنها را ندارد و هر هفته یک یا دو بار به آنها اجازه تماس تلفنی داده می‌شود؛ این تماس 10 دقیقه بیشتر نیست و بازداشتی‌ها اجازه صحبت از شرایط زندان را ندارند.
بازداشتی‌ها در چهار زندان مرکزی «حائر» در ریاض‌، «ذهبان» در جده، «شعار» در «عیسر» و «أبها» نگهداری می‌شوند. خانواده‌های بازداشتی‌ها می‌گویند به این زندانیان اجازه برگزاری نماز جماعت یا عید داده نمی‌شود و هیچکدام از آنها اجازه صحبت یا سلام به زندانی دیگری خارج از سلولش را ندارد. پس از ورود «کرونا» به عربستان، نگرانی خانواده‌های بازداشتی‌ها بیشتر شده و آنها درخواست کرده‌اند عربستان نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر زندانیان را برای جلوگیری از ابتلا به کرونا آزاد کند.