kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۳۷۰
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰

جشن دموکراسی در شیلی به صحنه درگیری میان معترضان و پلیس تبدیل شد

دولت شیلی سی‌امین سالروز برقراری دموکراسی در این کشور را جشن گرفت، اما دانشجویان با برپایی اعتراضات گسترده، نابرابری درآمد‌ها در این کشور را به باد انتقاد گرفتند و با پلیس در گیر شدند.

همزمان با آیین گرامیداشت سومین دهه از برقراری دموکراسی در شیلی، دانشجویان در سراسر پایتخت تظاهرات کردند و علیه سیاست‌های «سباستین پینه‌را» رئیس‌جمهوری شیلی، شعار دادند. اعتراض اصلی دانشجویان به نابرابری درآمدها در شیلی بود. به گزارش «دویچه وله» آلمان، پینه‌را اما طی سخنانی در کاخ ریاست جمهوری گفت: «ما باید با خشونت مقابله کنیم و مراقب دموکراسی خودمان باشیم. دموکراسی هرگز تضمین نمی‌شود.»
شیلی از اکتبر ۲۰۱۹ (مهر-آبان گذشته) شاهد موجی از اعتراضات گسترده علیه نابرابری بوده است؛ زمانی که دولت برای افزایش هزینه مترو تلاش می‌کرد‌، این اعتراضات آغاز شده بود. پینه‌را بابت واکنش خشونت‌بار پلیس به این اعتراضات، با انتقادات شدید مواجه است.
دانشجویان شیلی که سهم زیادی در این اعتراضات دارند‌، استعفای رئیس‌جمهور این کشور را خواستار هستند. موارد متعددی از خشونت‌ پلیس علیه معترضان ثبت شده است. پینه‌را دو سال است قدرت را در اختیار دارد.
بسیاری از قانونگذاران مخالف دولت هم مراسم روز چهارشنبه را در واکنش به سرکوب معترضان، بایکوت کردند. پینه‌را در سخنانش خطاب به معترضان گفت، مشکلات بسیاری که درد و رنج فراوانی را به روح ملت متحمل کرده است، به طور حتم به تعهد و مشارکت همه شیلیایی‌ها نیازمند است.
گفتنی است، «آگوستو پینوشه»، دیکتار و کودتاگر شیلی، در ۱۱ مارس ۱۹۹۰ (۲۰ اسفند ۱۳۶۸) قدرت را به «پاتریسیو آیلوین» تحویل داد که از آن به عنوان بازگشت این کشور به دموکراسی، از زمان به قدرت رسیدن پینوشه در ۱۹۷۳ یاد می‌شود.