kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۱۱۵
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۲
دردسرهای دربار آشفته آل‌سعود برای بازارهای جهانی

سقوط قیمت نفت همزمان با افزایش نرخ جهانی طلا

پس از آنکه عربستان با کاهش قیمت نفت خود و وعده افزایش عرضه به بازار، به اقدام روسیه در مخالفت با کاهش بیشتر تولید نفت واکنش نشان داد، قیمت نفت که در هفته‌های اخیر از افت تقاضای ناشی از شیوع کرونا آسیب ‌دیده، دیروز بیشترین افت از سال۱۹۹۱ را به ثبت رساند.





قیمت نفت در روزهای اخیر سقوط کم‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، قیمت هر بشکه نفت برنت روز گذشته با بیش از 14 دلار معادل 31/5 درصد سقوط به 31 دلار و دو سنت رسید، این بیشترین درصد افت قیمت نفت برنت طی یک روز از زمان آغاز جنگ اول خلیج ‌فارس در 17 ژانویه 1991 به ‌شمار می‌رود. قیمت نفت برنت اکنون به پایین‌ترین رقم از 12 فوریه 2016 تاکنون رسیده است. قیمت نفت برنت سپس با اندکی تعدیل به 35 دلار و 75 سنت رسید.
قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم در ابتدای معاملات دیروز با 11 دلار و 28 سنت معادل 27/4 درصد افت به 30 دلار در هر بشکه رسید. این بیشترین افت قیمت نفت خام آمریکا از زمان آغاز جنگ اول خلیج ‌فارس است و پایین‌ترین رقم ثبت‌شده برای این شاخص نفتی از 22 فوریه 2016 به‌شمار می‌رود. قیمت نفت خام آمریکا با اندکی تعدیل اکنون به 32 دلار و 61 سنت رسیده است.
انس طلای 1700 دلاری
همزمان با آشفتگی بازارهای جهانی ناشی از سقوط قیمت نفت، شیوع ویروس کرونا و کاهش شدیدتر رشد اقتصادی در جهان، قیمت طلا نیز به مرز 1700 دلار رسید.
به گزارش فارس به نقل از رویترز، روز گذشته هر اونس طلا با 7/85 دلار افزایش 1681/68 دلار فروخته شد. این فلز گران‌بها در ساعات اولیه معاملات دیروز به 1702/56 دلار رسید که بالاترین رقم از دسامبر 2012 به شمار می‌رود.
البته قیمت طلا پس از اینکه به بالای هزار و 700 دلار در هر اونس برای نخستین‌بار در بیش از هفت سال گذشته رسید، سرمایه‌گذاران را بر آن داشت به برداشت سود بپردازند و اندکی از این افزایش‌ها کم شد.
به گفته جفرس ‌هالری، تحلیلگر ارشد بازار، ارزش طلا در ساعات اولیه معاملات دیروز به علت حرکت شدید سرمایه‌گذاری به سوی دارایی‌های امن، قرنطینه یک چهارم جمعیت ایتالیا بر اثر شیوع ویروس کرونا و سقوط بازارهای بورس، 1/7 درصد رشد کرد.
از آنجایی که شیوع ویروس کرونا اختلال‌های وسیعی در فعالیت‌های تجاری چین، چرخه عرضه جهانی و فعالیت‌های اقتصادی در جهان ایجاد کرد، صادرات چین در دو ماه نخست امسال به شدت کاهش یافت در عین حال، واردات نیز کاهش داشت.
جنگ نفتی
به‌نظر می‌رسد پس از آنکه اعضای اوپک نتوانستند به توافقی با سایر تولیدکنندگان نفت دست یابند، عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان در تلاش است تا روسیه، دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان را که روز جمعه با پیشنهاد اوپک مبنی بر کاهش بیشتر تولید نفت مخالفت کرد تنبیه کند.
دو منبع آگاه به رویترز گفته‌اند پس از آنکه توافق کاهش تولید فعلی بین اوپک و روسیه در پایان ماه مارس منقضی شد، عربستان قصد دارد تولید نفت خود را در ماه آوریل به بالای 10 میلیون بشکه برساند. بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساچز نیز هشدار داده است که جنگ قیمتی به راه افتاده، می‌تواند قیمت نفت را بین ۲۰ تا ۳۰ دلار در هر بشکه پایین بیاورد. همچنین مؤسسه اوراسیا گروپ در یادداشتی نوشت: «عربستان و روسیه در حال ورود به یک جنگ قیمت هستند که احتمالاً محدود و تاکتیکی خواهد بود.»
در همین رابطه نماینده سابق ایران در اوپک هم از احتمال افت بیشتر قیمت نفت در بازارِ رها شده نفت و احتمال برگزاری نشست اضطراری اوپک در آینده نزدیک خبر داد و گفت: عربستان جزو زیان‌کننده‌های اصلی این سقوط قیمت نفت است.
سید محمدعلی خطیبی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم تأکید کرد: اقدامی که عربستان بعد از اجلاس اوپک انجام داد نیز روی سقوط آزاد قیمت نفت موثر بود، عربستان قیمت نفت خود را در مقاصد آسیایی، اروپایی و آمریکایی کاهش داد و یک جنگ قیمتی به راه انداخت. وی با بیان اینکه «بازار نفت به حال خود رها شده»، هشدار داد: احتمال افت بیشتر قیمت نفت وجود دارد چرا که در حال حاضر هر کشوری به هر اندازه‌ای که بتواند تولید می‌کند.
بحران در دربار آل‌سعود
از سوی دیگر در پی تصمیم دولت عربستان برای پایین آوردن قیمت نفت و افزایش تولید برای ماه آینده ارزش سهام شرکت نفت دولتی آرامکو این کشور، 10 درصد سقوط کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، در معاملات صبح دیروز بورس عربستان، قیمت هر سهم شرکت نفت دولتی آرامکو به 27 ریال سعودی سقوط کرد.
با توجه به آنکه سهام آرامکو در روز عرضه اولیه 32 ریال کشف قیمت شد قیمت کنونی 15/6 درصد زیر قیمت عرضه اولیه است. به‌طور کلی بورس عربستان در معاملات امروز 9/11 درصد ریخت.
در ماجرای ریزش اخیر قیمت‌ها بازار نفت، محمد بن‌سلمان، شاهزاده تمامیت‌خواه سعودی در یک‌سوی ماجرا قرار دارد. سقوط بهای نفت و آشفتگی موجود در دربار آل‌سعود، به کابوسی برای بن‌سلمان تبدیل شده به‌طوری که وی جدی‌ترین مخالفان خود یعنی احمد بن‌عبدالعزیز و محمد بن‌نایف را بازداشت کرده است.
به گزارش میز نفت، «وضعیت این روزهای عربستان شاید بدترین وضعیت اقتصادی باشد که این کشور تجربه کرده باشد و پر بیراه نیست اگر بگوییم این کشور هم‌اکنون در یک «ابربحران» قرار دارد. بحرانی که باعث ‌و بانی‌اش کسی نیست جز محمد بن‌سلمان».
به‌نظر می‌رسد بن‌سلمان این روزها در شرایط سختی به سر می‌برد. به‌ویژه پس از گیر افتادن در باتلاق جنگ یمن و قتل جمال خاشقچی، جایگاه او به‌عنوان گزینه جایگزین پدرش متزلزل شده و او می‌خواهد جایگاهش را حداقل نزد آمریکا تثبیت کند. شاید این عرضه سنگین نفت از طرف سعودی‌ها با هدف کاهش قیمت‌ها را بتوان به خوش‌رقصی بن‌سلمان برای آمریکایی‌ها قلمداد نمود؛ کنترل قیمت نفت موضوعی است که ‌ترامپ از ابتدای ریاست‌جمهوری خود وعده آن را داده است.