kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۹۲۲
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹

آغاز رایزنی جریان‌های سیاسی عراق برای انتخاب نخست‌وزیر جدید

در پی کناره‌گیری «محمد علاوی» از تشکیل دولت، گمانه‌زنی‌ها و ارائه پیشنهادات توسط چهره‌ها و جریان‌های سیاسی عراق در مورد نخست‌وزیر جدید، آغاز شد.




بازار ارائه پیشنهادات و گمانه‌زنی‌ها در عراق برای انتخاب نخست‌وزیر جدید، بار دیگر گرم شده است و گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی نظرات خود را بیان می‌کنند. به گزارش شفقنا، «سید عمار حکیم» رهبر «جریان حکمت ملی عراق»، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: موضع ما این است که دولت از سوی چهره‌ای مستقل و غیرجنجالی اداره شود و قادر باشد اعتماد را به میان مردم برگرداند.
حکیم همچنین خاطرنشان کرد: ما بر موضع خود مبنی بر وجود دولتی موقت که ماموریت آن مقدمه چینی برای برگزاری انتخابات زودهنگام و همکاری برای بازگرداندن اقتدار دولت باشد، تاکید داریم.
«ائتلاف سائرون» وابسته به «مقتدا صدر»، هم دیروز اعلام کرد، این ائتلاف اجازه بازگشت روند سیاسی عراق به خانه اول را نخواهد داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، « رعد المکصوصی» نماینده پارلمان عراق و عضو ائتلاف سائرون افزود: طرف‌هایی که به «محمد علاوی» اجازه فعالیت نداده‌اند، قصد دارند افرادی از حزب خود را به نخست‌وزیری برسانند.
المکصوصی گفت: عراق افراد باکفایت زیادی دارد که می‌توانند سکان کشور را در مرحله آتی به دست بگیرند و فضا را برای برگزاری انتخابات زودهنگام و به دور از منافع حزبی مهیا کنند.
خبرها از عراق همچنین حاکی است، «ائتلاف فتح» تحت رهبری «هادی عامری»، سه چهره را برای نامزدی نخست‌وزیری معرفی کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، «فاضل الفتلاوی» نماینده پارلمان و عضو ائتلاف فتح، تصریح کرد: برخی گروه‌های سیاسی تلاش می‌کنند بار دیگر «عادل عبدالمهدی» را به نخست‌وزیری برسانند، اما وی این پیشنهاد را رد خواهد کرد. عبدالمهدی مخالف نخست‌وزیری مجدد خود است و غیبت داوطلبانه او از نشست‌های هیئت دولت، بیانگر عدم تمایل او برای بازگشت به این پست است.
این نماینده عراقی گفت: گروه‌های سیاسی طی دو روز آینده، اسامی سه نامزد جدید برای نخست‌وزیری را طرح می‌کنند که فعلا عبارتند از: «مصطفی الکاظمی»؛ «اسعد العیدانی» و «علی شکری».
از سوی دیگر، «جاسم محمد جعفر» نماینده سابق پارلمان عراق، تصریح کرد که انتخاب نخست‌وزیر پس از انصراف علاوی، مرهون سه سناریو است که مهم‌ترین آن، ائتلاف و وحدت همه شیعیان است. سناریوی دوم، رای اعتماد مجدد به عبدالمهدی برای مدت دو ماه دیگر و تدارک وی برای برگزاری انتخابات زودهنگام است و سناریوی سوم نیز، اعطای پست نخست‌وزیری به یکی از رهبران گروه‌های سیاسی کشور است تا وی بتواند با وضعیت سیاسی جاری مقابله کند.
به گزارش جماران، «سعد المطلبی» عضو «ائتلاف دولت قانون» تحت رهبری «نوری مالکی» هم گفت، مالکی پیشنهاداتی را از طرف جناح‌های شیعه، کرد و سنی دریافت کرده است تا مجددا پست نخست‌وزیری را بپذیرد، اما او از این کار خودداری کرد.
المطلبی توضیح داد که انتصاب مالکی به عنوان نخست‌وزیر، به کارهای زیادی نیاز دارد، به ویژه آنکه برخی از مردم این کشور، با این انتصاب مخالفت خواهند
کرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه العالم گزارش داد: انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق به علت ادامه اختلاف بین فراکسیون‌ها در این باره، به ماموریتی دشوار و پیچیده‌ تبدیل شده است.
«حسین الکنانی»تحلیلگر مسائل سیاسی، به العالم گفت: اگر اختلاف بر سر انتخاب نامزد نخست‌وزیری ادامه پیدا کند، افراد دیگر هم به سرنوشت محمد علاوی دچار خواهند شد. اما اگر همان سهم‌بندی حزبی صورت گیرد، دولت خواهد توانست رای اعتماد بگیرد.
حمله هوایی ترکیه به شمال عراق
وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که ۹ عضو حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک)، در حملات هوایی جنگنده‌های ترکیه به مناطقی از شمال عراق، کشته شدند.
حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) حدود چهار دهه است که به صورت مسلحانه علیه دولت مرکزی آنکارا می‌جنگد.
ارتش ترکیه مدتی است با انجام عملیاتی موسوم به «چنگال» در شمال عراق، به دنبال پاک‌سازی این مناطق از حضور عناصر پ. ک. ک است.
بازگشت ۸۲ کودک داعشی به جمهوری آذربایجان
سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد، دولت این کشور 82 کودک داعشی را به جمهوری آذربایجان عودت داد.
به گزارش خبرگزاری دانشجو،« احمد الصحاف» افزود، این کودکان در کنار مادرانشان بودند و این مادران اکنون در زندان‌های عراق به سر می‌برند. وی تصریح کرد که این زنان، به خاطر عضویت در داعش، محکوم به زندان هستند.
این مسئول عراقی در پایان خاطر نشان کرد، تا کنون ۸۲۸ نفر از کودکان عضو داعش، از عراق به کشور‌های خود بازگردانده شده‌اند.
پس از آزادی شهر موصل در تیر سال ۹۶ و پایان خلافت ادعایی داعش، بسیاری از عناصر تروریستی در مناطق دور افتاده استان‌های الانبار دیاله، کرکوک‌، صلاح‌الدین و نینوا و مناطق بیابانی مرکز عراق پراکنده شده‌اند.