kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۹۱۹
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۸
اسماعیل هنیه:

«معامله قرن» نتیجه 25 سال همکاری با اسرائیل است

رئیس‌دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «معامله قرن» را پیامد همکاری با صهیونیست‌ها خواند و ضمن تأکید بر اتخاذ مواضع واحد دربرابر توطئه‌های آمریکایی-صهیونیستی، گفت‌وگو و ارتباط با آمریکا را نیز «بی‌فایده» دانست.





«اسماعیل هنیه»، رئیس‌دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، می‌گوید گروه‌های مقاومت فلسطین از جمله حماس و جنبش جهاد اسلامی باید در صحنه وحدت ملی، دست به تغییراتی بزنند. «هنیه» که سه‌شنبه با شبکه «المیادین» گفت‌وگو می‌کرد، به تشریح سفر اخیر خود به مسکو، پایتخت روسیه و دیدارش با مقامات این کشور نیز پرداخت: «این سفر در شرایط و زمان استثنایی به ویژه بعد از اعلام معامله قرن آمریکا صورت گرفت.» او سپس گفت که در این دیدار با مقامات روس از جمله «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه و «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه در همه پرونده‌ها مورد اهتمام طرفین گفت‌وگو کرده است.
«هنیه» با بیان اینکه طرح صلح تحمیلی آمریکا موسوم به معامله قرن نشان‌دهنده جانبداری این کشور از رژیم صهیونیستی است، خاطر نشان کرد که یکی از موضوعاتی که در سفر اخیر خود به مسکو با مقامات روسیه در مورد آن به بحث و بررسی نشسته، همین طرح است. رئیس‌دفتر سیاسی حماس معامله قرن آمریکا را طرحی دانست که همه ارکان آرمان فلسطین را هدف قرار‌داده است و از این رو، گروه‌های مقاومت در فلسطین باید در راستای رد و محکومیت آن و ارائه راهبرد ملی، موضع واحدی اتخاذ کنند. او صریحاً گفت: «ما دعوت رئیس‌جمهور آمریکا برای برگزاری دیدارهای محرمانه را رد کردیم.»
«هنیه» همچنین گفته، ایران کشوری محوری در حمایت از فلسطین است و روابط مقاومت فلسطین با ایران قوی و محکم است. او افزوده، شهید «قاسم سلیمانی» نقشی محوری در حمایت از مقاومت فلسطین داشت. او همچنین گفته که آمریکا و صهیونیست‌ها فکر می‌کنند ترور می‌تواند جلوی مقاومت را بگیرد اما برعکس بر صلابت مقاومت افزوده می‌شود.
بازداشت چند عضو حماس
در این میان طبق گزارش خبرگزاری «شهاب»، دفتر اطلاع‌رسانی اسرای فلسطینی اعلام کرده، نظامیان صهیونیستی به اردوگاه «الجلزون» یورش بردند و «باجس‌نخله» (۵۲ ساله) اسیر آزاد شده و از سران حماس را ربودند؛ وی پس از ۱۹ ماه زندان در ژوئیه گذشته آزاد شد. دیگر عضو ارشد حماس که ربوده شده «احمد مصطفی زید» (۵۲ ساله) است که ۱۱ سال در زندان‌های رژیم صهیونیستی بوده و چند ماه قبل پس از یک سال و نیم بازداشت اداری، آزاد شده بود. «سائد ابوالبهاء» (۴۳ ساله) سومین عضو ارشد ربوده شده حماس است که در منزلش در شهر «بیتونیا» در غرب رام‌الله بازداشت شد. وی در سال ۲۰۱۸ پس از ۲۰ ماه زندان آزاد شده بود و در سال ۲۰۱۹ بار دیگر بازداشت شده و ۱۰ ماه را در زندان گذراند.