kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۸۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴
با استعفای محمد علاوی از نخست‌وزیری

عراق دوباره وارد خلأ قدرت شد

در پی کناره‌گیری «محمد علاوی» از پست نخست‌وزیری عراق، این کشور بار دیگر وارد خلأ قدرت شد.




چند روزی است که عراق به خاطر کناره‌گیری«محمد توفیق علاوی» از تشکیل دولت جدید، وارد خلأ قدرت شده است و هیچ فرد و یا نهادی نمی‌تواند جای نخست‌وزیر را در این کشور پر کند.
علاوی در روند تشکیل دولت با همان مشکلاتی مواجه بود که دولت «عادل عبدالمهدی» و کسانی که پس از وی قصد داشتند دولت جدید تشکیل دهند، داشته‌اند؛ مداخلات آمریکا، عربستان و امارات، سازهای مخالف نمایندگان کرد، برخی از جریان‌های سنی و شیعی در مجلس و خارج از آن، و تظاهرات پی‌در‌پی خیابانی‌، روند‌های سیاسی در این کشور را دچار انسداد کرده است.
پس استعفای علاوی، «مسعود بارزانی» رئیس‌«حزب دموکرات کردستان عراق»، طی بیانیه‌ای، از اینکه احزاب کُرد در یک اقدام دسته‌جمعی به کابینه علاوی رأی نداده‌اند، تشکر کرد. این موضع‌گیری، نظر آن دسته از کارشناسان را که می‌گفته‌اند آمریکا قصد دارد برای دو کشور عراق و لبنان، طرح کشورهای بی‌دولت را اجرا کند، تایید می‌کند. هدف نهایی این طرح، تجزیه عراق است که به سود جدایی ‌طلبان کُرد، از جمله «مسعود بارزانی» رئیس ‌سابق اقلیم‌، تمام می‌شود و لذا، می‌توان علت خوشحالی بارزانی از سقوط علاوی را رمزگشایی
کرد.
در هر حال، با انصراف علاوی از تشکیل دولت، مطابق قانون اساسی عراق، « برهم صالح» رئیس‌جمهور این کشور، باید فرد دیگری را طی 15 روز برای نخست‌وزیری معرفی کند.
علاوی ۱۲ بهمن گذشته به دنبال دو ماه کشمکش سیاسی پس از استعفای عبدالمهدی، به عنوان نخست‌وزیر معرفی شد و در نهایت به علت مخالفت‌های سیاسی با وی، از تشکیل دولت انصراف داد.
علاوی برخی گروه‌های سیاسی را مقصر دانست و گفت که آنها در اجرای اصلاحاتی که به مردم وعده داده شده، پیگیر نیستند و برای تشکیل یک دولت مستقل و جدید، مانع ایجاد کردند.
وی گفت که گروه‌های سیاسی عراق در مذاکره، تنها به منافع محدود حزبی و جناحی خود فکر می‌کنند.
«محمد عباس التمیمی» استاد روابط بین‌الملل و کارشناس مسائل عراق‌، هم دلیل ناکامی علاوی در تشکیل کابینه را گروه‌های سیاسی عراق دانست.
«صباح العکیلی» تحلیلگر سیاسی عراق، هم گفت که کاخ سفید پس از آنکه در لغو مصوبه پارلمان درباره لزوم خروج نیروهای آمریکایی از عراق، ناکام ماند، با دخالت در روند سیاسی از طریق همپیمانانش، تشکیل دولت جدید را ناکام گذاشت.
«مقتدی صدر» رهبر جریان «صدر» نیز در واکنش به انصراف علاوی، خطاب به وی در توئیتر نوشت: عشق به عراق، تو را بر آن داشت که عقب‌نشینی کنی.
به گزارش ایسنا، مقتدا صدر ادامه داد: تا کی کسانی که دوستدار سهمیه‌بندی هستند، غافل می‌مانند آنها منافع کشور را در نظر نمی‌گیرند با منابع مردم بازی می‌کنند تا کی عراق باید اسیر جماعت فاسد باشد؟
اتهام حزب‌الله عراق به رئیس‌اطلاعات این کشور
«ابو علی العکسری» مسئول امنیتی گردان‌های حزب‌الله عراق، دوشنبه شب در صفحه توئیتر خود نوشت که «مصطفی الکاظمی» رئیس‌دستگاه اطلاعاتی عراق، در عملیات ترور شهید سپهپد حاج «قاسم سلیمانی»‌، «ابومهدی‌المهندس» و همراهان آنها در نزدیکی فرودگاه بغداد نقش داشته است.
به گزارش ایکنا مسئول امنیتی گردان‌های حزب‌الله عراق تصریح کرد: تنها نکته برای بازگشت عبدالمهدی به نخست‌وزیری، نظر مرجعیت دینی عراق است که در صورت موافقت مرجعیت، وی به ماموریت خود ادامه خواهد داد.
العسکری گفت: برخی‌ها به دنبال معرفی رئیس‌دستگاه اطلاعات عراق برای نامزدی نخست‌وزیری هستند، این در حالی است که وی یکی از متهمان به همدستی با آمریکا برای اجرای طرح ترور شهید سلیمانی و المهندس است.
مسئول امنیتی حزب‌الله عراق تاکید کرد که نامزدی الکاظمی برای سمت نخست‌وزیری، به معنای اعلام جنگ به ملت عراق و نابودی امنیت این کشور است.