kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۸۳۲
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴
واکنش صائب عریقات به انتخابات در سرزمین‌های ‌اشغالی:

پیروزی آپارتاید و نژادپرستی در انتخابات اسرائیل

دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین پیروزی نتانیاهو در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی را پیروزی «آپارتاید و نژادپرستی» دانست.




سومین انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی در یک سال گذشته روز دوشنبه برگزار شد. در فروردین 98 انتخابات زودهنگام این رژیم برگزار شد اما نه نتانیاهو و نه بنی گانتس موفق به تشکیل کابینه نشدند. دومین انتخابات زودهنگام اما در شهریور 98 برگزار شد و باز هم هیچ یک از احزاب صهیونیستی موفق به تشکیل کابینه با 61 کرسی از مجموع 120 کرسی نشدند و به ناچار تن به سومین انتخابات دادند. بنیامین نتانیاهو این بار اما ترفندهای زیادی را برای پیروزی در انتخابات روز دوشنبه به کار گرفت. در این مسیر ترامپ از معامله قرن با هدف کمک به نتاتیاهو رونمایی کرد، نتانیاهو بها ابوالعطا از فرماندهان جهاد اسلامی را ترور کرد، دستور ساخت 3500 واحد مسکونی جدید در شهرک‌های رژیم صهیونیستی را داد و رقیبش یعنی بنی گانتس را متهم کرد که در تور اطلاعاتی ایران گرفتار شده است! نتانیاهو که به دلیل پرونده‌های فساد در یک قدمی زندان است سعی دارد تا به هر نحوی شده به عنوان نخست‌وزیر باقی بماند تا محاکمه وی تحت‌الشعاع قرار بگیرد. نتایج غیر رسمی انتخابات رژیم صهیونیستی نشان دهنده این است که نتانیاهو توانسته از رقیب خود کرسی‌های بیشتری کسب کند و از طرف رئیس‌رژیم صهیونیستی مامور به تشکل کابینه خواهد شد.
در واکنش به پیروی نتانیاهو، صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در توئیتی با‌اشاره به پیشتازی فراکسیون راست‌گرای رژیم صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو، گفت: «شهرک‌‌سازی، الحاق و آپارتاید پیروزی شد. نتانیاهو در نظر دارد به‌اشغالگری و منازعه که موجب پیشرفت و رونق اسرائیل می‌شود، ادامه دهد. او انتخاب کرد که پایه‌های نزاع و گرداب خشونت را نهادینه کند...بدین وسیله نتانیاهو به منطقه و ملت‌های آن تحمیل می‌کند که با شمشیر زندگی کنند.» عریقات در پایان توئیت خود با‌اشاره به اظهارات پیشین نتانیاهو درباره تصمیمش برای الحاق مناطق وسیعی از کرانه باختری به اراضی‌اشغالی نوشت: «گام بعدی الحاق است».
نتایج اولیه انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی نشان دهنده این است که نتانیاهو هرچند موفق شده از رقیبش     کرسی‌های بیشتری به دست آورد اما همچنان تا کسب اکثریت 61 کرسی و تشکیل کابینه فاصله دارد. با شمارش 90 درصد آرا، احزاب راستگرا به ریاست حزب لیکود به رهبری نتانیاهو 59 کرسی پارلمان این رژیم را به دست آورده‌اند. بنابر این گزارش‌ها، احزاب میانه‌رو و جریان‌های چپ‌گرا در سرزمین‌های‌اشغالی نیز به ریاست حزب آبی و سفید به همراه فهرست عربی ۵5 کرسی پارلمان را در اختیار خواهند داشت و حزب «اسرائیل خانه ما» به رهبری لیبرمن نیز شش کرسی به دست خواهد آورد.
بنابر این گزارش، حزب لیکود که رهبری آن را بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برعهده‌دارد به تنهایی ۳۷ کرسی پارلمان را در اختیار خواهد گرفت و ائتلاف بنی گانتس، رقیب انتخاباتی نتانیاهو ۳۳ کرسی به دست خواهد آورد. نتانیاهو نیز از پیروزی خود در انتخابات کنست رژیم صیهونیستی خبر داده است. نتانیاهو در انتخابات پیشین به دلیل مخالفت دیگر جریان‌های چپگرا و فهرست عربی در پیوستن به ائتلاف او نتوانسته بود کابینه را تشکیل دهد؛ امری که برای رقیب او بنی گانتس هم روی داد و کار به انتخابات زودهنگام روز دوشنبه کشید.