kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۸۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۳
پس از تسلط بر مرکز «الجوف» اتفاق افتاد

حرکت انقلابیون یمن به سمت استان مهم «مأرب»

انقلابیون یمن پس از تسلط بر مرکز استان نفت‌خیز الجوف در حال پیشروی برای آزادی ‌سازی استان مهم «مارب» هستند. قبایل این استان هم با انقلابیون بیعت کرده‌اند تا کار تصرف آن راحت‌تر شود.




انقلابیون یمن اخیرا موفق شدند استان نفت‌خیز وراهبردی الجوف را به کنترل خود در آوردند. در ادامه عملیات آزاد‌سازی استان مارب شروع شده است. اهمیت این عملیات در این است که مارب در همسایگی صنعا بوده و از این جهت بسیار با اهمیت است.
منابع محلی در استان «مأرب» در مرکز یمن که فعلا در کنترل نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی است، اعلام کرده‌اند، ارتش و کمیته‌های مردمی پس از آنکه موفق به تسلط بر کوه «لبنه» شمال اردوگاه «اللبنات» میان دو استان «الجوف» و مأرب شدند، به شکلی سریع در حال پیشروی به سمت مرکز استان مأرب هستند. به گزارش فارس، این منابع به وبگاه «المساء پرس» گفته‌اند، نبردها میان نیروهای صنعاء و نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن به شهر «رغوان» در شمال مأرب رسیده و منطقه «اسداس» در شرق رغوان نیز به صورت کامل در دست نیروهای صنعاء قرار گرفته است.
توافق دو قبیله در مأرب با انقلابیون
از سوی دیگر فعال رسانه‌ای یمنی«علی النسی» اعلام کرد، دو قبیله «آل مروان» و «الشداوده» در رغوان واقع در شمال مرکز استان مأرب دوشنبه شب توافقنامه‌ای با نیروهای صنعا امضا کردند. بر اساس گزارش «الخبر الیمنی»، بر اساس این توافقنامه قرار است نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن مورد حمایت سعودی از مناطق این دو قبیله خارج شوند و در مقابل مناطق مذکور، از درگیری، جنگ و تخریب در امان بماند.
در ادامه این گزارش آمده، توافقنامه مذکور صنعا را متعهد می‌کند تا اعضای این قبیله که در قالب نیروهای‌هادی بوده‌اند آسیبی نبینند و به قبیله خود بازگردند اما صنعا به کنترل مسیرهای ارتباطی این دو قبیله را در دست خواهد داشت. در این توافقنامه تأکید شده، هر کسی در قبیله خواستار جنگ بود باید قبیله را ترک کند و به جای دیگری برود. توافقنامه مذکور از صبح دیروز وارد روند اجرایی شده
است.
بحران گرسنگی در یمن
از سوی دیگر، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ آماری از وضعیت اسفبار مردم یمن به خاطر تجاوزات ائتلاف سعودی به مردم این کشور منتشر کرد. این کمیته با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که 80 درصد مردم یمن نیازمند کمک هستند تا بتوانند فقط زنده بمانند. پایگاه خبری النشره به نقل از این سازمان بین‌المللی گزارش داد، ۶۵ درصد از ملت یمن که جمعیت آنان به بیش از 30 میلیون نفر هستند نیز، «تقریبا هیچ چیزی برای خوردن ندارند». این سازمان خبر داد که ۶۴ درصد از مردم یمن از مراقبت‌های بهداشتی برخوردار نیستند و حتی ۵۸ درصد از آنان، آب آشامیدنی تمیز در اختیار ندارند. این کمیته همچنین تأکید کرده که جنگ علیه یمن، 10 درصد از ملت یمن را مجبور کرده که از خانه‌های خود
فرار کنند.