kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۸۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۳

ائتلاف آمریکا و طالبان علیه دولت و مردم افغانستان

طالبان پس از امضای توافقنامه صلح با آمریکا، علیه مردم و دولت افغانستان مجددا اعلام جنگ کرد. همزمان رئیس‌جمهور این کشور هشدار داد، توافقنامه‌ای که برای مردم صلح به ارمغان نیاورد، پذیرفتنی نیست.



همان طور که پیش‌بینی می‌شد، امضای توافقنامه آمریکا و طالبان، صورتبندی نیروهای درگیر در افغانستان را به ضرر دولت و مردم این کشور تغییر داد و طالبان و آمریکا را رسما به هم نزدیک کرد.
بر اساس گزارش‌هایی که طی 48 ساعت اخیر از افغانستان رسیده است، طالبان ابتدا از دولت کابل خواست 5000 زندانی این گروه را آزاد کند. اما، واکنش منطقی دولت افغانستان این بود که چون در مذاکرات و امضای توافقنامه مشارکت نداشته است، الزامی هم به اجرای مفاد آن ندارد. علاوه‌بر آن، در توافقنامه نیامده است که دولت کابل باید دست به چنین کاری بزند.
این واکنش کابل باعث شد که طالبان مجدد علیه دولت افغانستان اعلام جنگ کند. به گزارش خبرگزاری فارس، رهبران ارشد طالبان طی نامه‌ای به فرماندهان این گروه اعلام کردند که مدت زمان کاهش خشونت پایان یافته و باید عملیات نظامی علیه مواضع ارتش افغانستان از سرگرفته شود.‌ البته، در این نامه تاکید شده که نیروهای آمریکایی نباید مورد حمله قرار گیرند.
در عمل نیز شب دو شنبه عناصر طالبان به مراکز نیروهای دولتی در دو ولایت‌ «پکتیا» و «زابل» حمله کردند، که مرگ یک نظامی افغان و جراحت چهار نظامی دیگر را به دنبال داشت.
به گزارش ایسنا، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی گروه طالبان، به بی‌بی‌سی گفت: بعد از پایان زمان هفت‌روزه «کاهش خشونت‌«، فعالیت‌های این گروه «به وضعیت قبلی» برمی‌گردد.
در این میان، سکوت آمریکا با معنا بوده و نشان می‌دهد که کاخ سفید مخالف حملات طالبان به نیروهای دولتی افغان نیست.
موضع‌اشرف غنی
«اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان، در سفر به ولایت «ننگرهار» گفت، صلحی برای این کشور پذیرفتنی ‌است که منجر به پایان جنگ در افغانستان شود. به گزارش ایلنا،‌اشرف غنی افزود که با آمدن صلح، نباید حقوق مردم افغانستان به ویژه زنان، قربانی شود.
اشرف غنی در ادامه افزود: شرط حکومت برای آغاز مذاکرات، این است که طالبان از پاکستان خارج شود.
پنهانکاری آمریکا و طالبان
روزنامه « 8 صبح» چاپ افغانستان نوشت، ضمیمه‌های توافقنامه صلح میان آمریکا و گروه طالبان، از حکومت افغانستان پنهان نگه ‌داشته شده و جزییات آن نیز به اطلاع دولت کابل نرسیده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، توافقنامه‌ای که چهار روز پیش توسط نمایندگان آمریکا و گروه طالبان در قطر امضا شده، دارای ضمیمه‌های پنهانی است و در این ضمیمه‌ها، چگونگی اجرای توافقات دو طرف‌، تشریح شده است.
روزنامه« ۸ صبح» افزود، با آنکه حکومت افغانستان خواستار جزییات این توافقنامه از سوی آمریکا شده، اما واشنگتن از ارائه این ضمیمه‌ها به کابل خود داری کرده است.