kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۵۹۳
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹

نگاه نگران اروپا به سیل پناهجویانی که از ترکیه حرکت کرده‌اند

رئیس‌کمیسیون اروپا می‌گوید این کمیسیون و شورای اروپا از نزدیک و با نگرانی اوضاع در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا با ترکیه را دنبال می‌کنند. پس از اینکه ناتو حاضر به همراهی با ترکیه در سوریه نشد، اردوغان تصمیم گرفته از ابزار پناهجویان برای تحت فشار قرار‌دادن اروپایی‌ها استفاده کند.



با بالا گرفتن درگیری‌های ترکیه در سوریه و سیلی محکمی که ترکیه از روسیه خورد، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور که انتظار حمایت از ناتو را داشت، با برآورده نشدن خواسته‌اش مهاجران سوری را که در مرز‌های خود نگه داشته بود رهسپار اروپا کرده تا تهدید دیرینه خو را عملی کند.
به گزارش «سایت النشره»، «سلیمان سویلو»، وزیر کشور ترکیه، اعلام کرده تا شامگاه شنبه ۳۶ هزار و ۷۷۶ هزار مهاجر استان «ادرنه» واقع در شمال غرب ترکیه را به سوی اروپا ترک کرده‌اند. این مسئله در پی آن بود که «اردوغان» شب شنبه اعلام کرد که درهای کشورش به روی پناهجویانی که تمایل دارند به اروپا بروند، باز است.
«اورسولا فون در لاین»، رئیس‌کمیسیون اروپا، در اظهاراتی در شبکه‌های اجتماعی، با بیان این مطلب، تصریح کرد: «اولویت بالای ما در این مرحله تضمین ارائه حمایت کامل از بلغارستان و یونان است. ما آماده ارائه حمایت بیشتر از جمله از طریق تحکیم حضور نیروهای فرونتیکس در مرزهای دریایی هستیم.» او گفت که در تماس مداوم با «شارل میشال»، رئیس‌شورای اروپا، است.