kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۵۳۵
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۸

خیز انصارالله یمن برای پایان دادن به قیمومت 50 ساله عربستان بر استان «الجوف»

استان نفت‌خیز «الجوف» یمن که در 50 سال گذشته تحت قیمومت عربستان بوده از طرف انقلابیون یمن و از سه طرف تحت محاصره قرار گرفته و هر لحظه ممکن است خبر تصرف آن رسانه‌ای شود.

انصارالله یمن در جدیدترین اقدام خود، عملیاتی را با هدف آزادی استان نفت‌خیز الجوف در شمال یمن شروع کرده است. علیرغم مداخله نظامی یا خرید همراهی(خرید وفاداری) قبایل استان «الجوف» به دست سعودی برای ممانعت از پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به سمت شهر «حزم» مرکز استان الجوف، پیشروی انقلابیون ادامه دارد و پس از اینکه مهم‌ترین جبهه‌های اطراف حزم سقوط کرد، این شهر اکنون از سه جهت توسط ارتش یمن محاصره شده است.
روزنامه «الاخبار» در این باره طی گزارشی نوشته: «عربستان طی روزهای گذشته ده‌ها خودروی نظامی جدید به استان الجوف (در شمال یمن) فرستاده تا شاید تغییری در مسیر نبرد در آنجا به نفع نیروهای متحد خود ایجاد کند اما در ممانعت از پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به سمت شهر حزم شکست خورد؛ این شهر از سه جهت محاصره شده و در آستانه سقوط است. ریاض صدها شبه‌نظامی خود را از مأرب و شبوه به این منطقه آورده و تلاش کرده بود وفاداری قبایل را بخرد.»
یک منبع قبیله‌ای وفادار به جنبش انصارالله یمن هم در همین زمینه به الاخبار گفته: «بیش از ۷۰ درصد مساحت الجوف تحت کنترل ارتش و کمیته‎های مردمی است.» در ادامه این گزارش آمده، مداخلات اخیر سعودی در استان الجوف که حدود هفتصد کیلومتر با عربستان سعودی مرز مشترک دارد، بار دیگر بر طمع‌های ریاض در این استان تأکید می‌کند؛ استانی که بیش از پنجاه سال است تحت «قیمومت سعودی» است و از استخراج نفت و گاز و سرمایه‌گذاری محروم است. «کمیته‌ ویژه سعودی» عادت به خرید تعداد زیادی از سران قبایل کرده و دستوراتی درباره تعطیلی هر تأسیسات یا اخراج هر شرکتی برای اکتشاف منابع به آنها داده است.
در سال ۲۰۱۳ که شرکت «صافر» اولین چاه نفتی را در این استان به راه‌انداخت عربستان در پاسخ، بیش از ۳۷۰ هزار کارگر یمنی را از کشورش اخراج و فشارها را بر «عبد ربه منصور‌هادی» رئیس‌جمهور دولت مستعفی یمن تشدید کرد. عربستان تنها به این بسنده نکرد بلکه به اکتشافات نفتی شرکت صافر در استان الجوف هم پایان داد. ترس و بیم‌های ریاض از محکم شدن تسلط انصارالله بر این دریای نفتی مهم نیز به خاطر همین ثروت‌های طبیعی است که آثار بلندمدتی خواهد داشت.