kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۵۳۴
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۸

اردوغان با بمباران مواضع حزب‌الله در سوریه به دام اسرائیل افتاد

جنگنده‌های ارتش ترکیه به دستور رئیس‌جمهور این کشور و همسو با رژیم صهیونیستی، مواضع نیروهای مقاومت در استان «ادلب» را بمباران کردند و تعدادی از رزمندگان حزب‌الله را به شهادت رساندند.

به نظر می‌رسد که «رجب طیب اردوغان» در سوریه، روی دنده لج رفته است و اگر همین رویه را ادامه دهد، با دستان خودش نقاب از چهره بر می‌دارد و خصوصا به مردم ترکیه می‌فهماند که سال 2011 در راستای منافع رژیم صهیونیستی‌، عضو باشگاه حامی تروریسم شده و جنگ داخلی در سوریه را راه‌انداخته است.
آخرین خبرها از ادلب حاکی است که رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به مرگ 33 نظامی این کشور، دستور حمله به یک مرکز تجمع نیروهای مقاومت را داده است. به گزارش مشرق، بر اثر این حمله غافلگیرانه، سه رزمنده حزب‌الله لبنان در استان ادلب به شهادت رسیدند و 10 تن دیگر مجروح شدند. برخی منابع شمار شهدای این حمله را تا 10 نفر نیز ذکر کرده‌اند.
خبرها همچنین حاکی است، حجت‌الاسلام «سید علی زنجانی» طلبه ایرانی مدافع حرم، نیز بر اثر حمله هوایی ارتش ترکیه به مواضع نیرو‌های مقاومت در استان ادلب سوریه، به شهادت رسیده است.
علت حمله هوایی ترکیه
به گفته منابع خبری، جمعه گذشته در منطقه «طلحیه» شرق ادلب، درگیری سنگینی میان یک گروه از نیروهای مقاومت و یک گردان از نظامیان‌اشغالگر ترکیه روی می‌دهد. این یگان ارتش ترکیه، که یک واحد مکانیزه بوده و توسط تروریست‌های تکفیری نیز تقویت شده بود، قصد داشت با عبور از خطوط نیروهای مقاومت، به عمق مناطق تازه پاک‌سازی شده وارد شود. اما، این واحد ارتش ترکیه با مقاومت سنگین و تاریخی یک دسته از نیروهای ویژه حزب‌الله رو به رو می‌شود.
در این نبرد، علیرغم اینکه ارتش‌اشغالگر ترکیه، توپخانه‌، نیروی زرهی و چند فروند پهپاد را به کار گرفت، حدود ۹۰ نظامی ترکیه هلاکت رسیده و ۶۰ نفر دیگر نیز زخمی می‌شوند.
سرگردانی اردوغان
 رئیس‌جمهور ترکیه به همراه دیگر سران آنکارا از سال 1393 متوجه شده‌اند که سیاست‌های ضد سوری آنها به بن بست رسیده است و بر خلاف اراده آمریکا و رژیم صهیونیستی، «بشار اسد» سر نگون نخواهد شد. به همین خاطر، اردوغان تصمیم گرفته بود «احمد داود اوغلو» وزیر خارجه خود، را بر کنار کند و او را در ارتباط با سیاست‌های آنکارا در سوریه، مقصر جلوه دهد.
از آن زمان به بعد، رفتار ترکیه در قبال سوریه به گونه‌ای شد که خیلی از کارشناسان را سردر گم می‌کرد و البته، به تدریج تحلیلگران به این نتیجه رسیدند که ترکیه در سوریه، «منافع محور» عمل می‌کند، به عبارت دیگر، هر طرفی که منافع آنکارا را بیشتر تامین کند، اردوغان به همان سمت گرایش پیدا می‌کند.
آنکارا این سیاست را ادامه داد تا زمانی که مشخص شد تروریسم در سوریه در حال ریشه‌کن شدن است،
که معنایی جز پایان جنگ در سوریه و قدرتمند شدن دمشق نداشت.  این اتفاق علاوه‌بر اینکه رژیم صهیونیستی و آمریکا را می‌ترساند، ترکیه را نیز یه وحشت می‌اندازد، چرا که به نفوذ ترکیه در سوریه و حتی عراق، پایان می‌دهد و علاوه‌بر آن، این ظن قوی وجود دارد که اردوغان از جانب دمشق و رقبای داخلی در ترکیه، به اتهام ارتکاب جنایت جنگی در سوریه، تحت تعقیب قضایی بین‌المللی قرار گیرد.
در هر حال، کارشکنی‌های اردوغان در استان ادلب علیه پیشروی ارتش سوریه، تا این اواخر و به‌اشکال مختلف، ادامه داشته است، تا اینکه در این سیاست هم رئیس‌جمهور ترکیه به بن بست رسید.
این شرایط و مواجه شدن با بن بست، رئیس‌جمهور ترکیه را به شدت سر درگم کرده، به گونه‌ای که از اظهارات عجیب و غریب و متناقض او، کاملا هویدا است؛ به عنوان مثال، اردوغان دیروز گفت: ارتش ترکیه با اجازه مردم سوریه، وارد خاک این کشور شده است! او همچنین به شیوه غیر دیپلماتیک و غالب یک گفتمان کاملا چاله‌میدانی، از روسیه خواست ترکیه را با سوریه تنها بگذارد!